Varhaiskasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen järjestäjien on hyvä päivittää yleiset linjaukset sekä varautumista koskeva suunnitelma siitä, miten ja minkälaisin toteuttamistavoin vakavissa tartuntatautitilanteissa toimitaan eli, miten varhaiskasvatusta, opetusta ja koulutusta sekä oppimisen tukea, palveluja ja etuuksia vakavassa epidemiatilanteessa järjestetään. Kasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen järjestäjien on tärkeää ennakoida ja suunnitella etukäteen esimerkiksi toimipisteiden ja oppilaitosten keskinäistä yhteistyötä ja tarvittaessa sopia yhteistyöstä muiden kasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen järjestäjien kanssa. Tärkeää on ohjeistuksella varmistaa mahdollisimman tavallinen ja hyvä kasvatuksen ja koulutuksen arki lapsille, oppilaille ja opiskelijoille. Jos varhaiskasvatuksen toimipisteessä laaditaan vuosittainen toimintasuunnitelma, voidaan suunnitellut toimenpiteet kirjata tähän suunnitelmaan. Opetuksen ja koulutuksen osalta opetusjärjestelyt ja toimenpiteet kirjataan mahdollisuuksien mukaan koulun ja oppilaitoksen lukuvuosisuunnitelmaan sekä koulu- tai oppilaitoskohtaiseen opiskeluhuoltosuunnitelmaan.
Varhaiskasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen järjestämisessä vakavassa tartuntatautitilanteessa keskeisiä ovat seuraavat toimenpiteet:
- johdon poissaoloihin varautuminen ja riittävät sijaisjärjestelyt, sekä esimerkiksi viestintävastuun siirtyminen poissaolojen aikana
- henkilöstön erityistehtävien ja vastuiden hoitaminen
- henkilöstön poissaoloihin varautuminen
- varautuminen henkilöstön siirtoihin tarvittaessa toisiin tehtäviin kasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen turvaamiseksi
- sijaisresurssin laajentaminen, esimerkiksi hyödyntämällä kasvatuksen ja koulutuksen alojen opiskelijoita tai kasvatuksen ja koulutuksen alalla toimineita
- käytännön opetusjärjestelyiden toteuttaminen poikkeustilanteessa lukuvuosisuunnitelmien tarkistaminen sen mukaisesti
- opiskeluhuollon toimintatapojen linjaaminen opetuksen- ja koulutuksenjärjestäjäkohtaisesti, koulu- ja oppilaitoskohtaisen opiskeluhuoltosuunnitelman (erityisesti kriisisuunnitelma ja poissaoloja koskeva ohjeistus) tarkistaminen mukaan lukien esiopetus
- oppimisen tuen turvaaminen
- henkilöstön, myös johdon, hyvinvoinnista ja jaksamisesta huolehtiminen
- vuorovaikutuksen ja viestinnän yhteisöllisyyttä luova, kannustava ja rohkaiseva sävy sekä tulevaisuususkon vahvistaminen
- laitteiden, yhteyksien ja materiaalien saatavuus ja saavutettavuuden varmistaminen
- ruokailun turvallisen järjestämisen suunnittelu
- viestintä koteihin sekä kodin ja koulun yhteistyön suunnittelu, erityistä huomiota on kiinnitettävä maahanmuuttotaustaisten oppilaiden huoltajien tiedottamiseen