Ammatillisessa koulutuksessa jokaisella on mahdollisuus hankkia itselleen ammatti ja päivittää osaamistaan elämänsä ja työuransa eri vaiheissa riippumatta aiemmasta koulutustaustasta.
Opiskelijaksi voidaan ottaa hakija, joka on suorittanut perusopetuksen oppimäärän tai sitä vastaavan aikaisemman oppimäärän, tai jolla koulutuksen järjestäjä katsoo olevan riittävät edellytykset tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseen tai tutkinnon suorittamiseen.
Ammatilliseen koulutukseen hakeudutaan vapaasti jatkuvan haun kautta koulutuksen järjestäjän päättäminä hakuaikoina ja -menettelytavoilla. Koulutuksen järjestäjä päättää myös opiskelijaksi ottamisen valintaperusteista sekä pääsy- ja soveltuvuuskokeista.
Ammatilliseen perustutkintokoulutukseen ja valmentavaan koulutukseen hakeudutaan pääsääntöisesti valtakunnallisen yhteishaun kautta. Yhteishaussa käytettävistä valintaperusteista ja pääsy- ja soveltuvuuskokeista säädetään opetus- ja kulttuuriministeriön asetuksella (2017/699).
Opiskelijaksi ottamisessa on sovellettava yhdenvertaisia valintaperusteita. Tämä edellyttää käytännössä, että koulutuksen järjestäjä on määritellyt käyttämänsä yhdenvertaiset valintaperusteet ja mahdolliset pääsy- ja soveltuvuuskokeet sekä linjannut menettelyn, jolla puututaan opiskeluun soveltumattomuuteen SORA-tutkinnoissa.
SORA-tutkinnot
SORA-tutkinnoilla tarkoitetaan niitä Valtioneuvoston asetuksessa (673/2017) lueteltuja tutkintoja, joissa koulutukseen tai ammatissa toimimiseen sisältyy alaikäisen turvallisuutta, potilas- tai asiakasturvallisuutta tai liikenteen turvallisuutta koskevia vaatimuksia. SORA-tutkinnoissa koulutuksen järjestäjällä on oikeus saada opiskelijan terveydentilaan ja toimintakykyyn liittyviä tietoja, ja oikeus peruuttaa suoritettava tutkinto ja oikeus osallistua tutkintokoulutukseen, jos opiskelijan terveydentila tai toimintakyky ei vastaa tutkinnon terveydentila- ja toimintakykyvaatimuksia.
Hakijan terveydentilaan tai toimintakykyyn liittyvä seikka ei lähtökohtaisesti saa olla esteenä opiskelijaksi ottamiselle. SORA-tutkinnoissa opiskelijaksi ei kuitenkaan voida ottaa henkilöä, joka ei ole terveydentilaltaan tai toimintakyvyltään kykenevä koulutukseen liittyviin käytännön tehtäviin, jos tutkinnon edellyttämät turvallisuusvaatimukset vaarantuvat opiskelijan toimintakyvyn tai terveydentilan seurauksena, eikä esteitä voida kohtuullisin toimenpitein poistaa.
Edellä mainittua rajoitusta on tulkittava vain tarkan yksilöllisen harkinnan pohjalta. Yhdenvertaisuus ja syrjimättömyys on turvattu perustuslaissa ja Suomen ratifioimissa ihmisoikeussopimuksissa, kuten YK:n yleissopimuksessa vammaisten henkilöiden oikeuksista. Stereotyyppiset ennakko-oletukset opiskelemaan hakevan vammaisen henkilön toimintakyvystä ovat ulossulkevia. Jonkin ryhmään sulkeminen kategorisesti pois opinnoista jo hakuvaiheessa voi olla syrjintää. Oppilaitoksen on tarjottava opiskelijoille mahdollisimman esteetön ja saavutettava koulutus ja edellytykset työllistymiseen.