”Lukeminenkin on nykyisin eräänlainen joukkuelaji, yhdessä lukeminen voi olla hauskempaa kuin yksin lukeminen. Yhdessä lukeminen voi kirittää myös heikompaa lukijaa.”
Sanataiteessa kirjoittaminen rakentuu lukijuuden varaan. Otteita erilaisista teksteistä tarkastellaan yhdessä elämyksellisesti. Kirjallisuuteen kiinnitytään oman ja yhteisen työskentelyn kautta: esimerkiksi kirjallisuuden kiinnostava henkilöhahmo saattaa synnyttää kokonaisen luokallisen uusia alkuperäisestä hahmosta innostuksensa saaneita henkilöhahmoja.
Lukijaksi kasvaminen alkaa jo ennen lapsen syntymää. Lapsen synnyttyä lukeva yhteisö laajenee perheestä muihin sukulaisiin, varhaiskasvatukseen, kouluun, harrastuksiin, ystäviin, opiskeluun liittyviin lukijayhteisöihin ja työelämän vaatimiin lukutaitoihin.
Lukemisen polulla tekstimaailma on monipuolinen, sillä jokainen lukee ja kohtaa päivittäin lukuisia eri tekstejä ja tekstityyppejä. Jotta lapsen tai nuoren kasvua lukevaan elämäntapaan voidaan tukea, on tärkeää olla tietoinen niistä lukijayhteisöistä, joiden parissa hän elää sekä siitä, millaisia lukijayhteisöjä hän tulee myöhemmin elämänsä aikana kohtaamaan.
Alla oleva Monta polkua lukijaksi -kuva ja siihen liittyvä liiteteksti vaiheittavat oppijan kasvua kohti lukevaa elämäntapaa. Liiteteksti toimii myös kuvan tekstivastineena.