Syksyn taksvärkki suunnattiin eteläsuomalaisessa yhtenäisessä peruskoulussa Itämeren suojeluun. Neljä seitsemäsluokkalaisten kuvataideryhmää osallistui taiteidenvälisiin työpajoihin, jotka toteutettiin viiden oppitunnin projekteina. Oppilaat tutkivat Itämerta laaja-alaisen oppimisen keinoin ja moniaistisesti draaman ja kuvataiteen avulla. Biologiassa tehtiin samanaikaisesti animaatioita merenelävien muodonvaihdoksista ja ravintoketjuista.
Ensimmäisillä opetuskerroilla aaltojen äänet virittivät ryhmää, joka aloitti työskentelyn musiikkia ja kuvataidetta yhdistävillä eläytymis- ja rentoutumisharjoituksilla. Jokainen sai kuvan meren oliosta tai ilmiöstä.Oppilaat piirsivät kuvansa ketjussa toistensa selkään, keksivät ryhmissä oliolle äänen ja liikkeen ja esittivät ne vuorotellen toisilleen. Samat ryhmät suunnittelivat maalaukseen äänimaailman, jota esitettäessä kuulijat eläytyivät silmät kiinni.
Kuvallisena tehtävänä oli muovailla merestä löytyvä asia tuntoaistin varassa siten, että kukin oppilas aloitti työnsä silmät kiinni ja antoi sen muutaman minuutin päästä vasemmalla puolella olevalle oppilaalle. Muovailut kiersivät koko ryhmässä työstettävänä, kunnes ne palasivat aloittajalleen.
Myöhemmillä kerroilla ryhmät maalasivat veden sävymaailmaa isoille papereille, ja oppilasparit valokuvasivat sukeltavan kuvan toisistaan. Valokuvia apuna käyttäen oppilaat siirsivät sukeltavat hahmot maalatulle pohjalle. Hahmot leikattiin ja kiinnitettiin koulun portaikkoon näyttelyksi. Osa oppilaista piirsi planktonia ja leviä kuvista havainnoiden värikynillä maalatulle pohjalle. Osa taas suurensi niitä piirtoheittimen avulla ja hiiltä käyttäen. Kaikki työt kiinnitettiin portaikon ympäristöön koottua näyttelyä täydentämään. Myöhemmin kaikki luokat valmistelivat Itämeri-teemasta esityksiä syksyn päätösjuhliin.
Projektimainen ja taiteidenvälinen työskentely loi yläkoulun ryhmiin turvallisen ja tuttavallisen ilmapiirin, jossa opettajalla oli mahdollisuus varioida teemaa oppilasryhmien erot huomioiden. Useimmat käytetyistä menetelmistä toimivat hyvin kaikilla alakoulun luokilla, ja alkuopetuksessa edellä kuvatun kaltainen projekti voitaisiin käynnistää spontaaneista leikeistä liikkeelle lähtien.