Kehittämistyötä ja mittareiden määrittelyä ohjaavat erityisesti taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet sekä taiteen perusopetuksen viitearkkitehtuurissa määritellyt strategiset tavoitteet.
Kehittämistyön tavoitteena on
- rakentaa yhteistä näkemystä taiteen perusopetuksen kansalliselle ja paikalliselle laatutyölle
- vahvistaa taiteen perusopetuksen tuottamaa osaamista
- vahvistaa taiteen perusopetuksen tietopohjaa ja tiedolla johtamista
- edistää taiteen perusopetuksen toimijoiden välistä yhteistyötä
- lisätä koulutusmuodon vaikuttavuutta ja tunnettavuutta
- luoda edellytyksiä taiteen perusopetusta koskevan tutkimustiedon lisääntymiselle.
Mittareita kehitetään palvelumuotoilun periaatteiden mukaisesti. Työn eri vaiheissa hyödynnetään monipuolisesti taiteen perusopetuksen yhdeksän eri taiteenalan asiantuntijoiden sekä eri toimijoiden ja sidosryhmien asiantuntemusta.