Kulttuuri-sana tuo monien mieleen ensimmäiseksi niin kutsutun korkeakulttuurin ja taiteen. Latinankielisen cultura-sanan alkuperäinen merkitys on kuitenkin viljely. Ihmisen paikoilleen asettumisen myötä on syntynyt ryhmiä, joilla on yhteisiä arvoja ja toimintatapoja. Kulttuurilla viitataan usein asuinpaikkaan, uskontoon, kieleen tai etnisyyteen. Nykyisin on yleistynyt käsitys, joka korostaa jokaisen yksilön kulttuurista moninaisuutta: kulttuuri-identiteetti muodostuu edellä mainittujen lisäksi myös sukupuolen, iän, kykyjen ja sosiaalisen aseman pohjalta.
Kuvataiteen opetus perustuu erilaisten kulttuuristen arvojen, toimintatapojen ja perinteiden kunnioittamiseen.
Kulttuuriperintöä lähestytään maailmanlaajuisesti, kansallisesti, paikallisesti ja oppilaan kulttuurisen taustan näkökulmasta. Suomalaisen kulttuuriperinnön käsittelyssä painotetaan kulttuurisen vuorovaikutuksen merkitystä. Tarkastelun kohteena ovat yhtä lailla maahamme muuttaneiden ryhmien kuin muiden kulttuuristen vähemmistöjen perinteet. Kuvataideopetuksessa oppilasta kannustetaan omien kulttuuristen ja katsomuksellisten juurien tuntemiseen ja arvostamiseen. (Ks. tt3 ja tt5.)
Kulttuuriperintöopetus liittyy kaikkiin kulttuurista moninaisuutta jäsentävän ”monikulttuurikukan” ulottuvuuksiin. (Ks. tukimateriaali Visuaalisen kulttuurin monilukutaito.) Kuvataiteen tunneilla keskustellaan ja tutkitaan kuvallisesti erilaisten ryhmien visuaaliseen kulttuuriin liittyviä perinteitä ja niiden vaikutusta kulttuuri-identiteetin kehittymiseen. Ymmärrys kulttuuri-identiteetin monimuotoisuudesta lisääntyy, kun opetuksessa käsitellään oppilaiden lähiympäristön ihmisten erilaisia perinteitä. Esimerkiksi perheiden arkea ja juhlaa tutkimalla voidaan ymmärtää eri kulttuuriryhmien sukupolvelta toiselle siirtyneitä asenteita ja arvoja. Kulttuuriperintöopetus antaa välineitä identiteettien rakentumiseen, kun opetuksessa peilataan muita kulttuureja omaan kulttuuriin ja pohditaan keinoja vaikuttaa siihen.
Kulttuuriperinnön identiteettiä rakentava voima liittyy vahvasti tunteisiin. Oppilaiden erilaisten taustojen kunnioittaminen on siksi tärkeä pedagoginen lähtökohta kuvataiteen opetuksessa. Eri kulttuuriryhmien kasvatustraditiot ja erilaiset oppimistyylit tulisi huomioida opetuskäytännöissä. Kuvataiteen tunneilla käytetyt multimodaaliset lähestymistavat tarjoavat vaihtoehtoisia tiedon hankkimisen ja esittämisen muotoja. Opetuksessa käytetään yksilöllisiä menetelmiä ja ryhmätyötä. Oppilaat tutustuvat erilaisten kulttuuristen ryhmien työtapoihin ja välineisiin sekä oppivat niihin liittyviä käsitteitä. Kuvataiteessa kulttuuriperinnön moninaisuus huomioidaan myös siten, että opetuksen sisältöjä etsitään länsimaisten valtakulttuurien lisäksi niiden ulkopuolisista vähemmistökulttuureista. Kun oppiminen ymmärretään kulttuuriin kasvamisena ja osallisuutena, opetuksen keskiöön nousee identiteettien rakentuminen ja yhteisöissä toimiminen.