Työsuojelun tavoitteet ja sisältö
Työsuojelulla tarkoitetaan kaikkea työhön, työympäristöön ja työoloihin sekä henkilöstöön liittyvää toimintaa.
Työsuojelun tavoitteena on
- taata työntekijän/opiskelijan terveys ja turvallisuus
- ehkäistä ja torjua ennalta työtapaturmia, ammattitauteja ja muita työstä tai työympäristöstä johtuvia fyysisen ja henkisen terveyden haittoja
- ylläpitää ja edistää työntekijän/opiskelijan fyysistä ja henkistä terveyttä, työkykyä sekä työhyvinvointia
- varmistaa, että niin fyysinen kuin psykososiaalinen työympäristö ovat kunnossa sekä soveltuvat työhön ja opiskeluun tekemiselle sekä
- tukea työn, opiskelun tai muun toiminnan tuloksellisuutta ja tuottavuutta
Työympäristöön kuuluu
1. Välitön fyysinen työympäristö
- työ- ja opiskeluympäristön rakenteet ja työtilat
- tilajärjestelyt
- työssä / opiskelussa käytettävät laitteet, koneet ja työvälineet sekä työkalut
- työssä / opiskelussa käytettävät kemialliset aineet sekä
- käytettävät työmenetelmät ja – tekniikat
2. Psykososiaalinen työympäristö
- työn / opiskelun organisointi
- toimintatavat
- työn / opiskelun kuormittavuus
- vuorovaikutus- ja työyhteisötaidot
- työyhteisön ja opetustilanteen johtaminen
Ennakoiva ja korjaava toiminta
Ennakoiva työsuojelutoiminta on työturvallisuutta koskevien säädösten, määräysten, normien antaman tiedon soveltamista eri tilanteissa. Ennakoivassa työsuojelussa työsuojelun vaatimukset pyritään ottamaan huomioon jo ympäristön rakenteiden, tilojen, tilajärjestelyjen ja työpisteiden sijoittelun sekä käyttöön otettavien työ- ja opetusmenetelmien suunnitteluvaiheessa. Työsuojelutoiminta on ennakoivaa haluttaessa pitää yllä henkilöstön työkykyä ja työhyvinvointia. Varhaiskasvatuksen ja opetustoimen henkilöstön ammatillisen osaamisen ja käytännön kokemusten hyödyntäminen on myös ennakoivaa työsuojelua.
Korjaava toiminta on havaittujen ongelmien ja vaaratekijöiden aktiivista poistamista. Korjaavaa toimintaa tarvitaan viipymättä, kun on tapahtunut henkilövahinko tai aineellinen vahinko tai tapahtuman on aiheuttanut häiriötä työssä / opiskelussa. Korjaavaan toimintaan ryhdytään myös, kun olosuhteissa tai tiloissa todetaan puutteita, ongelmia tai uudistustarpeita. Korjaava toiminta voi käynnistyä työpaikkatarkastuksesta tai – selvityksestä. Jokaisen toimintayksikössä olevan henkilön velvollisuuteen kuuluva ongelmista ilmoittaminen ja aloitteen tekeminen voi johtaa korvaavaan toimintaan.
Työpaikoilla on toteutettava jatkuvasti ja samanaikaisesti sekä ennakoivaa että korjaavaa työsuojelutoimintaa.
Vaarojen selvittäminen ja riskien arviointi
Työturvallisuuslain 10 § edellyttää järjestäjän selvittävän ja tunnistavan työn ja toiminnan osalta järjestelmällisesti työstä, työtilasta, -ympäristöstä ja -olosuhteista aiheutuvat haitta- ja vaaratekijät. Ensisijaisesti järjestäjän on pyrittävä poistamaan esiin tulleet ongelmat. Mikäli niitä ei voida poistaa, on arvioitava niiden merkitys työntekijöiden / opiskelijoiden turvallisuudelle ja terveydelle sekä arvioitava vaarojen suuruus ja riskit ja arvioinnin tiedot tulee pitää ajantasaisena. Toimintayksiköissä on ryhdyttävä toimiin vaarojen poistamiseksi sekä riskien pienentämiseksi.
Toimintojen organisointi ja johtaminen
Varhaiskasvatuksen ja koulutuksen järjestäjällä on ensisijainen, lainsäädäntöön perustuva velvollisuus huolehtia työn ja työolosuhteiden turvallisuudesta. Järjestäjälle kuuluu myös opetustyössä käytettävissä olevia voimavaroja ja jatkuvaa täydennyskoulutusta sekä toiminnan ohjaus- ja tietojärjestelmiä koskevien asioiden valmistelu. Järjestäjän pääasiallista määräysvaltaa käyttävänä edustajana koulussa toimii rehtori tai päiväkodin johtaja. Rehtori tai päiväkodin johtaja sekä henkilöstö päättävät työ- ja opiskelutiloista, työympäristöistä, käytettävistä työaikajärjestelyistä, käytettävistä menetelmistä ja välineistä. Järjestäjän päätösvalta merkitsee laaja-alaista vastuuta.