Tässä tekstissä havainnollistetaan esimerkkitehtävänannon kautta tavoitteiden mukaan ottamista opetuksen suunnitteluun sekä päättöarvioinnin kriteereiden huomioimista opetuksessa sekä oppimisprosessissa. Esimerkkitehtävä toteutettiin vuonna 2021 Pääskytien koululla Porvoossa 8. luokkien taide- ja taitoaineiden valinnaisella tunnilla osana kuvataiteen ja biologian monialaista projektia. Tehtävänä oli suunnitella ja toteuttaa lasitus teollisesti valmistettuun ruukkuun teemana luonnon monimuotoisuus.
Millaista osaamista tällainen pieni kaksoistunnin mittainen oppimistehtävä voisi kehittää? Missä oppiminen saattaisi näkyä niin, että sitä voisi myös arvioida?

- Titta Suvanto -
Kuvassa aaltopahvipalan päällä on kaksi ylhäältä kuvattua pinoa savenvärisiä kukkaruukkuja. Toinen pino on horisontaalisesti kyljellään kuvan alaosassa ja toinen on suuaukko katsojaan päin.

Kuvataiteen tavoitteita lähestytään oppiaineen sisältöjä valitsemalla. Kun opettaja on jo suunnitteluvaiheessa selkeyttänyt itselleen mitä tavoitteita tehtävän eri vaiheet voisivat käsitellä, myös arviointi helpottuu ja tarkentuu. Pieneenkin tehtävään voi ottaa mukaan vaikka kaikki tavoitealueet. Sisältöjä tässä tehtävässä oli oppilaan mahdollista vapaasti poimia kuvataiteen sisältöalueista: ”omista kuvakulttuureista” (S1), ”ympäristön kuvakulttuureista” (S2) tai ”taiteen maailmoista” (S3).