Työterveyslaitoksen ja Turun yliopiston toteuttamassa EduSafe-tutkimus- ja kehittämishankkeessa arvioitiin ja kehitettiin koulujen ja oppilaitosten turvallisuutta henkilöstön, työn ja työpaikan turvallisuuden näkökulmasta, tarkastelemalla turvallisuuskulttuuria, turvallisuusosaamista ja turvallisuusjohtamisen käytäntöjä. EduSafe-hankkeessa kehitettiin opetusalan tarpeisiin räätälöity kokonaisvaltainen turvallisuuden hallinnan malli.
Mallissa on kuvattu vaativien tilanteiden ennakointi, tilannehallinta, jälkihoito ja yhteisesti jaettu oppiminen.
- Ennakoinnilla tarkoitetaan kaikkia toimenpiteitä, joita organisaatiossa työyhteisössä voidaan toteuttaa turvallisuuden kehittämiseksi, jotta mahdolliset riskit tunnistetaan varhain ja seuraukset olisivat mahdollisimman pieniä. Onnistunutta turvallisuuden johtamista toteutetaan ennakoiden pelkän reagoinnin sijasta.
- Poikkeamatilanteen hoidolla tarkoitetaan toimintaa silloin, kun turvallisuuspoikkeama on jo toteutunut ja tilannetta pyritään hallitsemaan. Turvallisuuspoikkeamalla tarkoitetaan toteutunutta riskiä, kuten esimerkiksi tapaturmaa tai uhkatilannetta.
- Jälkihoidolla tarkoitetaan erilaisia toimenpiteitä, joilla tuetaan palautumista normaalitilaan poikkeamatilanteen jälkeen. Toimenpiteitä ovat esimerkiksi poikkeamatilanteesta toipuminen, henkinen tuki, poikkeaman raportointi ja mediaviestintä.
Mallia käyttämällä turvallisuuden hallinnasta tulee systemaattista, yhteisesti jaettua toimintaa, jolloin myös tulokset ovat pysyvämpiä verrattuna yksilölähtöiseen ja hajautuneeseen toimintaan.