Kouluterveyskysely tuottaa seurantatietoa lasten ja nuorten hyvinvoinnista, terveydestä, koulunkäynnistä ja opiskelusta, osallisuudesta sekä avun saannista. Tietoja kerätään joka toinen vuosi perusopetuksen 8.–9.-luokkalaisilta sekä lukioiden ja ammatillisten oppilaitosten 1.–2. vuoden opiskelijoilta. Vuonna 2017 kysely laajeni kattamaan perusopetuksen 4. ja 5. luokan oppilaat sekä heidän huoltajansa. 

Koulukohtaisten tulosten lisäksi koulut saavat käyttöönsä tulostiivisteen keskeisistä opiskeluhuollon indikaattoreista. Tiivistelmään on valittu yhteensä 45 indikaattoria eri kouluasteilta. Valtakunnallisten tulosten lisäksi kyselyn tulokset ovat saatavilla alueittain (AVI-alue, maakunta ja kunta). Esimerkiksi koulukohtaisia tuloksia voidaan verrata koko kunnan tai valtakunnan tuloksiin.

Kouluterveyskysely 2019 

TEAviisari on terveyden edistämisen vertailutietojärjestelmä, josta löytyvät Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen perusopetuksessa / lukioissa / ammatillisissa perustutkintokoulutuksessa -kokonaisuudet kuvaavat hyvinvointia, terveyttä, turvallisuutta sekä yhteisöllistä toimintakulttuuria edistävää toimintaa kouluissa ja oppilaitoksissa. Aineisto pohjautuu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja Opetushallituksen yhteistyönä toteuttamaan tiedonkeruuseen, joka toteutetaan kahden vuoden välein vuorovuosin perusopetuksessa ja toisella asteella (lukio ja ammatillinen koulutus). Tiedonkeruulomake lähetetään rehtoreille ja tiedonkeruuseen pyydetään vastaamaan yhdessä opiskeluhuoltoryhmän kanssa. Tulokset julkaistaan TEAviisari-verkkopalvelussa. Tietojen avulla oppilaitokset, kunnat ja alueet voivat suunnitella, kehittää ja arvioida toimintaansa suhteessa muihin ja koko maahan.

THL: TEAviisari

TEAviisari - Lukio- ja ammatillinen koulutus

Oppilaitosympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä yhteisön hyvinvoinnin tarkastus on lakisääteinen ja toteutetaan kouluissa ja oppilaitoksissa kolmen vuoden välein. Tarkastus pitää sisällään paitsi ympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden myös yhteisön psykososiaalisen hyvinvoinnin seurannan. Tarkastuksessa todettujen puutteiden korjaamista on seurattava vuosittain. Opiskeluympäristön terveellisyys ja turvallisuus on tarkastettava yhteistyössä koulun ja sen opiskelijoiden, koulu- tai opiskeluterveydenhuollon, terveystarkastajan, henkilöstön työterveyshuollon, työsuojeluhenkilöstön ja tarvittaessa muiden asiantuntijoiden kesken. Tarkastushavaintojen pohjalta sovitaan tarvittavista toimenpiteistä, vastuutahoista ja seurannasta. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on julkaissut oppaan edellä mainitun tarkastuksen tueksi.

Terveellinen, turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitos: Opas ympäristön ja yhteisön monialaiseen tarkastamiseen. Ohjaus 7:2015. THL.

Lukiolaisbarometri on Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus sr:n tuottama selvitys, jossa on tutkittu lukiolaisten arkea ja kokemuksia heidän omasta näkökulmastaan. Lukiolaisbarometria ovat olleet toteuttamassa myös Suomen Lukiolaisten Liitto, Akava sekä Opetus- ja kulttuuriministeriö. Mukana yhteistyössä ovat Helsingin yliopisto ja Opetushallitus.

Lukiolaisbarometri
 

Keväällä  2019  toteutettiin  valtakunnallinen  tiedonkeruu  toisella asteella työskenteleville koulupsykologeille  ja  kuraattoreille. Kyselyssä  tiedusteltiin  heidän  näkemyksiään yhteisöllisen  ja  yksilökohtaisen  opiskeluhuollon toteuttamisesta, työkäytännöistä ja yhteistyöstä sekä toiminnan hallinnollisista järjestelyistä. Julkaisuissa raportoidaan tulokset opiskeluhuollon psykologi- ja kuraattoritoiminnan osalta.

  • Hietanen-Peltola M, Vaara S, Laitinen K. (2019) ”Meillä ei toistaiseksi ole järjestetty tätä lain vaatimalla tavalla.” – opiskeluhuollon seurannan tuloksia kuraattorityöstä toisen asteen oppilaitoksissa. Tutkimuksesta tiiviisti 55/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Helsinki
  • Hietanen-Peltola M, Vaara S, Laitinen K. (2019) ”Yksi psykologi ei voi tehdä kolmen psykologin työtä.” – opiskeluhuollon seurannan tuloksia psykologityöstä toisen asteen oppilaitoksissa. Tutkimuksesta tiiviisti 54/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Helsinki