Hyppää pääsisältöön
Etusivu
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tiedotteet
    • Blogit
    • Ukrainasta paenneille
    • Opetustoimi ja Venäjän hyökkäys Ukrainaan
    • Tapahtumakalenteri
    • Rahoitushaut
    • Opetushallituksen uutiskirjeet
    • Intohimona oppiminen! -podcast
  • Palvelut
    • Opintopolku.fi ja Opintopolun palvelukokonaisuus
    • Valtionavustukset ja kansainvälistymisrahoitus
    • Valtionosuudet
    • Tietopalvelut
    • Koulutuspalvelut
    • Tutkintojen tunnustaminen
      • Suomalaisten tutkintojen tunnustaminen ulkomailla
      • Tutkintojen tunnustamisen palveluopas
      • Ulkomailla suoritettujen tutkintojen tunnustaminen Suomessa
        • Opetushallituksen päätökset pätevyydestä ammattiin
    • Konsultointipalvelut
    • Oppimateriaalit
    • Näin asioit
    • Usein kysytyt kysymykset
  • Koulutus ja tutkinnot
    • Varhaiskasvatus
    • Esiopetus
    • Perusopetus
    • Lukiokoulutus
      • Lops 2021 - tukea lukion opetussuunnitelman perusteiden toteutukseen
      • Lukion oppiaineet
    • Ammatillinen koulutus
      • Ammatillisen koulutuksen laadunhallinta
      • Ammatilliset tutkinnot
      • Työelämätoimikunnat
      • Ammatillisen koulutuksen kehittämishankkeet
    • Tutkintokoulutukseen valmentava koulutus
    • Taiteen perusopetus
    • Ammattikorkeakoulut ja yliopistot
    • Kieli- ja kääntäjätutkinnot
    • Vapaa sivistystyö
    • Maahanmuuttotaustaiset oppijat
    • Saamen-, romani- ja viittomakieliset oppijat
  • Kansainvälisyys
    • Yksilöille
      • Kansainvälinen EDUFI-harjoittelu
      • Jatko-opiskelu- ja tutkimusapurahat Suomeen
    • Organisaatioille
      • Erasmus+ -ohjelma
        • Erasmus+ yleissivistävälle koulutukselle
        • Erasmus+ ammatilliselle koulutukselle
        • Erasmus+ korkeakoulutukselle
        • Erasmus+ aikuiskoulutukselle
        • Erasmus+ nuorisoalalle
        • Erasmus+ liikunnalle ja urheilulle – Sport
      • Euroopan solidaarisuusjoukot
      • Luova Eurooppa 2021-2027
      • Nordplus
      • Suomen kieli ja kulttuuri
      • Valtionavustuksia kansainvälisyyteen
      • Transatlantic Classroom lukioille
      • HEI ICI ja HEP -ohjelmat
      • Koulutusviennin ohjelma
    • Kansainväliset verkostot ja foorumit
    • Opetusalan kehitysyhteistyön osaamiskeskus
    • Tietoa kansainvälistymisrahoituksesta
      • Korkeakoulutuksen kansainvälistymisen tuki
        • Nordic Master
    • Kansainvälinen osaaminen ja työelämä
  • Tietoaineistot ja analyysit
    • Ennakointi
    • Tilastot
    • Julkaisut
    • Tietovarannot ja rekisterit
    • Suomi kansainvälisissä vertailuissa
    • Tutkimusyhteistyö
  • Teemat ja kehittäminen
    • Hyvinvointi
    • Kasvatuksen ja koulutuksen turvallisuus
    • Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
    • Tulkitsemis- ja tulkkauspalvelut
    • Digitalisaatio
    • Digitaalinen osaaminen
    • Lukutaito-ohjelma
    • Elinikäinen ohjaus Suomessa
    • Kansalliset verkostot ja hankkeet
    • Kasvatus- ja koulutusalan johtaminen
  • Tietoa meistä
    • Organisaatio ja johtaminen
    • Tehtävät
    • Medialle
    • Yhteystiedot
      • Kysy ja anna palautetta
      • Puhelinluettelo
    • Lausunnot ja lausuntopyynnöt
    • Asiakaskokemus ja osallisuus
    • Avoimet työpaikat
    • Opetushallitus sosiaalisessa mediassa
  • Opettajille
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Kysy ja anna palautetta
  • Saavutettavuuspalaute
  • Tietosuojakäytäntö
  • Evästeasetukset

Opetushallitus

Hakaniemenranta 6
PL 380, 00531 Helsinki

Puhelin +358 29 533 1000
Faksi +358 29 533 1035

  • Katso kartta 

© Opetushallitus 2025

  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tiedotteet
    • Blogit
    • Ukrainasta paenneille
    • Opetustoimi ja Venäjän hyökkäys Ukrainaan
    • Tapahtumakalenteri
    • Rahoitushaut
    • Opetushallituksen uutiskirjeet
    • Intohimona oppiminen! -podcast
  • Palvelut
    • Opintopolku.fi ja Opintopolun palvelukokonaisuus
    • Valtionavustukset ja kansainvälistymisrahoitus
    • Valtionosuudet
    • Tietopalvelut
    • Koulutuspalvelut
    • Tutkintojen tunnustaminen
      • Suomalaisten tutkintojen tunnustaminen ulkomailla
      • Tutkintojen tunnustamisen palveluopas
      • Ulkomailla suoritettujen tutkintojen tunnustaminen Suomessa
        • Opetushallituksen päätökset pätevyydestä ammattiin
    • Konsultointipalvelut
    • Oppimateriaalit
    • Näin asioit
    • Usein kysytyt kysymykset
  • Koulutus ja tutkinnot
    • Varhaiskasvatus
    • Esiopetus
    • Perusopetus
    • Lukiokoulutus
      • Lops 2021 - tukea lukion opetussuunnitelman perusteiden toteutukseen
      • Lukion oppiaineet
    • Ammatillinen koulutus
      • Ammatillisen koulutuksen laadunhallinta
      • Ammatilliset tutkinnot
      • Työelämätoimikunnat
      • Ammatillisen koulutuksen kehittämishankkeet
    • Tutkintokoulutukseen valmentava koulutus
    • Taiteen perusopetus
    • Ammattikorkeakoulut ja yliopistot
    • Kieli- ja kääntäjätutkinnot
    • Vapaa sivistystyö
    • Maahanmuuttotaustaiset oppijat
    • Saamen-, romani- ja viittomakieliset oppijat
  • Kansainvälisyys
    • Yksilöille
      • Kansainvälinen EDUFI-harjoittelu
      • Jatko-opiskelu- ja tutkimusapurahat Suomeen
    • Organisaatioille
      • Erasmus+ -ohjelma
        • Erasmus+ yleissivistävälle koulutukselle
        • Erasmus+ ammatilliselle koulutukselle
        • Erasmus+ korkeakoulutukselle
        • Erasmus+ aikuiskoulutukselle
        • Erasmus+ nuorisoalalle
        • Erasmus+ liikunnalle ja urheilulle – Sport
      • Euroopan solidaarisuusjoukot
      • Luova Eurooppa 2021-2027
      • Nordplus
      • Suomen kieli ja kulttuuri
      • Valtionavustuksia kansainvälisyyteen
      • Transatlantic Classroom lukioille
      • HEI ICI ja HEP -ohjelmat
      • Koulutusviennin ohjelma
    • Kansainväliset verkostot ja foorumit
    • Opetusalan kehitysyhteistyön osaamiskeskus
    • Tietoa kansainvälistymisrahoituksesta
      • Korkeakoulutuksen kansainvälistymisen tuki
        • Nordic Master
    • Kansainvälinen osaaminen ja työelämä
  • Tietoaineistot ja analyysit
    • Ennakointi
    • Tilastot
    • Julkaisut
    • Tietovarannot ja rekisterit
    • Suomi kansainvälisissä vertailuissa
    • Tutkimusyhteistyö
  • Teemat ja kehittäminen
    • Hyvinvointi
    • Kasvatuksen ja koulutuksen turvallisuus
    • Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
    • Tulkitsemis- ja tulkkauspalvelut
    • Digitalisaatio
    • Digitaalinen osaaminen
    • Lukutaito-ohjelma
    • Elinikäinen ohjaus Suomessa
    • Kansalliset verkostot ja hankkeet
    • Kasvatus- ja koulutusalan johtaminen
  • Tietoa meistä
    • Organisaatio ja johtaminen
    • Tehtävät
    • Medialle
    • Yhteystiedot
      • Kysy ja anna palautetta
      • Puhelinluettelo
    • Lausunnot ja lausuntopyynnöt
    • Asiakaskokemus ja osallisuus
    • Avoimet työpaikat
    • Opetushallitus sosiaalisessa mediassa
  • Opettajille
  1. Etusivu
  2. Lukiodiplomit
  3. Teatterin lukiodiplomi
  1. Lukiodiplomit

Teatterin lukiodiplomi

Koulutus ja tutkinnot
Lukiokoulutus
Yleissivistävä koulutus

Tällä sivulla

  • Lukiodiplomiaineiden tukimateriaali
  • Lukiodiplomin suoritusohjeet
  • Lukiodiplomit lukion opetussuunnitelman perusteissa 2019
  • Saavutettavuus
  • Tukimateriaali: Ohjeita työsuunnitelman laatimiseksi
  • Tukimateriaali: Teatterin lukiodiplomia edeltävät opinnot
  • Lisätietoja
Jaa

Lukiodiplomiaineiden tukimateriaali

Paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetään lukion opetus- ja kasvatustyöstä. Tämän materiaalin tavoitteena on tukea lukiodiplomiaineen paikallista määrittelyä lukion opetussuunnitelmassa. Tukimateriaali on tarkoitettu kotitalouden, käsityön, median, tanssin ja teatterin opetussuunnitelmatyöhön.

Tällä tukimateriaalilla luodaan myös edellytyksiä näiden lukiodiplomiaineiden pedagogiikan sekä oppimisen ja osaamisen arvioinnin kehittämiselle lukioissa. Tavoitteena on myös, että tukimateriaalilla vahvistettaisiin entistä yhdenmukaisempaa näkemystä lukiodiplomiaineen opinnoista osana yleissivistävän lukiokoulutuksen tehtävän toteuttamista.

Kaikissa tukimateriaaleissa tarkastellaan ja avataan, mitä paikallisessa opetussuunnitelmatyössä voidaan ottaa huomioon kuvattaessa

  • oppiaineen tehtävää
  • oppiaineelle ominaista oppimista ja osaamista
  • opetuksen tavoitteita ja keskeisiä sisältöjä
  • laaja-alaista osaamista oppiaineessa
  • pedagogiikan, opiskeluympäristöjen ja -menetelmien lähtökohtia
  • oppimisen ja osaamisen arvioinnin lähtökohtia
  • Siirry Lukiodiplomiaineiden tukimateriaaliin
Takaisin ylös

Lukiodiplomin suoritusohjeet

Teatterin lukiodiplomin tehtävät sisältyvät suoritusohjeisiin. Suoritusohjeissa mainitusta lukiodiplomien yhteisestä tehtävästä laaditaan joka lukuvuosi uusi tehtävänanto.

  • Teatterin lukiodiplomin ohjeet 1.8.2021 jälkeen lukio-opintonsa aloittaneille opiskelijoille
  • UKK Lukiodiplomien suorittaminen Lukion opetussuunnitelman perusteiden 2019 mukaan
  •  

Opetushallitus julkaisee vuosittain kaikille lukiodiplomeille yhteisen tehtävän, jota opiskelijat voivat halutessaan käyttää suorittaessaan eri aineiden lukiodiplomeja. Yhteinen tehtävä on laadittu ensisijaisesti niitä lukiodiplomeja varten, joiden ohjeisiin sisältyy erilliset tehtävät (kotitalous, kuvataide, käsityö ja media). Yhteistä tehtävää voi hyödyntää lähtökohtana tai inspiraationa myös muiden lukiodiplomien suorituksissa.

  • Tutustu myös lukiodiplomien yhteiseen tehtävään
  • Tutustu teatterin lukiodiplomin e-materiaaliin Nykyteatterin rihmastoja
Takaisin ylös

Lukiodiplomit lukion opetussuunnitelman perusteissa 2019

  • Lue lisää lukiodiplomeista LOPS 2019
Takaisin ylös

Saavutettavuus

  • Saavutettavuuden muistilista esittävän taiteen valintakokeiden järjestäjille (Tilaa taiteilijuuteen -hanke)
Saavutettavuuden muistilista valintakokeiden järjestäjille
Saavutettavuuden_muistilista_esittavan_taiteen_valintakokeiden_jarjestajille.pdf (pdf, 562.72 KB)
Takaisin ylös

Tukimateriaali: Ohjeita opiskelijalle työsuunnitelman laatimiseksi

”Teatterin lukiodiplomikurssin/opintojakson alussa opiskelija laatii työsuunnitelman. Työsuunnitelman tarkoituksena on ohjata opiskelija työn alkuun ja suunnata työskentelyä kurssin aikana. Työsuunnitelmassa opiskelija määrittelee, miltä teatterin alalta hänen lukiodiplominsa lähtökohdat ovat. Mahdollisia ovat esimerkiksi näytteleminen, ohjaaminen, dramaturgia, lavastus, puvustus, maskeeraus, näyttämötekniikka, näiden yhdistelmät tai jokin muu teatterin osa-alue. Työsuunnitelma on lähtökohtana kirjallisen reflektion kirjoittamisessa ja sitä voi hyödyntää myös arviointikeskustelussa.” (Teatterin lukiodiplomin ohje)

Työsuunnitelma toimii teatterin lukiodiplomin suorittamisen pohjana. Sen mukaan alat toteuttaa työtäsi ja opettaja voi seurata työsi edistymistä. Työsuunnitelmassa rajaat ja kartoitat työsi raamit.

Työsuunnitelma voi olla vapaamuotoisesti laadittu, mutta siinä on vastattava ainakin osan 1 kysymyksiin ja osasta 2 suunnittelun kannalta tärkeimpiin kysymyksiin.

Työsuunnitelman sisältö

Osa 1

  • Työryhmän osallistujien nimet ja tehtävät sekä omat yhteystietosi
  • Mikä on teoksesi nimi tai työnimi?  Mitä aihetta teos käsittelee? Mitkä ovat työskentelysi lähtökohdat?
  • Millainen on harjoitusaikataulunne? Päivämäärät, kellonajat ja harjoitusten kesto

Osa 2

  • Mikä teoksen aiheessa on sinulle tärkeätä? Miten tahdot käsitellä aihetta? Mitä teatterin tekemisen tapoja haluat hyödyntää työssäsi? Mistä esitys saa vaikutteita? Minkälaisia eri aikakausille tai teatterin tekijöille tyypillisiä teatterin tunnuspiirteitä tahdot käyttää esityksessä? 
  • Mitä tavoitteita kohti pyrit itse ja mitä erityistä tahdot kokeilla näyttelijänä / ohjaajana / dramaturgina / maskeeraajana / puvustajana / lavastajana / valo- tai äänisuunnittelijana?
  • Millaisista tavoitteista olette työryhmässä keskustelleet (esim. taiteellisia, tuotannollisia, työskentelytapaan tai menetelmiin liittyviä tavoitteita)?
  • Muuta
Takaisin ylös

Tukimateriaali: Teatterin lukiodiplomia edeltävät opinnot

Teatterin lukiodiplomin suorittamisen edellytyksenä on 6 opintopisteen laajuiset pohjaopinnot. Pohjaopintojen opintojaksot ja niiden laajuudet määritellään lukion opetussuunnitelmassa. Tukimateriaalissa on esimerkki siitä, millaisista aineksista pohjaopintoja voi paikallisesti laatia. Lukioittan opintojaksot voivat olla laajuudeltaan ja sisällöltään erilaisia. Teatteriopinnoissa hyödynnetään ja syvennetään lukio-opinnoissa kehittyvää laaja-alaista osaamista.

Tukimateriaalin ovat laatineet teatteritaiteen tohtori Annemari Untamala ja teatteritaiteen lisensiaatti Maissi Salmi.

  • Teatterin lukiodiplomia edeltävät opinnot
Takaisin ylös

Lisätietoja

Lukiodiplomeihin liittyviä kysymyksiä voi lähettää osoitteella lukio [at] oph.fi.

Opetushallituksessa teatterin lukiodiplomista vastaa opetusneuvos Minna Harmanen,.

 

Takaisin ylös
Sivun palautepainikkeita ei voi näyttää

Hyväksy analyyttiset evästeet antaaksesi palautetta tästä sivusta.

Muuta evästeasetuksia

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaa haluamasi uutiskirje ja saat ajankohtaista tietoa koulutuksesta ja kansainvälistymisestä suoraan sähköpostiisi.

Tilaa
Tilaa uutiskirjeemme
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Kysy ja anna palautetta
  • Saavutettavuuspalaute
  • Tietosuojakäytäntö
  • Evästeasetukset

Opetushallitus

Hakaniemenranta 6
PL 380, 00531 Helsinki

Puhelin +358 29 533 1000
Faksi +358 29 533 1035

  • Katso kartta 

© Opetushallitus 2025