Työskentelyn aikana innovoit (S1), muotoilet (S2), kokeilet (S3), dokumentoit ja arvioit (S4), teet (S5), huolehdit työturvallisuudesta (S6), opit yrittäjämäisesti (S7), sekä tiedostat ja osallistut (S8).
- Teet suunnitelman omasta työstäsi luovasti ja kekseliäästi käyttäen käsityön käsitteitä ja symboleja. Mittaat kohdetta, jonka suojaat. Mietit kaavan muodon ja työjärjestyksen. Tutustut myös muiden töihin. (S1, S2)
- Kokeilet erilaisia saumaratkaisuja, värjäyksen sidontatapoja ja painannan toistoja. Harjoittelet tulevia työvaiheita kokeilumateriaaleille. (S3)
- Työskentelyn aikana kirjoitat ja piirrät suunnitelmia, otat kuvia, kirjaat muistiin mitä ja miten teit. Arvioit ja pohdit valintojasi, työskentelyäsi, oppimistasi ja lopputulosta käsityöpäiväkirjaan. (S4)
- Valmistat laadukkaan ja toimivan, ekologisesti ja eettisesti kestävän tuotteen, työskentelyyn varatussa ajassa. Käytät käsityön tekemiseen tarvittavia työvälineitä, koneita ja laitteita monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti. (S5)
- Huomioit sähkölaitteiden ja terävien välineiden käytössä sekä väriaineiden kanssa toimiessasi turvallisuuden. Suojaat itsesi ja huolehdit, etteivät toimesi aiheuta vaaraa muille. (S6)
- Perehdyt tuotteen koko valmistusprosessiin ja ymmärrät mitä työvaiheita tuotteen valmistaminen vaatii ja mikä on oman työskentelyn vaikutus. (S7)
- Pohdit käsityön merkityksiä sinun, yhteiskunnan ja ympäristön näkökulmasta, sekä hyvinvoinnin ja kestävän kehityksen edistäjänä arjessa. (S8) Mistä muodostuu tuotteen hinta? Mitä kannattaa valmistaa käsityönä ja miksi? Missä vaiheessa elinkaartaan tuote kuormittaa luontoa? Miten innovaatiot syntyvät?
Tuotteen valmistuttua sinulla on tehtynä seuraavat asiat:
- Lisäsit suunnittelutyösi ideakuvat digitaaliseen muistikirjaan kaikkien nähtäville. (T1, T4, T6, S1, S4, L4, L5)
- Piirsit ja kirjasit työsi suunnitelman käsin tai koneella. Valmistit suunnitelmasi mukaisen kaavan luonnolliseen kokoon. Kirjoitit työsi kokoamisjärjestyksen. (T2, T4, S1, S2 S4, L1, L2, L5)
- Käytit työssäsi puuvillakangasta tai -neulosta, jonka värjäsit ja kuvioit itse. Teit yksin tai yhdessä toisten kanssa valotetun seulan. (T3, T5, S3, S5, S6, L1, L3, L6)
- Ompelit työsi osat kiinni ompelukoneella ja tai saumurilla. (T3, T5, S5, S6, L1, L3, L6)
- Työsi on valmis ja viimeistelty. (T2, T7, T8, S5, S7, S8, L7)
- Työpäiväkirjassasi, joka on digitaalisessa muodossa, on kuvia ja kerrontaa kokonaisin lausein työskentelyn edistymisestä jokaiselta opetuskerralta. (T6, S4, L5)
Edellä mainitun perusteella teit esitysgrafiikkaa käyttäen esityksen työskentelystäsi. Esitys kuvaa osaamistasi nyt ja vastaa seuraaviin kysymyksiin:
- Mikä on työsi valmistamisen työjärjestys? Käytä ottamiasi vaihekuvia apuna. Esittele valmis tuote.
- Mitä materiaaleja tarvitsit työhösi? Kerro määrä, koostumus, hoito-ohje ja hinta. Mitä tuote maksoi?
- Miten dokumentointi vaikutti työskentelyysi?
- Kerro tekemisen aikainen paras oivallus. Mitä muuta opit?
- Missä kohden sinun piti kiinnittää huomiota työturvallisuuteen?
- Mitä sellaista opit työskennellessäsi, jota tarvitset työelämässä?
- Millä tavalla huomioit taloudellisen ja ekologisen työskentelyn?
Käytettävissä olevat materiaalit ja työmenetelmät joihin olet tutustunut oppimistehtävän aikana:
- puuvillakangas tai –neulos, seulakangas, mäntyrima ja muut työhösi itse valitsemasi materiaalit
- kankaan värjäys- ja painantavärit sekä valotusemulsio
- liemivärjäys, kankaanpainanta, silittäminen, ompelukone- ja saumuriompelu
- sahaus, poraus ja ruuvaus
Vaihtoehtoisia materiaaleja ja työmenetelmiä joita voit lisätä työhösi:
- tukikangas tai -huopa, vanulevy, (keino)nahka, nyörit ja vinokaitale
- kiinnittimet, kuten vetoketju, tarranauha, napit, painonapit ja purjerenkaat
- sabluunapainanta ja brodeeraus