Aikuisten perusopetuksen järjestäjien on tärkeää aktiivisesti seurata epidemiatilanteen kehitystä ja toimia viranomaisten kulloistenkin määräysten, ohjeiden ja suositusten mukaisesti. Opetuksen järjestäjät päättävät normaaliolojen lainsäädännön ja alla todettujen määräysten, ohjeiden ja suositusten perusteella opetuksen tarkoituksenmukaisesta ja turvallisesta järjestämisestä. Tässä opetuksen järjestäjille ja kouluille suunnatussa tukimateriaalissa kerrotaan varautumisesta syyslukukauteen 2021.
Kuvituskuva, nuoret aikuiset kokouksessa

Tekstiä on päivitetty 3.6.2021

Tässä opetuksen järjestäjille ja kouluille suunnatussa tukimateriaalissa kerrotaan varautumisesta syyslukukauteen 2021, jos koronavirustilanne vaatii edelleen erityisiä järjestelyjä. Samaan aikaan opetuksen järjestäjien ja koulujen on tarpeen suunnitella, miten oppimis- ja hyvinvointivajetta voidaan paikata, tukea oppilaiden oppimista ja hyvinvointia sekä luoda tulevaisuususkoa. Löydät tukimateriaalia koronaviruspandemia aiheuttamista tilanteesta palautumisesta sivulta Aikuisten perusopetuksen järjestäminen ja koronatilanteesta palautuminen

Perusopetuslain 46 §:n 9 momentin mukaan koulutuksen järjestäjä voi päättää aikuisten perusopetuksen järjestämisestä osaksi tai kokonaan etäopetuksena. Perusopetuslain poikkeuksellisia opetusjärjestelyitä koskeva väliaikainen muutos (20 a §) ei koske aikuisten perusopetusta.

Lainsäädännön ja ohjeistuksen kannalta syksyn 2021 tilanne on samankaltainen kuin keväällä 2021.  Valtioneuvosto on tehnyt 23.10.2020 periaatepäätöksen valtakunnallisista ja alueellisista suosituksista koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi. Päätöksen mukaan epidemiaa torjutaan tartuntatautilain nojalla ensisijaisesti paikallisin ja alueellisin toimin. Päätöksen mukaiset toimet on jaettu koronaepidemiatilanteen mukaan perusvaiheen, kiihtymisvaiheen ja leviämisvaiheen tilanteisiin. Lisäksi opetuksessa tulee noudattaa mahdollisia tartuntatautiviranomaisten tartuntatautilain nojalla tekemiä velvoittavia päätöksiä.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) ja opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM) ovat antaneet 4.8.2020 suosituksen, jonka tarkoituksena on tukea koulutuksen järjestäjiä toteuttamaan opetusta ja muuta oppilaitosten tiloissa järjestettävää toimintaa turvallisesti ja sujuvasti koronaepidemian aikana. Lisäksi toimintaa järjestettäessä tulisi huomioida Työterveyslaitoksen 1.12.2020 antamaa ohjetta varhaiskasvatukseen, esiopetukseen ja perusopetukseen koronavirustartuntojen ehkäisemiseksi.

Tartuntatautilain 58 §:n mukaan kunnan tartuntatautien torjunnasta vastaava toimielin voi päättää toimialueellaan oppilaitosten ja päiväkotien tilojen sulkemisesta osittain tai kokonaan. Aluehallintovirasto voi tehdä alueellaan vastaavat päätökset silloin, kun ne ovat tarpeen usean kunnan alueella.

Tartuntatautilain hygieniaa ja väljyyttä koskevat velvoittavat säännökset

Laki tartuntatautilain väliaikaisten säännösten voimassaolon jatkamisesta (447/2021) on hyväksytty eduskunnassa 28.5.2021. Lain voimassaoloaika on 1.7.2021–31.12.2021. Lakiin sisältyvä väliaikainen 58 c § vastaa sisällöltään keväällä 2021 voimassa ollutta.Tartuntatautilain 58 c §:ssä säädetään toimenpiteistä koronavirusepidemian leviämisen estämiseksi ja se asettaa velvoitteita myös opetuksen järjestäjille.

Pykälän mukaan toiminnan järjestäjien on huolehdittava, että

  1. asiakkailla ja osallistujilla on mahdollisuus käsien puhdistamiseen
  2. asiakkaille ja osallistujille annetaan riittävän etäisyyden ylläpitämistä, käsien puhdistamista ja muita vastaavia tartuntojen leviämistä estäviä käytänteitä koskevat toimintaohjeet
  3. tilojen ja pintojen puhdistamista tehostetaan sen lisäksi, mitä muualla kyseisen toiminnan osalta puhdistamisesta säädetään.

Lisäksi pykälän mukaan tilojen hallinnasta vastaavan toimijan tulee järjestää osallistujien oleskelu sillä tavoin väljästi, kuin se kyseisen toiminnan erityispiirteet huomioon ottaen on mahdollista.

Toimintaohjeiden antaminen oppilaitoksessa toimiville voidaan toteuttaa toimintaan parhaiten sopivalla tavalla esimerkiksi kuulutuksin, kirjallisina ohjeina, opastetauluina, käytöstä ohjaavina kuvina ja merkintöinä tiloissa tai muulla vastaavalla tehokkaalla tavalla.

Tartuntatautilain 58 c § koskee sisätilojen lisäksi oppilaitoksen alueeseen kuuluvia ulkotiloja.

Tartuntatautilain mukaan aluehallintovirasto ja kunta valvovat toimialueillaan edellä kuvattujen velvollisuuksien ja rajoitusten sekä niitä koskevien päätösten noudattamista. Aluehallintovirasto ja kunta saavat tarkastaa valvomansa toimijan toiminnan sekä toiminnassa käytettävät tilat ja antaa määräyksen puutteiden ja epäkohtien korjaamisesta.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on julkaissut ohjeistuksen ilmanvaihdosta. Ohjeistus on suunnattu tilojen ylläpidosta vastaavalle tekniselle henkilöstölle.

THL:n ja OKM:n hygieniaa ja väljyyttä koskevat suositukset

Tartuntatautilain sitovien määräysten lisäksi opetuksen järjestäjien tulisi noudattaa lähiopetuksessa opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) 4.8.2021 antamaa suositusta, jonka tarkoituksena on tukea opetuksen järjestäjiä toteuttamaan opetusta ja muuta oppilaitosten tiloissa järjestettävää toimintaa turvallisesti ja sujuvasti koronaepidemian aikana.

  • Opetusta koskevissa järjestelyissä otetaan huomioon tartuntavaara ja siihen liittyvät terveysviranomaisten ohjeet. Kaikessa toiminnassa vältetään turhia lähikontakteja sekä noudatetaan hyvää hygieniaa. Opetuksessa vältetään runsaasti lähikontakteja sisältäviä työtapoja. Lähikontaktien välttämiseksi turvavälien ylläpitämisen mahdollisuus tulisi turvata tilajärjestelyillä: henkilömäärä tulisi rajata siten, että henkilöiden väliin jää yli 2 metriä aina kun mahdollista. Jos joutuu olemaan lähikontaktissa (alle 2 m), pitää nämä tilanteet pyrkiä pitämään mahdollisimman lyhyinä.
  • Koulussa/oppilaitoksessa noudatetaan paikallisesti laadittuja, selkeitä ohjeita kouluruokailusta sekä tiloissa siirtymisestä ja turhien lähikontaktien välttämisestä. Niissä huomioidaan yleinen hygienia, ryhmäkoot, turvavälit ja turhien lähikontaktien välttäminen. Opiskelijaravintolaa tai muita ruokailutiloja voi käyttää porrastetusti. Ruokailun aikana olisi oltava mahdollisuus välttää lähikontaktia ja säilyttää yli 2 metrin turvaväli muihin ruokailijoihin aina kun mahdollista. Jos joutuu olemaan lähikontaktissa (alle 2 m), pitää nämä tilanteet pyrkiä pitämään mahdollisimman lyhyinä. Hygieniasta huolehditaan ruuanvalmistuksen ja -jakelun sekä syömisen aikana.
  • Opiskelijan, opettajan tai muun oppilaitoksessa työskentelevän henkilön ei pidä osallistua lähiopetukseen tai muuhun oppilaitoksen tiloissa järjestettävään toimintaan, jos hänellä on sairastumiseen viittaavia oireita.

Tilojen siivous

Tartuntatautilain 58 c §:n mukaisesti tilojen siivousta tehostetaan. Koronavirus voi tarttua myös kosketuksen kautta pinnoilta. Tilojen ja pintojen puhdistamista tulee tehostaa. Usein kosketeltavat pinnat, kuten ovenkahvat, käsinojat, pöytäpinnat, valokatkaisijat, vesihanat, tulee puhdistaa huolellisesti ja usein. Tiloissa, joissa useat ihmiset koskettelevat pintoja, puhdistus tulee tehdä vähintään päivittäin. Jos on mahdollista, puhdistus tulee suorittaa useamminkin, esimerkiksi 2–4 tunnin välein varsinkin epidemian aikana.

THL suosittelee kasvomaskin käyttöä toisella asteella koronavirusepidemian kiihtymis- ja leviämisvaiheessa. Paikalliset ja alueelliset viranomaiset päättävät suositusten ja rajoitusten antamisesta epidemiologisen tilanteen mukaan. Koulutuksen järjestäjä ohjeistaa oppilaitoksiaan, miten suositusta toteutetaan käytännössä. Kun kyse on suosituksesta, opiskelijoita ei voi velvoittaa käyttämään maskeja. Niiden käyttöön on kuitenkin syytä kannustaa ja opastaa, jotta mahdollinen epidemian leviäminen pystytään estämään mahdollisimman tehokkaasti. Aikuisten perusopetukseen soveltuvat vastaavat maskin käytön periaatteet kuin toisella asteella.

Karanteeni ja eristäminen

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivuilta löytyy lisätietoa karanteenista ja eristämisestä. Karanteenin ja eristämisen aikana ei saa osallistua lähiopetukseen. Opiskelijan oikeus opetukseen tulee karanteenin ja eristämisen aikana turvata mahdollisimman täysimääräisesti opiskelijan tilanne ja olosuhteet huomioon ottaen, esimerkiksi etäopetuksena.

THL: Karanteeni ja eristys

THL: Karanteenikäytännöt muuttuvat koronarokotuksen saaneilla ja taudin sairastaneilla

Hyvinvoinnin tukeminen ja laadukas etäopetus

Koronatilanteen yhä jatkuessa on tärkeä huolehtia sekä opiskelijoiden että henkilöstön jaksamisesta. Monet opiskelijat ovat opiskelleet pitkiä aikoja etäopetuksessa. Opetuksen järjestäjän onkin tärkeä kiinnittää huomioita opiskelijoiden yhdenvertaiseen oikeuteen saada opetusta ja opiskelijoiden hyvinvoinnin tukemiseen.

Sekä opetuksen järjestäjien että opetus- ja ohjaushenkilöstön tulee varmistaa, että opiskelijoihin ollaan aktiivisesti ja säännöllisesti yhteydessä. Myös opiskelijoiden välinen vertaisvuorovaikutus edistää oppimista, ja opintoja voidaan suunnitella mahdollisimman vuorovaikutteisiksi. Opetus- ja ohjaushenkilöstön tulisi kiinnittää huomiota opiskelun kokonaiskuormitukseen, jotta opiskelijoilla jää aikaa opinnoista palautumiseen.

Näkökulmia laadukkaaseen etäopetukseen:

  • Opetus- ja ohjaushenkilöstö suunnittelee opiskelujakson etenemisen niin, että säännöllinen vuorovaikutus ja yhteydenpito on mahdollista. Opiskelijat voivat työskennellä itsenäisesti, pienryhmissä tai suuremmissa ryhmissä. Yhteydenpito ja yhteistyö yksittäisten opiskelijoiden ja ryhmien välillä edellyttää suunnittelua ja opiskelun rytmittämistä.
  • Vuorovaikutuksen määrässä ja laadussa on hyvä huomioida opiskelijoiden yksilölliset vahvuudet ja tuen tarpeet. On hyvä kiinnittää huomiota eri ikäisten opiskelijoiden oppimisen ja opiskelun sekä yksilöllisten elämäntilanteiden haasteisiin. Opetus- ja ohjaushenkilöstö seuraa aktiivisesti opiskelijoiden vuorovaikutuksen tarvetta ja lisää tarvittaessa yhteydenottoja.
  • Opetuksen järjestäjä ja opettajat suunnittelevat yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa menettelytavat ja käytänteet, joilla opiskelijoiden osallistuminen etäopetukseen varmistetaan ja opiskelua tuetaan.
  • Opettajat tukevat opiskelua yhdessä muun henkilöstön, esimerkiksi opinto- ohjaajien ja erityisopettajien kanssa. Opiskelijoille tiedotetaan aktiivisesti opiskeluhuollon palveluista. Opetus- ja ohjaushenkilöstö ohjaa tarvittaessa opiskelijoita opiskeluhuollon palvelujen piiriin. 
  • Opetus- ja ohjaushenkilöstön on tärkeä huolehtia omasta hyvinvoinnistaan ja jaksamisestaan, jotta he voivat tukea opiskelijoitaan tavoitteiden saavuttamisessa. Opetuksen järjestäjän tulee osaltaan huolehtia henkilöstön hyvinvoinnista ja jaksamisesta.

Opetuksen järjestäjien ja oppilaitosten on suositeltavaa luoda selkeät aikataulut ja tiedottaa siitä, milloin ja miten ohjaajat ja opettajat sekä opiskeluhuollon palvelujen henkilöstö ovat tavoitettavissa.

Opetusta ja ohjausta on tarjottava karanteenissa tai eristyksessä oleville opiskelijoille. Mahdollisuuksien mukaan opetusta ja ohjausta on tarjottava myös niille opiskelijoille, jotka kuuluvat riskiryhmään tai joiden perheenjäsenet kuuluvat riskiryhmään. Tarvittaessa ryhmänohjaaja tai opinto-ohjaaja päivittää opiskelijan kanssa opiskelusuunnitelman. Opetuksen järjestäjän tulee kiinnittää erityistä huomioita pitkään lähiopetuksesta poissa olleen opiskelijan tukemiseen.

Opiskeluhuollon palvelut järjestetään myös etäopetuksessa oleville opiskelijoille sillä tavoin kuin niitä on olosuhteisiin nähden mahdollista toteuttaa.

Maahanmuuttotaustaisten opiskelijoiden huomioiminen

Poikkeukset normaaleista opetusjärjestelyistä voivat tuoda haasteita monien maahanmuuttotaustaisten nuorten ja aikuisten opiskeluun ja oppimiseen. Muutoksista viestiminen maahanmuuttotaustaisille opiskelijoille ja tarvittaessa heidän huoltajilleen voi vaatia erityistä huomiota ja järjestelyjä, kuten tulkkauspalveluja. Vastuu vuorovaikutuksen ymmärrettävyyden varmistamisessa on opetuksen järjestäjällä. Myös maahanmuuttotaustaisia opiskelijoita opettavia opettajia on informoitava opetusjärjestelyjen muutoksista. Tämä koskee erityisesti useassa oppilaitoksessa opettavia S2/R2-opettajia, opiskelijan oman äidinkielen opettajia ja uskonnon opettajia.

Seuraavassa on linkkejä THL:n ja muiden tahojen tuottamista monikielisistä materiaaleista koskien koronavirusta sekä materiaalilinkkejä maahanmuuttotaustaisten opiskelijoiden opetuksen tueksi ja huoltajille koskien etäopetusta ja koronavirukselta suojautumista.

Vakavat tautitilanteet

Oppilaitosten tulee varautua myös mahdollisiin vakavampiin tilanteisiin, jossa esimerkiksi paljon henkilöstöä on poissa työstä. Jotta opetusta voidaan jatkaa myös näissä tilanteissa, opetuksen järjestäjän on tärkeää suunnitella etukäteen esimerkiksi oppilaitosten keskinäistä yhteistyötä ja tarvittaessa sopia yhteistyöstä muiden opetuksen järjestäjien kanssa. Tärkeää on myös, että esimerkiksi toimivalta oppilaitoksen sulkemiseen ja muihin poikkeuksellisiin järjestelyihin on etukäteen määritelty.

Koulutyön keskeyttäminen on viimesijainen vaihtoehto, jos koulutyötä ei voida pakottavasta syystä jatkaa eikä etäopetustakaan voida järjestää tai opetusta ei voida myöskään järjestää yhteistyössä toisen oppilaitoksen tai muiden opetuksen järjestäjien kanssa. Normaaliin koulutyöhön tulee palata heti kun pakottava syy poistuu.

Opetushallituksen ohjeistusta perusopetuksen ja lukiokoulutuksen järjestämisestä 1.1.2021 alkaen voidaan soveltuvin osin käyttää myös aikuisten perusopetuksessa.

Päivitetty 7.6.2021 kohtaa tartuntatautilain väliaikaisten säännösten voimassaolon jatkamisesta.