Tämän tavoitealueen ensimmäisenä tavoitteena, T1, on ”kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja käyttämällä monipuolisesti kuvallisen tuottamisen menetelmiä”.
Saviruukkuihin liittyen opettaja voi koota havainnoitavaa keramiikan pitkästä historiasta, josta löytyy paljon kulttuurien ja materiaalien kirjoa. Jos kyseessä olisi tehtävä, jossa ruukut tehtäisiin alusta asti itse, korostuisi näköaistin lisäksi myös moniaistisuus kosketusaistin tullessa mukaan.
Tavoitteessa T3 opettajan tehtävänä on mm. ”innostaa oppilaita ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti --”. Tehdyt havainnot monialaisen projektin aikaisemmissa vaiheissa ja käydyt keskustelut (T2) olivat luomassa pohjaa inspiraation löytymiselle. Ruukku esineenä viittasi kasvamiseen, syntyisikö siitä mielikuva ja idea pintakuviointiin?
Luonnosvihko ja lyijykynä ovat hyviä välineitä aktiiviseen havainnointiin. Kuvallinen ajattelu saa luonnostellessa näkyvän muodon ja idea kehittyy.