Arvioinnilla opintojen aikana ja oppimäärän arvioinnilla on yhteys kaikkeen taiteen perusopetuksen oppilaitoksen toimintaan. Käytäntöjen taustalla vaikuttavat muun muassa arvot, käsitykset ihmisestä ja oppimisesta sekä tietenkin se, miten opetuksen tehtävä ja tavoitteet ymmärretään. Näitä koskevat ajattelumallit ovat olemassa osin tiedostettuina, osin tiedostamattomina. Yhteinen keskustelu toiminnan lähtökohdista tekee mahdolliseksi ajattelumallien tunnistamisen, reflektoinnin ja kehittämisen.
Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa tavoitteeksi asetetaan, että oppilaitoksissa kehitetään toimintakulttuuria, joka edistää yhteisön jokaisen jäsenen hyvinvointia ja osallisuutta. Oppilaalle annettava arviointi ja palaute ovat osa toimintakulttuurin kokonaisuutta. Yhteisen toimintakulttuurin rakentaminen onnistuu parhaiten, kun oppilaitoksen opetussuunnitelma on laadittu selkeästi ja yhteisön jäsenet ja erityisesti opettajat sitoutuvat sen noudattamiseen.
Tässä tukimateriaalissa käsitellään ensin arviointikulttuuria ja sen kehittämistä. Sen jälkeen avataan taiteen perusopetuksen säädösten ja opetussuunnitelman perusteiden oppimisen arvioinnin linjauksia. Niiden yhteydessä pohditaan myös oppimisen arvioinnin toteuttamista. Lisäksi esitetään joitakin näkemyksiä oppimisen arvioinnin laatuun vaikuttavista asioista.