Yleinen oppimäärä
Yleisen oppimäärän laskennallinen laajuus on 500 tuntia. Opetus muodostuu opintokokonaisuuksista, joita on kaikkiaan 10. Opiskelussa tavoitteena on, että oppilas tutustuu teatteritaiteen perusteisiin ja teatterin eri muotoihin. Opetuksessa painotetaan vuorovaikutustaitojen harjoittamista ja osallistumista teatterinomaiseen ryhmässä tapahtuvaan toimintaan. Oppilas tutustuu teatterin eri osa-alueisiin sekä saa kokemuksia esitysten valmistusprosessista sekä esiintymisestä.
Laaja oppimäärä
Laajan oppimäärän perusopintojen ja syventävien opintojen laskennallinen laajuus on 1 300 tuntia. Perusopintojen aikana tarkoituksena on
- etsiä ohjatusti omaa taiteellista ilmaisuaan
- opiskella toiminnallisesti teatteritaiteen eri osa-alueita, teatterin lajeja ja tyylejä
- laatia ja toteuttaa esitys sekä arvioida sen toteutumista.
Syventävissä opinnoissa oppilas oppii muun muassa käyttämään omia kokemuksiaan taiteellisen työn lähtökohtana, harjoittelee roolityön perusteita, skenografian vaikutusta esitykseen skä tutkii ja harjoittelee teatteriesityksen rakentamista. Hän voi erikoistua johonkin teatteritaiteen osa-alueeseen. Lopuksi laaditaan ja toteutetaan päättötyö, johon kuuluu myös oman työn reflektointi.
Laajan oppimäärän oppilasarviointi - syventävät opinnot
Arviointi on osa opetusta. Teatteritaiteen laajan oppimäärän arvioinnin tehtävänä on tukea oppilaan edistymistä opinnoissa. Sen tulee tukea itsetunnon ja ilmaisuvalmiuksien kehittymistä sekä oppilaan halukkuutta kehittää itseään teatteritaiteessa. Arvioinnin tulee olla säännöllistä ja oppilaalle annetaan oppimisesta palautetta jatkuvasti oppimistilanteissa. Oppilas opiskelee koko opintojen ajan itsearviointia. Arviointi kohdistuu sekä prosessiin että lopputulokseen.
Teatteritaiteen opetuksessa keskeistä on vuorovaikutus opettajan, oppilaan ja muiden ryhmään kuuluvien oppilaiden välillä. Opettaja antaa oppilaalle tämän kehitystä tukevaa suullista palautetta säännöllisesti. Myös ryhmän sisäisiä palautteenantotilanteita tulee järjestää. Palautetta voidaan antaa tuntitilanteissa, harjoitusten jälkeen ja esitysten jälkeen. Opetuksessa tuetaan oppilaan kykyä arvioida omaa ja muiden työskentelyä.
Oppilaalle annetaan kaikista opinnoista vuosittain kirjallinen arvio opetuksen järjestäjän opetussuunnitelmassaan määräämällä tavalla. Oman opettajan antama esim. oppimispäiväkirjaan merkitsemä kirjallinen arvio antaa oppilaalle tietoa tämän edistymisestä lukuvuoden aikana.