Arvioinnin tasa-arvoisuus on herättänyt huolta sekä opetusalan ammattilaisissa että huoltajissa. Päättöarvioinnin tarkemmat kriteerit lisäävät arvioinnin yhdenvertaisuutta sekä arvosanojen vertailukelpoisuutta. Arvioinnin kansallisia linjauksia on tarkennettu, koska ne koettiin opetussuunnitelman perusteissa liian tulkinnanvaraisiksi. Arvioinnin linjauksia täsmentämällä on saatu koko maahan yhtenäisemmät arvioinnin periaatteet koulujen ja opettajien arviointityön tueksi.
Tietoa perusopetuksen arvioinnin uudistusprosessista
- Koulutus ja tutkinnotPerusopetusArviointi ja todistuksetOsaamisen arviointi
Lue lisää uudistuksen tavoitteista, vaiheista ja aikataulusta.
Parhaillaan Opetushallitus on viimeistelemässä arviointikriteerejä kuudennen vuosiluokan lukuvuosiarviointiin.
Arvioinnin linjausten selkiyttäminen
Koko perusopetusta koskevat arvioinnin linjaukset on selkiytetty ja arvioinnin toteutukseen liittyvää ohjeistusta on tarkennettu. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 uudessa luvussa 6 on täsmennetty arvioinnin eri tehtävien ja osa-alueiden määrittelyä ja niitä koskevia periaatteita sekä tehty tarkennuksia arviointiin liittyviin käsitteisiin. Uusien linjausten mukaan numeroarviointi alkaa kaikissa kouluissa viimeistään vuosiluokalta 4 alkaen.
Päättöarvioinnin kriteerit ja oppimisen tavoitteet
Arvioinnin kriteerit on laadittu oppiaineittain arvosanoille 5, 7, 8 ja 9. Niiden avulla määritellään, mitä peruskoulunsa päättävän oppilaan on osattava kyseisen arvosanan saadakseen. Aikaisemmin osaamistaso oli määritelty vain arvosanalle 8. Lisäksi on laadittu tavoitteet oppimiselle eri oppiaineisiin. Opetuksen tavoitteet säilyivät sellaisenaan.
Arviointiriteerien valmistelutyötä ja linjausten selkiyttämistä on tehty yhdessä opettajien ja tutkijoiden kanssa. Työtä on ohjannut Opetushallituksen nimeämä ohjausryhmä, jossa ovat mukana keskeiset sidosryhmät. Päättöarvioinnin kriteerityön tukena on toiminut lisäksi asiantuntijaryhmä, johon kuului oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointiin perehtyneitä tutkijoita.
Luvun 6 luonnoksesta pyydettiin 2019 avoimella verkkokommenteilla ja lausunnoilla palautetta, jota otettiin huomioon lopullista lukua 6 kirjoitettaessa. Uusi luku 6 julkaistiin 11.2.2020 ja se astui voimaan 1.8.2020.
Kansallisen koulutuksen arviointikeskus KARVI toteutti syksyllä 2019 kuuden oppiaineen kriteeriluonnosten toimivuuden arvioinnin yhdessä Opetushallituksen ja opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa.
Päättöarvioinnin kriteeriluonnosten avoin verkkokommentointi ja lausuntokierros toteutettiin 28.8.–25.9.2020.
Opetushallitus tukee arvioinnin linjausten ja päättöarvioinnin kriteerien toimeenpanoa muun muassa koulutuksella, ohjauksella ja muulla tuella.
- 31.12.2020: Kriteerit ja oppimisen tavoitteet julkaistaan
- Kevät 2021: Kriteerien siirtäminen paikalliseen opetussuunnitelmaan, kriteereihin ja oppimisen tavoitteisiin perehtyminen sekä opetushenkilöstön arviointiosaamisen kehittäminen. Opetushallitus tukee paikallista työtä tukimateriaaleilla ja maksuttomalla koulutuksella.
- Elokuu 2021: Kriteerit ja oppimisen tavoitteet astuvat voimaan 1.8.2021
- Kevät 2022: Kriteerien mukaiset päättöarvosanat annetaan kaikissa oppiaineissa koko ikäluokalle keväällä 2022