Vuorovaikutusosaamisella (puheviestintäosaamisella) tarkoitetaan ihmisten väliseen vuorovaikutukseen, puhumiseen ja kuunteluun, verbaaliseen ja nonverbaaliseen viestintään, erilaisissa viestintätilanteissa toimimiseen ja vuorovaikutussuhteiden rakentamiseen ja ylläpitämiseen liittyvää osaamista. Vuorovaikutusosaaminen muodostuu
- vuorovaikutukseen liittyvistä tiedoista
- metakognitiivisista vuorovaikutustaidoista eli kyvystä ennakoida, säädellä ja arvioida viestintäkäyttäytymistä
- motivaatiosta ja rohkeudesta osallistua vuorovaikutukseen
- vuorovaikutustaidoista
- vuorovaikutuseettisten periaatteiden noudattamisesta.
Vuorovaikutusosaamista voidaan tarkastella toisaalta tehokkuuden ja tuloksellisuuden, toisaalta tarkoituksenmukaisuuden ja sopivuuden kriteereillä. Tehokkuuden kriteerillä kuvataan sitä, miten hyvin vuorovaikutusosapuolet saavuttavat vuorovaikutukselle asettamiaan tavoitteita. Tarkoituksenmukaisuudella viitataan puolestaan siihen, miten sopivaa ja sosiaalisesti hyväksyttävää vuorovaikutuskäyttäytyminen kussakin tilanteessa on. Tärkeä vuorovaikutusosaamisen kriteeri on myös vuorovaikutusetiikka – vuorovaikutusosapuolten kyky ja halu moraaliseen vastuuseen sekä vuorovaikutuksen eettisten ongelmien ratkaisuun. Jotta viestintäkäyttäytyminen olisi taitavaa ja laadukasta, niin tehokkuuden, tarkoituksenmukaisuuden kuin eettisyyden kriteereiden tulisi täyttyä.
Suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän yhtenä tavoitteena mainitaan, että opiskelija ”osaa analysoida ja arvioida erilaisia vuorovaikutustilanteita ja -suhteita, niihin liittyviä vuorovaikutusilmiöitä ja -taitoja sekä niihin liittyvää etiikkaa”.
Tämä tarkoittaa sitä, että vuorovaikutustaitojen lisäksi oppimisen keskeisenä kohteena ovat myös vuorovaikutukseen liittyvät tiedot ja ymmärrys sekä metakognitiiviset valmiudet. Lukiossa opiskelijoita ohjataan entistä tarkemmin ja tietopohjaisemmin havainnoimaan, arvioimaan ja analysoimaan erilaisia viestintätilanteita sekä omaa ja toisten vuorovaikutusta.
Tärkeää on, että vuorovaikutuksen opetus auttaa opiskelijaa vahvistamaan viestijäkuvaansa sekä lisäämään viestintärohkeutta ja myönteisiä vuorovaikutusasenteita. Keskeistä on myös vuorovaikutusetiikan kehittäminen. Tavoitteena on, että opiskelija pystyy tavoitteelliseen, tarkoituksenmukaiseen ja eettiseen vuorovaikutukseen monenlaisissa, haastavissakin viestintätilanteissa sekä osaa analysoida ja arvioida omaa vuorovaikutusosaamistaan sekä erilaisia vuorovaikutustilanteita ja -suhteita.