Ohjeistustasolla opetussuunnitelman opiskelijahuoltoa koskevassa luvussa kuvataan koulutuksen järjestäjän kriisisuunnitelma. Kriisitilanteiden hoitamiseen varaudutaan kriisisuunnitelmalla, joka sisältää ohjeistuksen psykososiaalisesta tuesta koulussa/oppilaitoksessa. Kriisisuunnitelmasta vastaa rehtori yhteistyössä opiskeluhuoltopalveluiden ammattilaisten kanssa.
Rehtori vastaa myös toiminnasta akuutissa tilanteessa, kunnes pelastus- tai poliisiviranomainen ottaa vastuun johdosta. ”Kaikissa turvallisuutta uhkaavissa akuuteissa tilanteissa ensisijaista on ihmishenkien pelastaminen ja turvaaminen. Toimintaa koulussa johtaa rehtori tai muu henkilökuntaan kuuluva siihen asti kunnes pelastus- tai poliisiviranomainen saapuu paikalle ja ilmoittaa ottavansa johdon ja vastuun tilanteesta.” (Oppilaitosten turvallisuus 2009) Toiminnassa on siis selkeä hierarkia, jossa yhteiskunnan muut toimijat saattavat ottaa tilanteen koulussa haltuunsa. Pääsääntöisestihän suomalaiset vakavat tilanteet ovat sujuneet yhteisin linjauksin ja niin että eri viranomaisten päätökset ovat tukeneet toisiaan. Jos tilannearvioissa kuitenkin tulee erilaisia näkemyksiä, on hyvä muistaa että lopullisen päätöksen vaikkapa koulun evakuoimisesta kriisitilanteessa tekee poliisiviranomainen eikä rehtori.
Vastuu toiminnasta on hyvä pohtia myös koulutyön hallinnossa. Vaativassa tilanteessa vastuunjako koulun johtajan ja sivistystoimen/koulutoimen kesken saattaa tilanne- ja kuntakohtaisesti vaihdellakin, mutta tuo erikseen mietittynä selkeyttä toimintaan ja ehkäisee väärinkäsityksiä ja päällekkäisyyksiä.