Rekisteröity voi esittää pyynnön oikeuksiensa toteuttamisesta vapaamuotoisesti. Rekisteröidyn on kuitenkin yksilöitävä pyyntönsä riittävän selkeästi sekä annettava toiminnan järjestäjälle myös muut tarvittavat tiedot pyynnön käsittelyä varten. Järjestäjä voi tarjota valmista lomaketta rekisteröidyn täytettäväksi esimerkiksi asian käsittelyn nopeuttamiseksi ja pyynnön dokumentoimiseksi. Toiminnan järjestäjän tulee tarjota myös keino esittää pyyntö sähköisesti erityisesti silloin, kun rekisteröidyn tietoja käsitellään sähköisesti. Pyynnöt ja niiden käsittely tulee dokumentoida asianmukaisesti osoitusvelvollisuuden toteuttamiseksi. Järjestäjällä olisikin hyvä olla suunniteltuna prosessi, toimintamallit sekä henkilökunnan perehdytys rekisteröidyn oikeuksia koskevien pyyntöjen käsittelyyn.
Pyyntöjen käsittelylle on asetettu määräaika. Toiminnan järjestäjän on vastattava pyyntöön ilman aiheetonta viivytystä ja viimeistään kuukauden kuluessa pyynnön vastaanottamisesta. Järjestäjän on vastauksessaan ilmoitettava rekisteröidylle tieto siitä, mihin toimenpiteisiin se on ryhtynyt pyynnön johdosta. Määräaikaa voidaan tarvittaessa jatkaa enintään kahdella kuukaudella, jos pyyntöjen monimutkaisuus ja määrä sitä edellyttää. Toiminnan järjestäjän on ilmoitettava rekisteröidylle tällaisesta mahdollisesta jatkamisesta kuukauden kuluessa pyynnön vastaanottamisesta sekä viivästymisen syyt. Jos rekisteröity esittää pyynnön sähköisesti, myös hänen pyytämänsä tiedot on toimitettava sähköisesti mahdollisuuksien mukaan, paitsi jos rekisteröity toisin pyytää.
Pyynnön saapuessa kannattaa tarkistaa huolellisesti, kohdistuuko pyyntö rekisteröidyn oikeuksien käyttämiseen vaiko muihin oikeuksiin. Henkilö voi esimerkiksi samassa yhteydenotossa pyytää oikeutta saada pääsyä omiin tietoihinsa sekä oikeutta saada tietoa viranomaisen henkilörekisteristä tai häntä koskevasta viranomaisen asiakirjasta. Ensimmäisessä tapauksessa kyse on tietosuoja-asetuksen mukaisesta rekisteröidyn oikeuden käyttämisestä, jonka käsittelyn määräaikoihin, päätöksentekoon ja maksujen perimiseen sovelletaan tietosuojalainsäädäntöä. Jälkimmäisessä tapauksessa kyse on viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa eli julkisuuslaissa (621/1999) tarkoitetusta pyynnöstä, ja pyynnön käsittelyn määräaikoihin, päätöksentekoon ja maksujen perimiseen sovelletaan kyseisen lain säännöksiä. Tietojen luovutusta julkisuuslain perusteella on käsitelty tarkemmin Opetushallituksen Julkisuus ja tiedonhallinta opetustoimessa -oppaassa.