Yksinkertaisinta turvallisuustavoitteet on saavuttaa yksikerroksisessa pienessä yksikössä. Erityisesti pienten lasten oppimisympäristössä kannattaa suosia pieniä toiminnallisia yksiköitä.
On viitteitä, että suuremmissa yksiköissä murrosikäisten syrjäytymisriski on suurempi ja häiriökäyttäytymistä esiintyy enemmän kuin pienissä yksiköissä, mikä on otettava huomioon toiminnan järjestämisessä. Suurten yksiköiden tilat on turvallisuuden näkökulmasta hyvä ryhmitellä pienempiin toiminnallisiin kokonaisuuksiin. Toisaalta hyvin pienissä kouluissa, joissa ikäryhmät ovat vain muutaman oppilaan kokoisia, voi esiintyä syrjäytymiskokemuksia sitä kautta, että kaikille lapsille ei löydy samanhenkistä kaveripiiriä.
Eri-ikäisten ja eri organisaatioita edustavien käyttäjien turvallisuustarpeet eroavat toisistaan, mikä vaatii usein sovittelua erilaisten tarpeiden ja reunaehtojen välillä. Tämä on otettava huomioon toiminnan suunnittelussa sekä laadittavissa riskianalyyseissä, harjoituksissa, kuulutuksissa, kulunvalvonnassa, lukituksessa.