Suoritukset on arvioitu käyttämällä Eurooppalaiseen viitekehykseen (EVK) perustuvaa 10-portaista asteikkoa (Lukion opetussuunnitelman perusteiden (2019) liitettä 2: Kehittyvän kielitaidon taitotasojen kuvausasteikko).
Lisäksi arvioinnissa käytettiin EVK:n kuusiportaista asteikkoa, taulukkoa 3, Viitekehyksen taitotasot: Puhumisen laadulliset arviointikriteerit pienin muokkauksin*.
Opetushallitus nauhoitti lukiolaisten ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden vastauksia yksilö- tai keskustelutehtäviin. Yksilösuorituksissa arvioitiin seuraavia piirteitä, jotka ovat peräisin lukion suullisen kielitaidon arvioinnin ohjeista ja tukimateriaaleista:
- tehtävän suorittaminen ja vuorovaikutus
- puheen sujuvuus
- ääntäminen
- kielen laajuus ja tarkkuus.
- Taulukko: Puhumisen laadulliset arviointikriteerit (EVK)
- Eurooppalainen viitekehys, EVK (CEFR)
- Suullisen kielitaidon arvioinnin ohjeet ja tukimateriaali, lukiokoulutus
- Liite 2: Kehittyvän kielitaidon tasojen kuvausasteikko (LOPS19)
- Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen, ammatillinen koulutus
- Äänitteissä käytetyt tehtävät
Suoritukset on järjestetty taitotason mukaan A-C.
*Eurooppalainen viitekehys 2003, s.52-53. Koherenssisarake poistettiin ja sen tilalle laitettiin ”Ääntäminen” . Tekstin korostuksia lisättiin. Otsikko ”Virheettömyys” vaihdettiin otsikoksi ”Tarkkuus”.