Musiikki perusopetuksessa
Musiikin opetus tukee kinesteettisen ja auditiivisen hahmottamiskyvyn, terveen äänenkäytön sekä musiikillisen ja taiteidenvälisen ilmaisun kehittymistä. Musiikissa oppiminen on toiminnallista. Luovaa ja esteettistä ajattelua oppilaat kehittävät suunnittelemalla ja toteuttamalla erilaisia musiikillisia tai monitaiteellisia kokonaisuuksia. Tällaisissa tehtävissä oppilaat voivat käyttää mielikuvitustaan ja kekseliäisyyttään yksin tai yhdessä muiden kanssa. Oppilaat saavat tilaisuuksia myös musiikillisen monilukutaidon kehittämiseen, kun heitä ohjataan analysoimaan ja arvioimaan, miten musiikilla viestitään ja vaikutetaan. Koko perusopetuksen ajan oppilaat saavat ohjausta musiikin oppimaan oppimisen taitojen kehittämisessä.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014
Opetuksen ja oppimisen tueksi

Musiikin kuuntelukasvatus
Musiikin kuuntelukasvatus on muutaman vuosikymmenen aikana kokenut suuria muutoksia. Nykyisin kuunnellaan enemmän ja vaihtelevampaa musiikkia kuin koskaan ennen. Tämä artikkeli kokoaa musiikin kuuntelukasvatuksen keskeiset ongelmat ja ratkaisuvaihtoehdot.

Herkät korvat
herkatkorvat.tumblr.comHerkkien korvien tehtäväkortit on kaksiosainen esiopetukseen ja perusopetuksen alaluokille suunnattu opetusmateriaali. Materiaali julkaistaan digitaalisessa muodossa, ja sitä on mahdollisuus käyttää ja levittää ei-kaupallisissa tarkoituksissa. Tehtävien pedagogisena tavoitteena on herättää kiinnostusta ja uteliaisuutta ääniä ja audiovisuaalisuutta kohtaan.

EMUTE-musiikkiteknologia
EMUTE-musiikkiteknologiasivusto esittelee uusia tapoja kuunnella, esittää, säveltää ja tuottaa musiikkia teknologian avulla. Sivuston oppimateriaalit soveltuvat käytettäväksi musiikkioppilaitosten, peruskoulujen ja lukioiden opetuksessa, opettajien täydennyskoulutuksessa, vapaassa sivistystyössä sekä harrastajien ja ammattilaisten itsenäisessä opiskelussa. Sivusto on avoin ja maksuton.

Opus 1 - Sävellyspedagogiikan aineistopankki
www.opus1.fiKaikille säveltämisestä ja sävellyspedagogiikasta kiinnostuneille tarkoitettu Opus 1 –sävellyspedagogiikan aineistopankki tarjoaa monipuolisen valikoiman sävellystehtäviä eri ikäisille sekä inspiroivia näkökulmia säveltämisen alkuopetukseen.
Musiikin arviointi perusopetuksessa ja päättöarvioinnin tukimateriaali

6. vuosiluokan lukuvuosiarviointi taide- ja taitoaineet
Sivusto aukeaa syyskuussa 2023

Musiikin päättöarvioinnin kriteerien tukimateriaali
Päättöarvioinnin kriteerit ovat kuvauksia arvosanoihin 5, 7, 8 ja 9 vaadittavasta osaamisen tasosta. Opetussuunnitelman perusteissa määritellyt arvioinnin kriteerit ovat opetuksen järjestäjää sitovia normeja, jotka siirretään perusteista paikalliseen opetussuunnitelmaan sellaisenaan. Lisäksi sivulle on koottu tukimateriaalia musiikin opetuksen ja arvioinnin toteuttamisen tueksi.

Taide- ja taitoaineiden tuntijako ja oppimäärien arviointi
Kaikille oppilaille yhteisiä taide- ja taitoaineita ovat musiikki, kuvataide, käsityö, liikunta ja kotitalous. Tutustu taide- ja taitoaineiden tuntijaon esimerkkeihin ja taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointiin.

Valinnaiset aineet ja valinnaisten aineiden arviointi perusopetuksessa
Valinnaisten aineiden tehtävänä on syventää ja laajentaa oppilaan osaamista oppilaan valinnan mukaisesti. Valinnaiset aineet ovat eri asia kuin taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit.