Kotitalouden opetuksen tavoitteissa T6 – T9 tiivistyy kotitalouden opetukseen olennaisesti kuuluva, aineellisen ja inhimillisen toiminnan yhteenkietoutuminen erilaisissa kotitalouden tehtävissä ja toiminnoissa sekä toiminnan tuloksen sisältyminen itse toimintaan.
Kun arvioidaan oppilaan yhteistyö ja vuorovaikutustaitoja kotitalouden oppitunneilla on äärimmäisen tärkeää erottaa tämä arviointi käyttäytymisen arvioinnista ja kohdistaa arviointi kotitalouden opetustilanteiden oppimisen ja osaamisen arviointiin.

Kirjoittaja on FT Katriina Sulonen
Oppilaat työskentelevät kannettavan tietokoneen äärellä.

Yhteistyöhön ja vuorovaikutukseen liittyviä asioita ja toimintoja voidaan kuvata myös käsitteillä  vastuu, yhteiset sopimukset ja arvovalinnat, joihin kuuluvia asiakokonaisuuksia ja elementtejä  on erityisesti tavoitteissa T6-T9.  Vastuu , yhteiset sopimukset ja arvovalinnat voidaan edelleen kiteyttää  kolmeen teesiin, joissa korostuvat vastuullisuus, laaja-alainen rationaalisuus ja kommunikatiivinen vuorovaikutus.

Vastuun käsite on löydettävissä  kotitalouden opetuksen tavoitteessa T6: ohjata oppilasta harjoittelemaan kuuntelua, rakentavaa keskustelua ja argumentointia oppimistehtävien suunnittelussa ja toteuttamisessa. Vastuulla  tarkoitetaan kotitalouden oppitunneilla vastuuta omasta työskentelystä ja toisista huolehtimista kuin myös  yhdessä tekemistä. Vastuuseen itsestä, toisista ja ympäristöstä ei opita hetkessä. Kotitalouden opetus on se ympäristö, jossa vastuu herätetään ja josta vastuuajattelu voi levitä muihin oppiaineisiin ja toimintoihin. Kun oppilas kantaa vastuuta omasta osuudestaan oppimisprosessissa, hän kantaa vastuuta myös koko ryhmän onnistumisesta. Vastuu käsitteen laajeneminen  yksilön toiminnasta  toisiin ja ympäristöön osoittaa oppilaan kasvua pois itsekkäästä toimintatavasta  kohti toiset paremmin huomioiviin toimintatapoihin. Vastuun käsitteeseen voidaan tietyissä tilanteissa liittää myös kulttuuriperinteen siirtämisen ja vaalimisen näkökulma. Esimerkiksi opetuksen tavoitteissa T7 ja T9 on tähän liittyviä yhtymäkohtia ja yhtälailla näiden tavoitteiden eri arvosanojen osaamisen kuvauksissa. 

Yhteiset sopimukset ja säännöt todentuvat  opetuksen tavoitteessa T8: ohjata oppilasta työskentelemään yksin ja ryhmässä sekä sopimaan työtehtävien jakamisesta ja ajankäytöstä. Yhteiset sopimukset ja säännöt ovat perusta sille, että luokkatilanteissa säilyy toimiva vuorovaikutus, joka edistää yksilön ja  ryhmän hyvinvointia. Näitä edellä esitettyjä asioita pitää opettaa, niitä pitää opiskella ja niille tulee antaa aikaa. Tähän käytetty aika palautuu myöhemmin moninkertaisena takaisin oppilaiden itsenäisen ja vastuullisen työskentelyn myötä.  Yhteisten  sopimusten noudattamisella , erityisesti kotitalouden opetuksen alkuvaiheessa 7. vuosiluokalla, on merkittävä  rooli yhteistyö – ja vuorovaikutustaitojen kehittymiselle  ja niiden arvioinnille. Yhteisten  sopimusten  tulee olla sopusoinnussa oppilaiden senhetkisen toiminnan kanssa ja vaihdella oppilaiden taitojen,  tietojen sekä  ikäkauden mukaan.  Yhteisten sopimusten noudattaminen vahvistaa kotitalouden asemaa  koulussa oppilaiden sosiaalisten taitojen harjoittelupaikkana.

Arvovalinnat kohdistuvat opetuksen tavoitteeseen T9: kannustaa oppilasta toimimaan hyvien tapojen mukaisesti vuorovaikutustilanteissa sekä pohtimaan oman käytöksen merkitystä ryhmän ja yhteisön toiminnassa. Arvovalintojen, arvostuksen  ja hyvien tapojen merkitys hyväksytään yleisesti tärkeäksi osaksi opetusta, mutta niiden osoittaminen opetussuunnitelmassa kuin myös  niiden arviointi on vaativaa. Mikäli opetuksessa painottuu teknisten taitojen osaaminen, välittyy oppilaille tunne niiden keskeisestä asemasta opetuksessa ja osaamisessa. Jos opettaja taas tuo opetuksessaan esille keskeisenä asiana vastuunoton, toisista huolehtimisen ja sopimuksista kiinni pitämisen, nämä välittyvät myös oppimisen ja osaamisen arvioinnissa. Yksinkertaistaen voi sanoa, että toiminta ei suju, ellei oteta huomioon kaikkia toimijoita oppitunneilla.

Yhteistyö – ja vuorovaikutustaidot ovat  kotitalouden ydintoimintaa. Näin olen ne ovat myös kotitalouden opetuksen ydintoimintaa, minkä vaikutus ulottuu myös yhteiskuntaan. Kotitalouden opetuksessa on hyvä pohtia  sitä, että  kun opettaja laajentaa toiminta-alueensa luokasta ympäröivään yhteisöön  ja ottaa samalla huomioon oppilaiden yksilölliset tarpeet, opettajan opetuksessa arvostamat asiat näkyvät ja toteutuvat  opetuksessa ja arvioinnissa, ei vain suunnitelmissa. Yhteistyö- ja vuorovaikutustaitojen opetus ja arviointi  muodostuu  kentästä, jossa ovat mukana kotitalouden arkipäiväiset  työt,  keskinäinen  kommunikointi ja yhdessä tekeminen. Yhteistyö- ja vuorovaikutustaitojen opetus ja näiden taitojen harjoittelu sekä  arviointi  ovat keskeinen edellytys sille, että kotitalouden toiminnassa  tekninen, vuorovaikutuksellinen ja uudistava toiminta nähdään kaikki yhtä tärkeinä, toisiinsa kietoutuneina asioina.