Muotoilu- ja arkkitehtuurikasvatus on vakiintunut merkittäväksi taide-, taito- ja ympäristökasvatuksen alueeksi eri koulutusasteilla. Tälle sivulle on koottu kattava verkkoaineisto, jonka on tarkoitus olla avuksi arkkitehtuuri- ja muotoilukasvatuksen toteuttamiseen kaikenikäisille. Monipuoliset esimerkit tarjoavat opettajille työkaluja hyödyntää myös paikallista asiantuntemusta ja kulttuuriympäristöä. Verkkoaineisto on suunnattu kaikille koulutusasteille perusopetuksesta aina aikuiskoulutukseen ja taiteen perusopetukseen saakka. Arkkitehtuurin ja muotoilun opetus voi tukea pedagogista yhteistyötä eri koulutusmuotojen välillä.
Lähtökohtia

Muotoilu- ja arkkitehtuurikasvatuksen taustaa
Lue lisää arkkitehtuurin ja muotoilun määritelmistä ja muotoilu- ja arkkitehtuurikasvatuksen taustoista.

Muotoilu ja arkkitehtuuri oppimisen kohteena
Opetusneuvos Mikko Hartikainen ja erityisasiantuntija Heljä Järnefelt Opetushallituksesta pohjustavat muotoilu- ja arkkitehtuurikasvatuksen tavoitteita.
Käytännön esimerkkejä

Perusopetus: Kotiseutu oppimisen lähteenä ja kohteena
Luokanopettajan kokemuksia arkkitehtuuri- ja muotoilukasvatuksesta

Arkkitehtuuri yläkoulun kuvataiteessa
Kaurialan koulun kuvataiteen opettaja, arkkitehti Kaapo Salminen pitää soveltavasta kuvataiteen opetuksesta.

Muotoilukasvatusta lukiossa
Kannaksen lukiossa opetetaan ongelmanratkaisua ja ideointia arkkitehtuuri- ja muotoilusisältöjen kautta.

Taiteen perusopetus: Käsityöllistä muotoilua kaikenikäisille
Taide- ja muotoilukoulu Taikan opettaja Leena Töyrylä opettaa käsityöllistä muotoilua kaikenikäisille.

Museot: Muotoilukasvatusta museossa ja sen ulkopuolella
Designmuseon lehtori Hanna Kapanen on tukemassa ja tuottamassa muotoilukasvatusta myös museon ulkopuolella.

Ammatillinen koulutus: Laatu on tapa ajatella
Haastattelussa Omnian kehityspäällikkö Anne Linnonmaa ja opettaja Tiina Mäntylä.

Ammatillinen aikuiskoulutus: Käsi- ja taideteollisuusala
Haastattelussa käsi- ja taideteollisuusoppilaitos Ikatan opettajat.
Näkökulmia ja puheenvuoroja
Aistisuus muotoilu- ja arkkitehtuuripedagogiikassa
Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun lehtori Riitta Vira kirjoittaa aistisuudesta ja muotoilu- sekä arkkitehtuurikasvatuksen lähtökohtana.
Tutkiva ja yhteisöllinen suunnittelu
Helsingin yliopiston käsityötieteiden professori Pirita Seitamaa-Hakkarainen pohtii autenttisten oppimistilanteiden mahdollisuuksia käsityön, muotoilun ja arkkitehtuurin opetuksessa.
Muotoilua ja arkkitehtuuria teknologiakasvatuksen näkökulmasta
Oulun yliopiston teknisen työn ja teknologiakasvatuksen tuntiopettaja Janne Marjamaa kirjoittaa teknologia- ja käsityökasvatuksen suhteesta, esimerkkinä sähkökitaran rakentaminen.
Käsityön hiljainen tieto
Käsi- ja taideteollisuusliitto Taito ry:n kehittämispäällikkö Marika Sarha kirjoittaa hiljaisen tiedon siirtymisestä taiteen perusopetuksen käsityön opetuksessa.
Luovan ajattelun aakkosista
Suunnittelun ja muotoiluoppimisen asiantuntija Mari Savio esittelee tutkivaa oppimista toteuttamansa muotoilukasvatushankkeen kautta.
Muotoilukasvatus ammatillisessa koulutuksessa
Käsi- ja taideteollisuusoppilaitos Ikatan rehtori Joni Liukkonen pohtii tekstissään ammatillisen koulutuksen sekä muotoilu- ja arkkitehtuurikasvatuksen suhdetta.
Arkkitehdin työ
Mitä on arkkitehdin työ? Arkkitehtitoimisto Avannon perustajat, arkkitehdit Anu Puustinen ja Ville Hara kertovat suunnittelijan työstä ja rakennussuunnitteluprosessin vaiheista.
Pelisuunnittelijan työ
Pelisuunnittelija Olli Sinerma kertoo artikkelissaan pelisuunnittelijan työstä ja peleistä opetuksen välineenä.