Tavoitteet ja keskeiset sisällöt:
- opiskelija lisää tietojaan ja taitojaan puhumisesta ja ryhmäviestinnästä
- opiskelijan oma viestijäkuva kehittyy
- opiskelijan ryhmätaidot kehittyvät ja syventyvät, ja hän harjaantuu erittelemään keskustelua sekä arvioimaan sitä ryhmätaitojen näkökulmasta
- opiskelijan ymmärrys ryhmädynamiikasta ja tavoitteellisesta keskustelusta ryhmässä lisääntyy
- opiskelija oppii suunnittelemaan ja toteuttamaan suullista asiatekstiä sekä laatimaan ja esittämään informatiivisen puheenvuoron (suullisesti)
- opiskelija oppii arvioimaan sekä omia että toisten esiintymis- ja ryhmätaitoja sekä antamaan ja vastaanottamaan niihin liittyvää palautetta.
Tavoitteita voidaan lähestyä pohtimalla keskeisiä sisältöjä seuraavasti, esimerkiksi viestijäkuvaa voidaan tarkastella muun muassa seuraavien kysymysten/näkökulmien kautta:
- Mitä tarkoitetaan viestijäkuvalla?
- Millaisena viestijänä opiskelija näkee itsensä?
- Millaisia kokemuksia hänellä on erilaisista vuorovaikutustilanteista ja -suhteista?
- Mitä hän arvostaa itsessään viestijänä?
- Mikä tai millaiset vuorovaikutustilanteet tuottavat hänelle vaikeuksia?
- Millaiset vuorovaikutustilanteet ovat hänelle luontevia?
- Millaisia kokemuksia hänellä on esiintymisestä ja julkisesta puhumisesta?
- Millainen käsitys hänellä on itsestään kuuntelijana?
- Millaisena ryhmätyöskentelijänä ja ryhmän jäsenenä hän näkee itsensä?
- Millaisia vahvuuksia hänellä on ryhmäviestijänä?
- Millaisia haasteita hän kokee ryhmän vuorovaikutustilanteissa?
- Millaisia tavoitteita hän asettaa itselleen ryhmäviestijänä?
- Millaisia käsityksiä hänellä on itsestään palautteenantajana ja -vastaanottajana?
- Millaisia kehittämistavoitteita hän asettaa itselleen viestijänä?
Ryhmätaitoja voidaan tarkastella muun muassa seuraavien kysymysten/näkökulmien kautta:
- Millaisia tehtävä- ja suhdekeskeisiä taitoja ryhmissä hyödynnetään ja edellytetään?
- Mitä sisältyy kuuntelutaitoon? Millaisia taitoja on aktiivisella ja hyvällä kuuntelijalla?
- Millaisia puheenvuoron rakentamiseen ja esittämiseen liittyvät taitoja ryhmätilanteissa tarvitaan?
- Millaista on tavoitteellinen ja monipuolinen osallistuminen ryhmän toimintaan?
- Millaisia taitoja yhteinen päätöksenteko ja ristiriitatilanteiden ratkaiseminen rakentavasti edellyttää?
Ryhmää voidaan tarkastella muun muassa pohtimalla seuraavia näkökulmia:
- Miten ryhmät muotoutuvat ja kehittyvät?
- Millaisia eri ryhmiä on?
- Millaisia eri rooleja ja normeja ryhmiin saattaa muodostua?
- Miten erilaiset roolit ja normit ryhmissä vaikuttavat ryhmän työskentelyyn?
- Mistä syntyy ryhmädynamiikka?
- Mitkä ovat tuloksekkaan ja toimivan ryhmän kriteerit?
- Miten erilaisista vaikeuksista ryhmätyöskentelyssä (esim. konfliktit, ryhmäajattelu, polarisoituminen, vetäytyminen) on mahdollista selviytyä?
Ryhmäviestinnän tavoitteellisuuden pohdintaan ohjaavia kysymyksiä:
- Mitä tavoitteita keskustelulle asetetaan? Kuka ne asettaa?
- Miten keskustelua voi organisoida etukäteen?
- Miten keskustelua arvioidaan ja mihin kiinnitetään huomiota?
- Millaisia (ryhmä)taitoja keskustelijoilta edellytetään, jotta tavoite saavutetaan hyvässä hengessä?
- Miten jokainen ryhmän jäsen voi pyrkiä varmistamaan, että keskustelu etenee tarkoituksenmukaisesti?
- Miten jokainen ryhmän jäsen voi vaikuttaa myönteisesti keskustelun ilmapiiriin?
- Miten voisi olla järkevää toimia kielteisissä tilanteissa?
Esiintymistä ja esiintymistaitoja voidaan tarkastella muun muassa seuraavien kysymysten avulla:
- Miten puheenvuoron sisältö suunnitellaan?
- Miten puheenvuoro rakennetaan ja jäsennetään?
- Miten puheenvuoro kohdennetaan kuulijoille ja miten esityksen aikana ollaan vuorovaikutuksessa kuulijoiden kanssa?
- Miten havainnollistetaan?
- Miten esiintymisjännitystä ja esiintymiseen liittyvää vireytymistä voi käsitellä ja hallita?
- Millainen on vastuullinen ja hyvä yleisö?
- Miten yleisö voi osallistua onnistuneen esiintymistilanteen rakentamiseen?
- Mikä on esiintyjän, mikä yleisön vastuuta?
Palautteenantamiseen ja vastaanottamiseen ohjaavia kysymyksiä:
- Mitä ja millaisin kriteerein vuorovaikutusta ja vuorovaikutustaitoja (esimerkiksi esiintymistaitoja, kuuntelutaitoja, ryhmäviestintätaitoja) voidaan arvioida?
- Kuka vuorovaikutuskäyttäytymistä arvioi (itsearviointi, vertaisarviointi, opettajan arviointi) ja mitä tarkoitusta varten?
- Millaista on rakentava ja hyvä palaute?
- Mitä on hyödyllistä huomioida sekä palautetta annettaessa että vastaanotettaessa?
- Millaisia palautteen ja arvioinnin muotoja ja keinoja milloinkin on tarkoituksenmukaista käyttää? (kirjallinen ja/tai suullinen palaute, itsearviointi ja sen ajankohta, pariarviointi, oppimispäiväkirjat, yhteiset arviointikeskustelut, erilaisten harjoitusten purku sekä yksin että yhdessä, kirjallisesti sekä suullisesti).
- Millaisia näkökulmia voisi liittää palautteenantamisen ja vastaanottamisen etiikkaan?