Yhteistyö- ja vuorovaikutustaitojen arvioinnissa korostuu opettajan tekemä havainnointi opetus- ja oppituntitilanteissa. Havainnointia täydentävät kirjalliset tehtävät ja kokeet, käytännöt kokeet, työasemakokeet, ryhmäkokeet ja –tehtävät, soveltavat esimerkkitehtävät. Arvioinnissa käytettävät työtavat ja menetelmät ovat siis samanlaisia kuin arvioitaisiin käytännön toiminta - ja tiedonhallintataitoja. Arvioinnissa painottuu se, miten
- oppilas toimii oppilastovereiden kanssa
- onnistuu huomioimaan toisten mielipiteet erilaisissa käytännön opetus- ja oppimistilanteissa, neuvottelutaito
- huolehtii omista ja työryhmänsä oppimis- ja harjoitustehtäviensä tekemisestä
- noudattaa sopimuksia ja toimintaohjeita
Taulukossa arviointi on kohdennettu osaamiseen, jolla halutaan korostaa sitä, että yhteis- ja vuorovaikutustaitojen arviointi kohdistuu osaamiseen yhtälailla kuin käytännön toiminta - ja tiedonhallintataitojen arviointi.
Kotitalouden opetuksen tavoitteet T6-T9 ovat seuraavat:
- T6 ohjata oppilasta harjoittelemaan kuuntelua, rakentavaa keskustelua ja argumentointia oppimistehtävien suunnittelussa ja toteutuksessa
- T7 aktivoida oppilasta tunnistamaan arjen rakentumista ja kulttuurisesti monimuotoisia toimintaympäristöjä sekä kotitalouksien perinteitä
- T8 ohjata oppilasta työskentelemään yksin ja ryhmässä sekä sopimaan työtehtävien jakamisesta ja ajankäytöstä
- T9 kannustaa oppilasta toimimaan hyvien tapojen mukaisesti vuorovaikutustilanteissa sekä pohtimaan oman käytöksen merkitystä ryhmän ja yhteisön toiminnassa
T6 ohjata oppilasta harjoittelemaan kuuntelua, rakentavaa keskustelua ja argumentointia oppimistehtävien suunnittelussa ja toteuttamisessa.
- Soveltavana esimerkkinä neuvottelutaito ja kuuntelu sekä toisten mielipiteitten huomioiminen
Arvosana ja sen kriteeri | Toiminta oppitunneilla | Itsearviointi | Osaamisen arviointi |
5 Oppilas osallistuu satunnaisesti tai kysymysten tukemana keskusteluun yhteisissä suunnittelu – ja työtilanteissa |
Oppilas on pääsääntöisesti hiljaa eikä kommentoi. | Kerroin ainakin yhden oman mielipiteeni | Miten oppilaan tekemät kysymykset edistivät suunnittelua ja työtehtävien toteutusta |
7 Oppilas osallistuu keskusteluun, pyrkii kuuntelemaan ja tuo esille omia näkökulmia yhteisissä suunnittelu- ja työtilanteissa. |
Odotan vuoroani Osaan sanoa mielipiteeni huutamatta. Odotan vuoroani keskustelussa. |
Toteutuiko rauhallinen oppimisympäristö? | Puhun muille ystävällisesti ja kannustavasti. Osaan sopia työnjaosta ja ajankäytöstä. |
8 Oppilas kuuntelee eri näkökulmia ja ilmaisee rakentavasti omia näkemyksiään yhteisissä suunnittelu- ja työtilanteissa. |
Huomioin tilanteiden ja tehtävien muuttumisen, huolehdin tehtävistä oma-aloitteisesti, itsenäisesti ja joustavasti. |
Pohdin kotona, miten työnjako sujui. |
Osaan suunnitella tasa-arvoista työnjakoa kotiin. |
9 Oppilas on aktiivinen keskusteluissa ja ottaa eri näkökulmat huomioon sekä perustelee omat näkemyksensä rakentavasti. Oppilas kannustaa toisia yhteisissä suunnittelu- ja työtilanteissa. |
Ideoin uusia toimintatapoja. Luon uusia malleja ja sopimuksia kekseliäästi yhdessä sopien. Teen kompromisseja, otan vastuuta yhteisistä töistä |
Miten tasa-arvo ja tasapuolinen työnjako näkyi erilaisissa tilanteissa? Keksin uuden tehtäväjaon, selvitin ristiriitatilanteen. |
Noudatan annettuja periaatteita ja ohjeita soveltaen, yhdistellen tilanteen mukaan joustavasti. |
T7 aktivoida oppilasta tunnistamaan arjen rakentumista ja kulttuurisesti monimuotoisia toimintaympäristöjä sekä kotitalouksien perinteitä
- Soveltavana esimerkkinä ymmärrys, että minun kotini ja perheeni on erilainen kuin sinun ja että kotitöitä voidaan tehdä eri tavoilla. Arkielämän sujuminen kotona edellyttää kotitaloudessa opiskeltavia taitoja, joita harjoitellaan yhdessä.
T8 ohjata oppilasta työskentelemään yksin ja ryhmässä sekä sopimaan työtehtävien jakamisesta ja ajankäytöstä.
- Soveltavana esimerkkinä toimiminen erilaisten oppilaiden kanssa, työtehtävien jakaminen, sopimusten noudattaminen
Arvosana | Toiminta oppitunneilla | Itsearviointi | Osaamisen arviointi |
5 Oppilas harjoittelee yksilöllisesti ohjattuna itsenäistä työskentelyä ja osallistuu ryhmän toimintaan satunnaisesti. |
Oppilas valikoi työtehtäviä eikä suuntaa tekemistään yhteisiin tehtäviin. | Omien työtehtävien onnistuminen. | Ryhmän toimintaan osallistuminen. |
7 Oppilas harjoittelee itsenäistä työskentelyä ja vastuunottoa omasta työstään ja osallistuu ryhmän toimintaan yhdessä sovitulla tavalla. |
Vaihdan työparia pyydettäessä ja tarvittaessa. Noudatan sääntöjä ja opettaja ohjeita pyydettäessä. | Tunnelma työparin vaihtamisen ja uuden parin kanssa työskentelyn aikana. | Osaan työskennellä myönteisellä tavalla. Teen kaikki minulle kuuluvat tehtävät hyvin, kohtalaisesti, huonosti. |
8 Oppilas työskentelee yksin ja ryhmässä sekä pyrkii toimimaan rakentavasti ja työtehtävistä neuvotellen. Oppilas tietää, mitä tarkoittaa tasapuolinen työnjako sekä pääsee sopimukseen työtehtävien jakamisesta osallistumalla päätöksentekoon. |
Otetaan uusi jäsen mukaan ryhmän toimintaan oma-aloitteisesti, vaihdan ryhmää tarvittaessa. | Tuntemukset, kun jouduin tekemään enemmän töitä kuin tavallisesti (työnjaon tasapuolisuus). | Hyväksyn erilaisuuden ja tehtävien uudelleen jakamisen. Osaan työskennellä itsenäisesti ja ryhmän jäsenenä. |
9 Oppilas toimii itsenäisesti ja tasapuolisesti sekä toimii ryhmässä yhteistyökykyisesti ja vastuullisesti. |
Sovittelen ja ehdotan uusia toimintatapoja. Autan toisia. | Onnistuivatko muutokset, vaikka mielipiteitä oli erilaisia. | Ymmärrän päätöksenteon merkityksen ja erilaiset toimintatavat. |
T9 kannustaa oppilasta toimimaan hyvien tapojen mukaisesti vuorovaikutustilanteissa sekä pohtimaan oman käytöksen merkitystä ryhmän ja yhteisön toiminnassa.
- Soveltavana esimerkkinä pöytätavat, joiden avaaminen oppilaille mitä, miten ja miksi tasolla on perusteltua. Näiden eri tasojen avaaminen ja niihin liittyvät perustelut ovat asioita, joiden osaamisen arviointi sujuu myös kirjallisesti.