Opetushallitus on kehittänyt perusopetuksen arviointia vuodesta 2018 lähtien. Tavoitteena on lisätä arvioinnin yhdenvertaisuutta, arvosanojen vertailukelpoisuutta, arviointiprosessien avoimuutta ja lisätä oppilaan osallisuutta sekä arviointiin liittyvää yhteistyötä kodeissa.

Kehitystyö on aloitettu tarkentamalla Perusopetuksen opetussuunnitelman (2014) perusteiden luvussa 6 olevia arvioinnin suuntaviivoja. Luku julkaistiin 11.2.2020 ja on otettu käyttöön 1.8.2020.

Tämän jälkeen on laadittu ja vahvistettu kansalliset osaamisen tason kuvaukset arvosanoille 5,7,8 ja 9 kaikkien perusopetuksen oppiaineiden päättöarviointia varten. Päättöarvioinnin kriteerit on julkaistu 31.12.2020 ja otettu käyttöön 1.8.2021. Työtä on jatkettu laatimalla osaamisen tason kuvaukset arvosanoille 5,7,8 ja 9 vuosiluokan 6. lukuvuosiarvioinnin tueksi. Kriteerit on julkaistu 19.1.2023 ja otettu käyttöön 1.8.2023.

Kynät kuvituksena Europassi-artikkeliin