Digitaalisten laitteiden käytön suunnittelussa koulussa tulee ottaa huomioon oppilaan, opetuksen järjestäjän ja koulun henkilökunnan oikeudet ja velvollisuudet perustuslain, perusopetuslain, YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen ja muiden säädösten mukaisesti. Laadittaviin suunnitelmiin ja sääntöihin vaikuttavat myös oppilaan ikä ja kehitystaso, esimerkiksi 1. luokan oppilaan säännöt voivat olla erilaiset kuin 9.-luokkalaisen.
Perustuslain 16 §:n mukaan jokaisella on oikeus maksuttomaan perusopetukseen. Perusopetuslain 31 §:ssä on säädetty, että opetus ja sen edellyttämät oppikirjat ja muu oppimateriaali sekä työvälineet ja työaineet ovat oppilaalle maksuttomia. Koulun opetuksessa käyttämien digitaalisten palvelujen, oppikirjojen ja muun oppimateriaalin sekä digitaalisten laitteiden ja työvälineiden tulee samoin olla oppilaalle maksuttomia.
Oppivelvollisuuslain 17 §:n mukaan opetuksessa tarvittavat oppikirjat ja muut materiaalit, mukaan lukien digitaaliset laitteet, ovat oppivelvollisille maksuttomia myös aikuisten perusopetuksessa, lukiokoulutuksessa, ammatillisessa koulutuksessa, tutkintokoulutukseen valmentavassa koulutuksessa (TUVA), vapaasta sivistystyöstä annetussa laissa säädetyssä oppivelvollisille suunnatussa koulutuksessa sekä työhön ja itsenäiseen elämään valmentavassa koulutuksessa (TELMA). Oppivelvollisuuslain 16 §:n mukaan oikeus maksuttomaan koulutukseen kestää sen kalenterivuoden loppuun, jolloin opiskelija täyttää 20 vuotta. Maksuttomuutta voidaan tämän jälkeen pidentää enintään yhden vuoden ajan laissa säädetyillä perusteilla.
Perusopetuslain 29 §:ssä säädetyn puhelinten ja muiden mobiililaitteiden käytön rajoituksen tavoitteena on vahvistaa oppilaan oikeutta perusopetukseen ja turvalliseen oppimisympäristöön sekä parantaa oppilaiden yhdenvertaisuutta ja yhdenvertaista kohtelua, koska koulujen välillä on ollut vaihtelevuutta järjestyssääntöjen laatimisen osalta.
Lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta annetun lain 4 §:n mukaan huoltajat vastaavat ensisijaisesti lastensa kasvatuksesta. Koululla on oma tärkeä tehtävänsä kasvatus- ja opetustyössä. Perusopetuslain 3 §:n mukaan koulun tulee opetuksessa olla yhteistyössä kotien kanssa. Hallintolain 14 §:n mukaan lapsen puolesta puhevaltaa käyttää hänen edunvalvojansa, huoltajansa tai muu laillinen edustajansa. Lapsella on kuitenkin oikeus käyttää yksinään puhevaltaa asiassa, joka koskee hänen vallitsemaansa tuloa tai varallisuutta. Viisitoista vuotta täyttäneellä alaikäisellä ja hänen huoltajallaan tai muulla laillisella edustajallaan on kummallakin oikeus erikseen käyttää puhevaltaa asiassa, joka koskee alaikäisen henkilöä taikka henkilökohtaista etua tai oikeutta.
Alle 15-vuotiaan huoltaja päättää, tuoko lapsi puhelimensa tai muun mobiililaitteensa kouluun. 15 vuotta täyttänyt päättää itse, ottaako hän oman puhelimensa tai muun mobiililaitteensa kouluun. Myös alle 15- vuotiaan lapsen mielipidettä on sekä huoltajan että koulun tärkeä kuulla häntä itseään koskevissa asioissa. Perustuslain 12 §:n mukaan jokaisella, myös lapsella ja nuorella, on sananvapaus. Sananvapauteen sisältyy oikeus ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään ennakolta estämättä. Kirjeen, puhelun ja muun luottamuksellisen viestin salaisuus on loukkaamaton. Perustuslain 10 §:ssä säädetyn luottamuksellisen viestin salaisuus koskee yksityisviestiä eli viestiä, joka lähetetään henkilölle tai ryhmälle, joka ei ole julkisesti saatavilla. Yksityisviestejä voidaan lähettää useimmissa lasten ja nuorten käyttämissä palveluissa kuten WhatsAppissa, Snapchatissa, Signalissa, Instragramissa, TikTokissa, Discordissa ja Facebookissa. Luottamuksellisen viestin salaisuus koskee kirjoitettujen viestien lisäksi myös ääni- ja kuvaviestejä sekä videoita. Kirjeen, puhelun ja muun luottamuksellisen viestin, ääniviestin, kuvan tai videon saa lukea, katsoa tai kuunnella vain, jos siihen on lakiin perustuva oikeus tai asianosaisen suostumus.
Tietosuojasäännökset ohjaavat oppilaiden henkilötietojen käsittelyä. Tietosuoja-asetus, tietosuojalaki ja tiedonhallintalaki edellyttävät, että henkilötietojen käsittely suunnitellaan etukäteen myös esimerkiksi silloin, kun opetuksessa käytetään digitaalisia palveluja, kuten mitä henkilötietoja koulu saa laittaa koulun internetsivuille, milloin koulu voi käyttää pilvipalveluja ja mistä henkilötietojen käytöstä tulee kysyä huoltajien suostumus. Henkilötietojen käsittelystä vastaa rekisterinpitäjä. Esimerkiksi kunnan järjestämässä perusopetuksessa rekisterinpitäjänä on opetustoimen hallinnosta vastaava toimielin kunnassa. Yleensä se on lautakunta.
Digitaalisten palvelujen ja laitteiden käytössä sekä internetissä toimimisessa on kyse tasapainottelusta kahden keskeisen lapsen oikeuksien periaatteen, osallisuuden ja suojelun, välillä. Digitaalinen media ja erityisesti sosiaalinen media ovat lasten ja nuorten keskeinen yhteydenpidon ja tiedonsaannin ja sosiaalisen vuorovaikutuksen väline. On tärkeää turvata lapsille ja nuorille osallistumisen mahdollisuudet yhdenvertaisesti riippumatta esimerkiksi vammaisuudesta tai sosioekonomisesta asemasta. Toisaalta lapsia ja nuoria on suojeltava erilaisilta digitaalisten palvelujen mukanaan tuomilta ongelmilta sekä hyväksikäytöltä ja minimoida niihin liittyviä riskejä. Eduskunnan sivistysvaliokunta korostaa mietinnössään, että lasten ja nuorten aivot tarvitsevat erityistä suojelua. Liiallinen digitaalisten laitteiden käyttö muovaa aivoja rakenteellisesti ja toiminnallisesti, joten käyttöä koskevilla rajoituksilla pyritään suojaamaan kehittyvien aivojen hyvinvointia.
Perustuslain 10 §:n ja YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen 16 artiklan mukaan lapsen yksityisyyteen ei saa puuttua mielivaltaisesti tai laittomasti eikä hänen kunniaansa tai mainettansa saa laittomasti halventaa. YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen 31 artiklan mukaan lapsella on oikeus lepoon, vapaa-aikaan, hänen ikänsä mukaiseen leikkimiseen ja virkistystoimintaan sekä vapaaseen osallistumiseen kulttuurielämään ja taiteisiin. Sopimuksen 19 artiklan mukaan lasta tulee suojella myös digitaalisen median ympäristöissä kaikelta hyväksikäytöltä ja 17 artiklan mukaan lasta tulee suojella myös hänen hyvinvoinnilleen vahingolliselta aineistolta. Edelleen 39 artiklan mukaan väärinkäytösten uhriksi joutunutta lasta on autettava toipumaan ja toipumisen on tapahduttava ympäristössä, joka edistää lapsen terveyttä, itsekunnioitusta ja ihmisarvoa.
Perusopetuslain 35 §:n mukaan oppilaan on suoritettava tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäydyttävä asiallisesti. Oppilaan on käyttäydyttävä muita kiusaamatta ja syrjimättä sekä toimittava siten, ettei hän vaaranna muiden oppilaiden, kouluyhteisön tai opiskeluympäristön turvallisuutta tai terveyttä. Nämä velvollisuudet ovat voimassa myös digitaalisissa ympäristöissä.