Ensimmäisten vuosiluokkien aikana oppilaat tutustuvat ennen kaikkea oman lähiympäristönsä ilmiöihin ja olemukseen. Ympäristöjen erilaisuuksiin tutustutaan kotimaisten ympäristöjen kautta lähtien omasta elinympäristöstä ja pohtien muunkaltaisia elinympäristöjä hyvine ja huonoine puolineen ennen kaikkea omasta lähiympäristöstä käsin. Oppilaiden kokemukset toisenlaisista elinympäristöistä perustuvat usein lomamatkoihin, sukulaisvierailuun, lomamökkeilyyn tai muihin vastaaviin, ja luokassa on usein variaatiota eri puolilta maata ja jopa ulkomailta, joten lähtökohtana voidaan usein käyttää oppilaiden omia kokemuksia erilaisissa ympäristöissä toimimisesta. Pääasiallisesti voidaan käyttää kahta luokittelutapaa, maantieteellistä ja asutustyyppistä, jotka ovat lasten ympäristössä eniten vaikuttavia tekijöitä.
Esimerkkitunti
Oppilaat luokittelevat erilaisia elinympäristöjä ihmisten asumistavan ja -tiheyden mukaan, kuten kaupunkiin, taajamiin tai maaseutuihin, jotka voi edelleen jakaa esimerkiksi keskustaan ja lähiöön tai kerrostaloalueisiin, omakotialueisiin tai maatiloihin. Oppilaat pohtivat asumismuotojen hyviä ja huonoja puolia, esimerkiksi mitä etuja tiiviistä tai hajanaisesta asumisesta on tai miten se vaikuttaa lasten jokapäiväiseen elämiseen (harrastukset, kaverit, liikkuminen).
Oppilaat luokittelevat elinympäristöjä maantieteellisin perustein, esimerkiksi eri puolilla Suomea, meren tai järven lähettyvillä, pelto- tai metsämaisema, eteläisen, itäisen, läntisen, keskisen ja pohjoisen Suomen erilaisuus.
Oppilasryhmässä saattaa olla oppilaita, joilla on kokemuksia elämästä muissa maissa ja kulttuureissa. Tätä resurssia kannattaa hyödyntää jatkamalla keskustelua myös muista kuin lasten suomalaisesta elinympäristöstä.
Tunnilla perehdytään kuitenkin erityisesti oman lähiympäristön erityispiirteisiin ja etsitään ennen kaikkea arvokkaita ja erityisiä asioita, joita ei arkiajatuksissa aina välttämättä huomaa. Tunnilla voikin miettiä, mitä sellaista omasta lähiympäristöstä löytyy, mikä poikkeaa muista keskustelluista ympäristötyypeistä tai mitä kertoisi matkailijoille omasta kotiseudustaan.
Olennaisia asioita
Tunnilla käsitellään ihmisten elinympäristöjen monimuotoisuutta ja mahdollisia syitä tiettyyn ympäristöön asettumiselle. Lisäksi oppilaat vertailevat erilaisten elinympäristöjen ominaispiirteitä ja miettivät erityisesti oman lähiympäristön erityispiirteitä.
Vaikka Suomi on globaalisesti ajatellen pieni maa, sen sijainti ja ulottuvuus pohjois-eteläsuunnassa, pitkä rannikko sekä molemmin puolin länsi-itäsuunnissa etenkin historiallisesti suuret ja vaikutteita antaneet naapurimaat ovat luoneet maahamme niin kulttuurillisesti kuin maantieteellisesti hyvin toisistaan poikkeavia alueita. Suomalainen elämänmeno sinänsä on hyvin samankaltaista eri puolilla maata, mutta omaleimaisuus on silti monissa asioissa huomattava. Elämä eteläisellä rannikolla, saaristosta puhumattakaan, on kovin toisennäköistä kuin itäisellä metsävyöhykkeellä. Oppilaille voi avata kulttuurivaikutteita ja luonnonympäristöjen monimuotoisuutta omasta ympäristöstä liikkeelle lähtien.
Esimerkkitunti
Tunnilla on tarkoitus tutustua Suomen historiallisiin maakuntiin ja niiden luonnehdintaan, sijaintiin Suomen kartalla ja tärkeimpiin eroavaisuuksiin. Tunti aloitetaan esimerkiksi ensin omasta kotiseudusta ja jatketaan sitten oppilaiden mahdollisen kokemustiedon mukaan. Isoa karttaa ja kuvia maakunnista ja niiden erikoisuuksista voidaan käyttää apuna. Opettaja voi jakaa oppilaille vihkoon liitettäväksi karttapohjan, johon oppilaat nimeävät maakunnat. Kustakin maakunnasta on hyvä piirtää taululle ja oppilaille vihkoihin jokin yhteisessä keskustelussa esille nouseva tunnusomainen kuva. Miellekarttatekniikka toimii myös erinomaisesti tässä tilanteessa.
Toisella tunnilla oppilaat tekevät matkailukollaasit eri puolilta Suomea eli valmistavat askartelutyönä jonkin maakunnan kuvakollaasin. Kotimaan matkailuesitteistä (saatavissa ilmaismateriaalina lähimmästä matkailuinfosta) voidaan leikata juuri sille ympäristölle ominaisia näkymiä ja erikoisuuksia.
Olennaisia asioita
Tunnilla on hyvä ottaa esille Suomen monimuotoisuus niin luonnonolosuhteiden kuin alueellisten kulttuurierojen kannalta. Oppilaat voivat tarkastella oman asuinympäristön erityisiä luonnonolosuhteisiin ja kulttuuriin liittyviä piirteitä.