Tämä tukimateriaali koskee normaaliolojen häiriötilanteisiin varautumista. Opetushallituksen sivulla Turvallisuuden johtaminen käydään läpi erilaisten uhka- ja vaaratilanteiden ja onnettomuuksien ennakointia, poikkeamatilanteen hoitoa ja jälkihoitoa.
Varautuminen on ennakoivaa toimintaa, jolla pyritään turvaamaan yhteiskunnan eri toiminnot kaikissa tilanteissa. Varautumisvelvollisuudesta säädetään valmiuslain 3 luvussa. Varautumisen tavoitteena kasvatuksessa ja koulutuksessa on rajoittaa haittoja, joita mahdollisesta häiriötilanteesta aiheutuu lasten, oppilaiden, opiskelijoiden ja henkilökunnan terveydelle ja turvallisuudelle sekä turvata kasvatuksen ja koulutuksen jatkuvuus mahdollisimman hyvin. Osana normaalia varautumista kasvatuksen ja koulutuksen järjestäjien on hyvä varautua esimerkiksi sähköpulaan, vesihuollon (mukaan lukien jätevedet) häiriötilanteeseen, polttoainejakelun häiriöön, suuronnettomuuteen, vakavaan tartuntatautitilanteeseen, lakkoon tai muuhun henkilöstön saatavuuteen vaikuttavaan tilanteeseen, elintarvikehuollon vakavaan häiriöön sekä hybridi- ja kyberturvallisuusuhkiin ja informaatiovaikuttamiseen. Kasvatuksen ja koulutuksen järjestäjän on myös hyvä varautua kiinteistöjen käytön estymiseen esimerkiksi tulipalon tai kosteusvaurion vuoksi ja pyrkiä varmistamaan ruokahuollon toimintavarmuus ja kuljetuskaluston riittävyys väistötilanteessa.
Varautuminen edellyttää ennen kaikkea mahdollisten häiriötilanteiden tunnistamista etukäteen. Konkreettinen varautuminen on erilaisten suunnitelmien ja ohjeistusten laatimista ja päivittämistä, harjoittelua sekä sen varmistamista, että henkilöstöllä on tarvittava osaaminen ja oman organisaation toimintaketjut selvillä. Varautumista koskevia suunnitelmia sisältyy usein kasvatuksen ja koulutuksen turvallisuuskansioon, johon on koottu lisäksi esimerkiksi paloturvallisuutta koskevat suunnitelmat ja pelastussuunnitelma.
Valmiuslain 12 §:n mukaan kuntien, kuntayhtymien ja muiden kuntien yhteenliittymien tulee valmiussuunnitelmin ja poikkeusoloissa tapahtuvan toiminnan etukäteisvalmisteluin sekä muilla toimenpiteillä varmistaa tehtäviensä mahdollisimman hyvä hoitaminen myös poikkeusoloissa. Varautumisessa huomioidaan ennen kaikkea, että lakisääteiset velvollisuudet pystytään täyttämään myös häiriötilanteissa. Aluehallintovirastot tukevat kuntia varautumisesta.
Aina häiriötilanteen kaikkien vaikutusten poistaminen varautumisella ei ole mahdollista, mutta usein sen seurauksia voidaan lieventää. Varhaiskasvatuksen, koulujen ja oppilaitosten on tärkeää säilyttää toimintakykynsä erilaissa häiriötilanteissa ja pyrkiä palaamaan normaaliin toimintaan mahdollisimman nopeasti.