Opetussuunnitelman perusteissa olevassa tekstissä, jossa kuvataan oppiaineen tehtävä...
Kielikasvatuksen periaatteita ovat esimerkiksi opiskelun autenttisuus, monilukutaidon kehittyminen sekä tekstien ja kultturien moninaisuus. Tässä tukimateriaalissa avataan autenttisuuden ja tekstin käsitettä. Lisäksi kerrotaan, miten opetuksessa voidaan käsitellä erilaisia aiheita. Lue lisää kielikasvatuksesta Kieli koulun ytimessä -julkaisusta.
Autenttisuus
Kielikasvatuksessa autenttisuus nähdään kokemuksellisuutena. Autenttista on se, minkä kielenkäyttäjä näkee aitona, mielekkäänä ja tarkoituksenmukaisena. Oppilaiden osallistuminen käsiteltävien tekstien ja arviointitapojen valintaan on autenttisuutta. Kotikansainvälisyys eli aistien avaaminen läsnä olevalle kansainvälisyydelle (lähiympäristössä, omassa kunnassa tai virtuaalisesti) edistää autenttisuutta.
Erilaiset aiheet
Tekstien aiheet on määritelty hyvin väljästi, joten niiden puitteissa voidaan käsitellä lähes mitä vain. Aiheeksi voidaan valita yhdessä sopien asia, joka kiinnostaa oppilaita tai jokin ajankohtainen asia. Monipuoliset aiheet tarjoavat myös mahdollisuuden eriyttämiseen. Jotkut oppilaat voivat innostua erikoisista aiheista. Osa sanastosta ei aina ole keskeistä, mutta oppilaat saattavat kokea opiskelun autenttisemmaksi kuin käsiteltäessä hyvin tavanomaisia aiheita.
Yksilöllistä etenemistä tuetaan. Oppilaille voi antaa tukiopetusta etukäteen ennen uuden teeman aloittamista tai heille voidaan antaa tehtäviä, jotka oppilas voi tehdä omalla tasollaan, esimerkiksi
- avoimet suulliset ja kirjalliset tehtävät
- roolitetut ryhmätyöt (tiedonhakija, ajanpitäjä)
Voi myös antaa tehtäviä, jotka oppilas voi tehdä omassa tahdissaan, esimerkiksi
- urakkaviikko erilaisin tavoittein
- kiinnostavia lisätehtäviä nopeille
Teksti
Tekstin käsitettä käytetään laajassa merkityksessä, joka sisältää sekä puheen ja kirjoituksen tuottamisen että kuultavan puheen ja luettavan tekstin. Teksti voi olla sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kinesteettisten symbolijärjestelmien sekä näiden yhdistelmien avulla ilmaistua tietoa.
Opetuksessa hyödynnetään
- kielten rakenteellisia samankaltaisuuksia (artikkelit, prepositiot, verbirakenteet)
- sanojen ja ilmausten samankaltaisuutta (lainasanat, idiomit)
Lisäksi otetaan oppilaat mukaan valitsemaan sisältöjä ja työtapoja. Annetaan vihjeitä oppilaita kiinnostavista asioista, esimerkiksi peleistä, musiikista ja verkkosivuista.