Hyvä turvallisuuskulttuuri on osaamista, ohjeistusta, ohjeiden ja toimintamallien omaksumista. Turvallisuuskulttuuriin kuuluvat osana myös valvonta, arviointi ja kehittäminen. Työyhteisön yhteisesti hyväksymät turvallisuusperiaatteet määrittelevät asioita, jotka yhteisö kokee tärkeiksi, joihin se uskoo ja joihin sen halutaan sitoutuvan.
Turvallisuustyöhön kohdistuu sekä ulkoista että sisäistä ohjausta. Lainsäädäntö, ohjeet ja strategiat sekä eri viranomaisten suorittamat seurannat ovat ulkoista ohjausta. Johdon tulee tuntea voimassa oleva normisto. Koulutuksen järjestäjän tehtävänä on huolehtia ja vastata siitä, että koulun turvallisuustyö on organisoitu asianmukaisesti ja että turvallisuustyöhön on varattu resursseja. Koulutuksen järjestäjällä on velvollisuus valvoa, että koulun turvallisuuteen liittyvät suunnitelmat ja ohjeet ovat ajan tasalla. Oppimis- ja työympäristön turvallisuus arvioidaan osana koulun itsearviointia.
Turvallisuussuunnittelussa koulutuksen järjestäjän rooli on tärkeä. Se määrittelee yhteiset noudatettavat turvallisuustyön periaatteet ja käytänteet. Hyvä turvallisuustyön suunnittelu edellyttää aina paikallisten olosuhteiden tuntemista. Toisten malleihin kannattaa tutustua, mutta muiden mallien kopioinnissa on omat vaaransa. Parhaaseen tulokseen päästään, kun selvitetään paikalliset erityispiirteet ja rakennetaan yhdessä omat toimintatavat, joihin kaikki voivat sitoutua. Yhteiseen turvallisuuskulttuuriin sitoutuminen ja siihen sitouttaminen ovat tärkeä osa turvallisuustyötä.
Koulutuksen järjestäjä määrittelee toimijoiden vastuut ja vastuualueet. Kaikilla koulussa toimivilla on vastuunsa. Oppilaiden vastuulla on annettujen ohjeiden noudattaminen, olivatpa kyseessä järjestyssäännöt, työturvallisuusohjeet tai muut noudatettaviksi annetut ohjeet. Koulutuksen järjestäjän, johtajan/rehtorin, toimipaikan esimiehen, opettajien, ja muun henkilökunnan sekä oppilaiden vastuualueet määritellään. On tärkeä tietää, kuka tekee/ketkä tekevät ja mitä tehtäviin kuuluu. Keskeisten turvallisuustoimijoiden turvallisuusosaamiselle voidaan myös määritellä tarkemmat vaatimukset; esimerkiksi mitä jokaisen henkilökunnan jäsenen tulee osata, mitä jokaisen johtoon kuuluvan henkilön tulee osata, mitä kiinteistönhuoltohenkilökunnan tulee osata ja mitä oppilaiden tulee osata.