Hyppää pääsisältöön
Etusivu
  • Suomeksi
  • In English
Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tiedotteet
    • Blogit
    • Ukrainasta paenneille
    • Opetustoimi ja Venäjän hyökkäys Ukrainaan
    • Tapahtumakalenteri
    • Rahoitushaut
    • Opetushallituksen uutiskirjeet
    • Intohimona oppiminen! -podcast
  • Palvelut
    • Opintopolku.fi ja Opintopolun palvelukokonaisuus
    • Valtionavustukset ja kansainvälistymisrahoitus
    • Valtionosuudet
    • Tietopalvelut
    • Koulutuspalvelut
    • Tutkintojen tunnustaminen
      • Suomalaisten tutkintojen tunnustaminen ulkomailla
      • Tutkintojen tunnustamisen palveluopas
      • Ulkomailla suoritettujen tutkintojen tunnustaminen Suomessa
        • Opetushallituksen päätökset pätevyydestä ammattiin
    • Konsultointipalvelut
    • Oppimateriaalit
    • Näin asioit
    • Usein kysytyt kysymykset
  • Koulutus ja tutkinnot
    • Varhaiskasvatus
    • Esiopetus
    • Perusopetus
    • Lukiokoulutus
      • Lops 2021 - tukea lukion opetussuunnitelman perusteiden toteutukseen
      • Lukion oppiaineet
    • Ammatillinen koulutus
      • Ammatillisen koulutuksen laadunhallinta
      • Ammatilliset tutkinnot
      • Työelämätoimikunnat
      • Ammatillisen koulutuksen kehittämishankkeet
    • Tutkintokoulutukseen valmentava koulutus
    • Taiteen perusopetus
    • Ammattikorkeakoulut ja yliopistot
    • Kieli- ja kääntäjätutkinnot
    • Vapaa sivistystyö
    • Maahanmuuttotaustaiset oppijat
    • Saamen-, romani- ja viittomakieliset oppijat
  • Kansainvälisyys
    • Yksilöille
      • Kansainvälinen EDUFI-harjoittelu
      • Jatko-opiskelu- ja tutkimusapurahat Suomeen
    • Organisaatioille
      • Erasmus+ -ohjelma
        • Erasmus+ yleissivistävälle koulutukselle
        • Erasmus+ ammatilliselle koulutukselle
        • Erasmus+ korkeakoulutukselle
        • Erasmus+ aikuiskoulutukselle
        • Erasmus+ nuorisoalalle
        • Erasmus+ liikunnalle ja urheilulle – Sport
      • Euroopan solidaarisuusjoukot
      • Luova Eurooppa 2021-2027
      • Nordplus
      • Suomen kieli ja kulttuuri
      • Valtionavustuksia kansainvälisyyteen
      • Transatlantic Classroom lukioille
      • HEI ICI ja HEP -ohjelmat
      • Koulutusviennin ohjelma
    • Kansainväliset verkostot ja foorumit
    • Opetusalan kehitysyhteistyön osaamiskeskus
    • Tietoa kansainvälistymisrahoituksesta
      • Korkeakoulutuksen kansainvälistymisen tuki
        • Nordic Master
    • Kansainvälinen osaaminen ja työelämä
  • Tietoaineistot ja analyysit
    • Ennakointi
    • Tilastot
    • Julkaisut
    • Tietovarannot ja rekisterit
    • Suomi kansainvälisissä vertailuissa
  • Teemat ja kehittäminen
    • Hyvinvointi
    • Kasvatuksen ja koulutuksen turvallisuus
    • Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
    • Tulkitsemis- ja tulkkauspalvelut
    • Digitalisaatio
    • Digitaalinen osaaminen
    • Lukutaito-ohjelma
    • Elinikäinen ohjaus Suomessa
    • Kansalliset verkostot ja hankkeet
    • Kasvatus- ja koulutusalan johtaminen
  • Tietoa meistä
    • Organisaatio ja johtaminen
    • Tehtävät
    • Medialle
    • Yhteystiedot
      • Kysy ja anna palautetta
      • Puhelinluettelo
    • Lausunnot ja lausuntopyynnöt
    • Opetushallitus vaikuttaa
    • Asiakaskokemus ja osallisuus
    • Avoimet työpaikat
    • Opetushallitus sosiaalisessa mediassa
  • Opettajille
  • Suomeksi
  • In English
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Kysy ja anna palautetta
  • YKI-chatbot auttaa yleisissä kielitutkinnoissa
  • Saavutettavuuspalaute
  • Tietosuojakäytäntö
  • Evästeasetukset

Opetushallitus

Hakaniemenranta 6
PL 380, 00531 Helsinki

Puhelin +358 29 533 1000
Faksi +358 29 533 1035

  • Katso kartta 

© Opetushallitus 2025

  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tiedotteet
    • Blogit
    • Ukrainasta paenneille
    • Opetustoimi ja Venäjän hyökkäys Ukrainaan
    • Tapahtumakalenteri
    • Rahoitushaut
    • Opetushallituksen uutiskirjeet
    • Intohimona oppiminen! -podcast
  • Palvelut
    • Opintopolku.fi ja Opintopolun palvelukokonaisuus
    • Valtionavustukset ja kansainvälistymisrahoitus
    • Valtionosuudet
    • Tietopalvelut
    • Koulutuspalvelut
    • Tutkintojen tunnustaminen
      • Suomalaisten tutkintojen tunnustaminen ulkomailla
      • Tutkintojen tunnustamisen palveluopas
      • Ulkomailla suoritettujen tutkintojen tunnustaminen Suomessa
        • Opetushallituksen päätökset pätevyydestä ammattiin
    • Konsultointipalvelut
    • Oppimateriaalit
    • Näin asioit
    • Usein kysytyt kysymykset
  • Koulutus ja tutkinnot
    • Varhaiskasvatus
    • Esiopetus
    • Perusopetus
    • Lukiokoulutus
      • Lops 2021 - tukea lukion opetussuunnitelman perusteiden toteutukseen
      • Lukion oppiaineet
    • Ammatillinen koulutus
      • Ammatillisen koulutuksen laadunhallinta
      • Ammatilliset tutkinnot
      • Työelämätoimikunnat
      • Ammatillisen koulutuksen kehittämishankkeet
    • Tutkintokoulutukseen valmentava koulutus
    • Taiteen perusopetus
    • Ammattikorkeakoulut ja yliopistot
    • Kieli- ja kääntäjätutkinnot
    • Vapaa sivistystyö
    • Maahanmuuttotaustaiset oppijat
    • Saamen-, romani- ja viittomakieliset oppijat
  • Kansainvälisyys
    • Yksilöille
      • Kansainvälinen EDUFI-harjoittelu
      • Jatko-opiskelu- ja tutkimusapurahat Suomeen
    • Organisaatioille
      • Erasmus+ -ohjelma
        • Erasmus+ yleissivistävälle koulutukselle
        • Erasmus+ ammatilliselle koulutukselle
        • Erasmus+ korkeakoulutukselle
        • Erasmus+ aikuiskoulutukselle
        • Erasmus+ nuorisoalalle
        • Erasmus+ liikunnalle ja urheilulle – Sport
      • Euroopan solidaarisuusjoukot
      • Luova Eurooppa 2021-2027
      • Nordplus
      • Suomen kieli ja kulttuuri
      • Valtionavustuksia kansainvälisyyteen
      • Transatlantic Classroom lukioille
      • HEI ICI ja HEP -ohjelmat
      • Koulutusviennin ohjelma
    • Kansainväliset verkostot ja foorumit
    • Opetusalan kehitysyhteistyön osaamiskeskus
    • Tietoa kansainvälistymisrahoituksesta
      • Korkeakoulutuksen kansainvälistymisen tuki
        • Nordic Master
    • Kansainvälinen osaaminen ja työelämä
  • Tietoaineistot ja analyysit
    • Ennakointi
    • Tilastot
    • Julkaisut
    • Tietovarannot ja rekisterit
    • Suomi kansainvälisissä vertailuissa
  • Teemat ja kehittäminen
    • Hyvinvointi
    • Kasvatuksen ja koulutuksen turvallisuus
    • Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
    • Tulkitsemis- ja tulkkauspalvelut
    • Digitalisaatio
    • Digitaalinen osaaminen
    • Lukutaito-ohjelma
    • Elinikäinen ohjaus Suomessa
    • Kansalliset verkostot ja hankkeet
    • Kasvatus- ja koulutusalan johtaminen
  • Tietoa meistä
    • Organisaatio ja johtaminen
    • Tehtävät
    • Medialle
    • Yhteystiedot
      • Kysy ja anna palautetta
      • Puhelinluettelo
    • Lausunnot ja lausuntopyynnöt
    • Opetushallitus vaikuttaa
    • Asiakaskokemus ja osallisuus
    • Avoimet työpaikat
    • Opetushallitus sosiaalisessa mediassa
  • Opettajille
  1. Etusivu
  2. Koulutus ja tutkinnot
  3. Ammatillinen koulutus
  4. Ammatilliset tutkinnot
  5. Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen
  1. Ammatilliset tutkinnot

Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen

Koulutus ja tutkinnot

Tällä sivulla

  • Tutkinnon osan rakenne
  • Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä
  • Viestintä ja vuorovaikutus toisella kotimaisella kielellä
  • Viestintä ja vuorovaikutus vieraalla kielellä
  • Toiminta digitaalisessa ympäristössä
  • Taide ja luova ilmaisu
  • Yhteisten tutkinnon osien arviointi
Jaa

Tutkinnon osan rakenne

Tutkinnon osa muodostuu viidestä osa-alueesta:

  1. Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä
  2. Viestintä ja vuorovaikutus toisella kotimaisella kielellä
  3. Viestintä ja vuorovaikutus vieraalla kielellä
  4. Toiminta digitaalisessa ympäristössä
  5. Taide ja luova ilmaisu.
Takaisin ylös

Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä

Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä -osa-alue suoritetaan ja sitä opetetaan siten, että äidinkielenä on koulutuksen järjestäjän opetus- ja tutkintokielen mukaisesti suomen, ruotsin tai saamen kieli.

Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä -osa-alue voidaan opiskelijan valinnan mukaan suorittaa ja sitä voidaan opettaa myös opiskelijan toisena kielenä olevalla suomen tai ruotsin kielellä, romanikielellä, viittomakielellä tai muulla opiskelijan äidinkielellä, mikäli koulutuksen järjestäjä tarjoaa tämän mahdollisuuden.

Takaisin ylös

Viestintä ja vuorovaikutus toisella kotimaisella kielellä

Viestintä ja vuorovaikutus toisella kotimaisella kielellä osa-alueessa suoritettava kieli määräytyy koulutuksen järjestäjän opetus- ja tutkintokielen mukaisesti siten, että suomenkielisessä koulutuksessa toinen kotimainen kieli on ruotsi ja ruotsinkielisessä koulutuksessa toinen kotimainen kieli on suomi. 

Takaisin ylös

Viestintä ja vuorovaikutus vieraalla kielellä

Pakolliset osaamistavoitteet (3 osp)

Vieraan kielen käyttäminen erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
Opiskelija

  • selviytyy suullisista vuorovaikutustilanteista
  • tuottaa vuorovaikutuksessa tarvittavia tekstejä
  • keskustelee työtehtävistään
  • tuottaa alaansa liittyviä tekstejä
  • tulkitsee alaansa liittyviä tekstejä
  • arvioi ja kehittää kielitaitoaan.

Tiedon hakeminen erilaisista vieraskielisistä lähteistä
Opiskelija

  • hakee toiminnassaan tarpeellista vieraskielistä tietoa eri lähteistä
  • arvioi ja valikoi tietoa tarkoituksenmukaisuuden, luotettavuuden ja ajantasaisuuden kannalta.

Kielellisesti ja kulttuurisesti monimuotoisessa ympäristössä toimiminen
Opiskelija

  • tuntee opiskelemansa kielen ja kulttuurin vaikutuksen vuorovaikutustilanteeseen
  • viestii monikielisessä ja kulttuurisessa ympäristössä
  • kohtaa ihmiset yhdenvertaisesti ja arvostaen.

Valinnaiset osaamistavoitteet (3 osp)

Vieraalla kielellä viestiminen työelämän tilanteissa
Opiskelija

  • selviytyy monenlaisista työhön liittyvistä vuorovaikutustilanteista
  • ilmaisee itseään tilanteen edellyttämällä tavalla.

Aktiivisena kansalaisena toimiminen vieraskielisissä yhteyksissä
Opiskelija

  • toimii aktiivisena kansalaisena vierasta kieltä käyttäen
  • viestii vieraalla kielellä työssä ja arkielämässä ymmärtäen oikeutensa ja velvollisuutensa
  • ottaa toiminnassaan huomioon eri kulttuurien keskeiset piirteet.
Takaisin ylös

Toiminta digitaalisessa ympäristössä

Pakolliset osaamistavoitteet (2 osp)

Tieto- ja viestintäteknisten laitteiden valinta ja käyttö
Opiskelija

  • valitsee käyttötarkoituksenmukaiset laitteet ja sovellukset
  • käyttää tarkoituksenmukaisia digitaalisia laitteita

Digitaalisten palveluiden ja sovellusten käyttö
Opiskelija

  • hakee, käsittelee ja jakaa eri muotoista tietoa
  • arvioi digitaalisen sisällön luotettavuutta
  • käyttää yleisimpiä tekstinkäsittely-, taulukkolaskenta- ja esitysgrafiikkasovelluksia
  • käyttää tarkoituksenmukaisia digitaalisia palveluita ja sovelluksia työtehtävissään

Vastuullinen ja turvallinen toiminta
Opiskelija

  • noudattaa tietosuoja- ja tietoturvaohjeistusta
  • suojaa henkilökohtaisia tietojaan ja yksityisyyttään
  • tunnistaa tyypillisimpiä kyber- ja tietoturvauhkia
  • käyttää viestipalveluita ja sosiaalisen median palveluita vastuullisesti
  • käyttää ja jakaa digitaalisia sisältöjä noudattaen tekijänoikeuksia
  • tunnistaa digitaalisten laitteiden ja sovellusten käytön vaikutuksia terveyteen ja hyvinvointiin

Valinnaiset osaamistavoitteet (3 osp)

Digitaalisten ympäristöjen ja sovelluksien hyödyntäminen
Opiskelija

  • tunnistaa työnsä kannalta keskeisiä verkkoyhteisöjä
  • hyödyntää yhteisöllisen työskentelyn alustoja ja palveluita
  • rakentaa ammatillista verkkoidentiteettiään

Digitaalisten sisältöjen tuottaminen ja jakaminen
Opiskelija

  • tuottaa ja jakaa vastuullisesti digitaalista aineistoa ammattiinsa liittyvissä verkostoissa
  • käyttää tai muokkaa sisältöjä huomioiden käyttö- ja tekijänoikeudet
  • Toiminta digitaalisessa ympäristössä 6.4.2022
Takaisin ylös

Taide ja luova ilmaisu

Pakolliset osaamistavoitteet (1 osp)

Kulttuurien ja taiteen merkityksen tunnistaminen hyvinvoinnille
Opiskelija

  • hyödyntää kulttuurien ja taiteen eri muotoja työssään
  • tunnistaa esimerkkejä paikallisesta ja kansallisesta kulttuurista ja taiteesta
  • tunnistaa taiteen ja kulttuurin vaikutuksia hyvinvoinnille.

Itsensä ilmaisu taiteen ja luovan ilmaisun keinoin
Opiskelija

  • kehittää omaa luovaa ilmaisuaan
  • ilmaisee itseään taiteen ja luovan ilmaisun keinoin itsenäisesti tai yhteistyössä muiden kanssa.

Luova itsensä ilmaisu kirjoittamalla
Opiskelija

  • kokeilee luovan kirjoittamisen erilaisia tapoja
  • hyödyntää kirjoittaessaan erilaisia kuvitteellisia tekstejä
  • käyttää kaunokirjallisuutta työnsä tukena.

Valinnaiset osaamistavoitteet (3 osp)

Tiedon havainnointi ja kerääminen kulttuuriympäristöstä ja sen ilmiöistä
Opiskelija

  • havainnoi kulttuuriympäristöään
  • kerää tietoa kulttuuriympäristönsä ilmiöistä valitsemastaan näkökulmasta.

Teoksen, tuotteen tai palvelun toteutuksen suunnitteleminen ja kokeileminen luovan ilmaisun keinoin
Opiskelija

  • suunnittelee teoksen, tuotteen tai palvelun käyttäen luovan ilmaisun keinoja
  • kokeilee teoksen, tuotteen tai palvelun toteuttamista luovan ilmaisun keinoin.
Takaisin ylös

Yhteisten tutkinnon osien arviointi

Yhteisten tutkinnon osien uusi arviointikriteeristö on otettu käyttöön 1.8.2022 kaikissa ammatillisissa perustutkinnoissa. Ennen 1.8.2022 tutkinnon suorittamisen aloittaneella opiskelijalla on oikeus suorittaa tutkinto aloittamiensa ammatillisen perustutkinnon perusteiden mukaan 31.7.2026 saakka. 

Osaamisen arvioinnilla annetaan tietoa opiskelijan osaamisesta, varmistetaan tutkinnon perusteiden osaamistavoitteiden saavuttaminen sekä kehitetään edellytyksiä itsearviointiin. Arvioinnin tulee kattaa kaikki suoritettavan tutkinnon perusteiden mukaiset osaamistavoitteet. Arvioijat arvioivat opiskelijan osaamista monipuolisesti vertaamalla sitä tutkinnon perusteissa määrättyyn osaamiseen ja soveltavat arvioinnissa perusteiden arviointikriteeristöä tarkoituksenmukaisella tavalla.

Arvioijat päättävät tekemiensä arviointien perusteella arvosanat yhteisistä tutkinnon osista ja niiden osa-alueista. Osa-alueiden hyväksytty osaaminen arvioidaan käyttäen asteikkoa 1–5. Ammatillisen perustutkinnon yhteiset tutkinnon osat arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. 

Tutkinnon perusteiden mukaista arviointikriteeristöä tulee käyttää myös koulutuksen järjestäjien paikalliseen tarjontaan sisältyvien valinnaisten osaamistavoitteiden arvioinnissa. 

Yhteisten tutkinnon osien arviointikriteerit:

Tyydyttävä 1
  • tarvitsee ajoittain tukea rutiininomaisissa tilanteissa
  • toimii tutuissa vuorovaikutustilanteissa asianmukaisesti
  • tuntee osa­-alueen sisältämiä peruskäsitteitä ja tietoja
  • käyttää perustietoa kaavamaisesti
  • arvioi suoriutumistaan     
Tyydyttävä 2
  • toimii pääosin omatoimisesti rutiininomaisissa tilanteissa
  • toimii tutuissa vuorovaikutustilanteissa yhteistyökykyisesti
  • tuntee osa­-alueen keskeiset käsitteet ja tiedot
  • käyttää perustietoa tarkoituksenmukaisesti
  • arvioi suoriutumistaan ja tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan
Hyvä 3
  • toimii omatoimisesti rutiininomaisissa tilanteissa
  • toimii tavanomaisissa vuorovaikutustilanteissa yhteistyökykyisesti
  • ratkaisee tavanomaisia ongelmatilanteita
  • hallitsee osa-­alueen keskeiset käsitteet ja tiedot
  • käyttää tietoa monipuolisesti
  • arvioi suoriutumistaan ja tekee ehdotuksia toimintansa kehittämiseksi
Hyvä 4
  • toimii omatoimisesti rutiininomaisissa ja vaihtelevissa tilanteissa
  • toimii tavanomaisissa vuorovaikutustilanteissa yhteistyökykyisesti ja rakentavasti
  • ratkaisee ongelmatilanteita käyttäen monipuolisia tapoja
  • hallitsee osa­-alueen käsitteet ja tiedot sekä tunnistaa siihen liittyviä erityispiirteitä
  • soveltaa tietoa monipuolisesti ja perustellusti
  • arvioi suoriutumistaan realistisesti sekä tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan
Kiitettävä 5
  • toimii omatoimisesti ja suunnitelmallisesti rutiininomaisissa ja vaihtelevissa tilanteissa
  • toimii vaihtelevissa vuorovaikutustilanteissa yhteistyökykyisesti ja rakentavasti
  • ratkaisee ongelmatilanteita monipuolisilla tavoilla ja tekee kehittämisehdotuksia
  • hallitsee osa-­alueen käsitteet ja tiedot laaja-­alaisesti ja syvällisesti
  • soveltaa tietoa monipuolisesti, perustellusti ja kriittisesti
  • arvioi suoriutumistaan realistisesti ja esittää perusteltuja ratkaisuja osaamisensa kehittämiseksi

 

Takaisin ylös
Sivun palautepainikkeita ei voi näyttää

Hyväksy analyyttiset evästeet antaaksesi palautetta tästä sivusta.

Muuta evästeasetuksia

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaa haluamasi uutiskirje ja saat ajankohtaista tietoa koulutuksesta ja kansainvälistymisestä suoraan sähköpostiisi.

Tilaa
Tilaa uutiskirjeemme
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Kysy ja anna palautetta
  • YKI-chatbot auttaa yleisissä kielitutkinnoissa
  • Saavutettavuuspalaute
  • Tietosuojakäytäntö
  • Evästeasetukset

Opetushallitus

Hakaniemenranta 6
PL 380, 00531 Helsinki

Puhelin +358 29 533 1000
Faksi +358 29 533 1035

  • Katso kartta 

© Opetushallitus 2025