Jokaisella lapsella on yksilölliset valmiudet omaksua kieliä, joita hänen ympäristössään käytetään. Lapsen kielten ja identiteetin kehitykseen vaikuttavat suuresti myös erilaiset sosiolingvistiset tekijät, kuten lapsen saama kielten syötöksen määrä ja laatu sekä vanhempien ja ympäristön uskomukset kielenoppimisesta ja monikielisyydestä. Kielten status ja kieliin kohdistuvat asenteet ympäröivässä yhteiskunnassa ovat myös kehitykseen vaikuttavia tekijöitä.
Viittomakielinen oppija voi olla kuuleva, huonokuuloinen tai kuuro lapsi, joka on saanut systemaattista viittomakielistä syötöstä ympäristöstään (kuulevilta ja/tai kuuroilta vanhemmiltaan ja/tai sisaruksiltaan ja muilta viittomakielisiltä). Lapsi rakentaa identiteettiään osaksi viittomakielistä yhteisöä. Viittomakielen lisäksi lapsi saa kuulostatuksestaan riippumatta syötöstä myös puhutusta kielestä. Näin viittomakielisen oppijan rinnakkaiskielisyys rakentuu varhaislapsuudesta lähtien viittomakielen (esim. suomalaisen viittomakielen) ja puhutun kielen (esim. suomen kielen) omaksumisesta. Mikäli lapsi on omaksunut kahta tai useampaa viittomakieltä (esim. suomalaista viittomakieltä ja suomenruotsalaista viittomakieltä) ja/tai kahta tai useampaa puhuttua kieltä (esim. suomen ja ruotsin kieltä), hän on kielitaidoiltaan ja identiteetiltään monikielinen. Viittomakielisen oppijan kohdalla onkin huomioitava, että hän on usein äidinkieleltään kaksi- tai monikielinen ja kulttuuritaustaltaan kaksi- tai monikulttuurinen.