Arvioinnin tasa-arvoisuus on herättänyt huolta sekä opetusalan ammattilaisissa että huoltajissa. Sekä päättöarvioinnin että 6. vuosiluokan lukuvuosiarvioinnin tarkennetut kriteerit lisäävät arvioinnin yhdenvertaisuutta sekä arvosanojen vertailukelpoisuutta. Arvioinnin kansallisia linjauksia on myös tarkennettu, koska ne koettiin liian tulkinnanvaraisiksi. Arvioinnin linjauksia täsmentämällä on saatu koko maahan yhtenäisemmät arvioinnin periaatteet koulujen ja opettajien arviointityön tueksi.
Tietoa perusopetuksen arvioinnin uudistusprosessista
Kehitystyö on aloitettu tarkentamalla Perusopetuksen opetussuunnitelman (2014) perusteiden luvussa 6 olevia arvioinnin suuntaviivoja. Luku julkaistiin 11.2.2020 ja on otettu käyttöön 1.8.2020.
Tämän jälkeen on laadittu ja vahvistettu kansalliset osaamisen tason kuvaukset arvosanoille 5,7,8 ja 9 kaikkien perusopetuksen oppiaineiden päättöarviointia varten. Päättöarvioinnin kriteerit on julkaistu 31.12.2020 ja otettu käyttöön 1.8.2021. Työtä on jatkettu laatimalla osaamisen tason kuvaukset arvosanoille 5,7,8 ja 9 vuosiluokan 6. lukuvuosiarvioinnin tueksi. Kriteerit on julkaistu 19.1.2023 ja otettu käyttöön 1.8.2023.

Arvioinnin linjausten selkiyttäminen
Koko perusopetusta koskevat arvioinnin linjaukset on selkiytetty ja arvioinnin toteutukseen liittyvää ohjeistusta on tarkennettu. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 uudistetussa luvussa 6 on täsmennetty arvioinnin eri tehtävien ja osa-alueiden määrittelyä ja niitä koskevia periaatteita sekä tehty tarkennuksia arviointiin liittyviin käsitteisiin. Uusien Linjausten mukaan numeroarviointi alkaa kaikissa kouluissa viimeistään vuosiluokalta 4 alkaen.
Osaamisen tason kuvaukset, kriteerit, 6. vuosiluokan lukuvuosiarviointia ja päättöarviointia varten
Osaamisen tason kuvaukset on laadittu oppiaineittain arvosanoille 5, 7, 8 ja 9 sekä 6. vuosiluokan lukuvuosiarviointia että päättöarviointia varten. Vuosiluokalla 6. tehtävä lukuvuosiarviointi toteutetaan suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokalle kohdennettuihin tavoitteisiin.Päättöarvioinnin osaamisen tason kriteerien avulla määritellään, mitä peruskoulunsa päättävän oppilaan on osattava kyseisen arvosanan saadakseen.
Aikaisemmin osaamistaso oli määritelty vain arvosanalle 8. Lisäksi on laadittu tavoitteet oppimiselle eri oppiaineisiin. Opetuksen tavoitteet säilyivät sellaisenaan.
Arviointikriteerien valmistelutyötä ja linjausten selkiyttämistä on tehty yhdessä opettajien ja tutkijoiden kanssa. Työtä on ohjannut Opetushallituksen nimeämä ohjausryhmä, jossa ovat olleet mukana keskeiset sidosryhmät. Päättöarvioinnin kriteerityön tukena on toiminut lisäksi asiantuntijaryhmä, johon kuului oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointiin perehtyneitä tutkijoita.
Luvun 6 luonnoksesta, 6. vuosiluokan lukuvuosiarvioinnin kriteereistä ja päättöarvioinnin kriteereistä pyydettiin avoimella verkkokommenteilla ja lausuntopalvelussa palautetta, jota otettiin huomioon lopullista lukua 6 sekä kriteerejä kirjoitettaessa.
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (KARVI) teki yhteistyössä Opetushallituksen ja opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa syksyllä 2019 arvioinnin kuuden (6) eri oppiaineen päättöarvioinnin kriteerien sovellettavuudesta.
Opetushallitus tukee edelleen arvioinnin linjausten ja päättöarvioinnin kriteerien toimeenpanoa muun muassa koulutuksella, ohjauksella ja muulla tuella.
Perusopetuksen arvioinnin kehittämistä jatketaan tukemalla arvioinnin eri linjausten paikallista käyttöönottoa. Opetushallitus tarjoaa muun muassa täydennyskoulutusta, ohjausta ja tukea. Lisäksi eri oppiaineisiin on laadittu arviointia tukevaa tukimateriaalia kunkin oppiaineen verkkosivuille.