Kuvituskuva, pojat tekevät ryhmätyötä

Tekstiä päivitetty 12.3.2021.

Poikkeusolojen aikana lasten ja nuorten myönteinen kohtaaminen jokaisena koulupäivänä on entistä tärkeämpää. Oppijoiden hyvinvoinnin ja oppimisen säännöllinen seuraaminen mahdollistaa oppimisen tai opiskeluhuollon palvelujen tuen tarjoamisen oikea-aikaisesti ja riittävästi. Monet opettajat pitävätkin henkilökohtaisesti yhteyttä oppijoihin erityisesti etäyhteyksin toteutettavan opetuksen aikana.

Alun perin Sipoonlahden koulun keväällä 2020 kehittämä hyvinvointikysely on järjestelmällinen menetelmä kerätä tietoa eri ikäisten oppijoiden hyvinvoinnista ja oppimisesta. Kysely soveltuu sekä perusopetuksen koulujen että toisen asteen oppilaitosten käyttöön.

Kysymyksiä oppijalle etäopetuksen aikana

  1. Millainen päivärytmi sinulla on: mihin aikaan heräsit, oletko nukkunut hyvin ja mihin aikaan teet koulutehtäviä?
  2. Miltä etäopiskelu on tuntunut ja oletko osannut tehdä tehtävät? Tarvitsetko oppimisessasi lisää apua ja missä asiassa? Toimivatko etäyhteydet ja kuka auttaa sinua, jos näissä on ongelmia?
  3. Oletko ollut yhteydessä kavereihin?
  4. Oletko käynyt ulkona, entä liikunta?
  5. Milloin syöt ja mitä olet syönyt? Muistatko pitää taukoja?
  6. Onko jotakin muuta, mikä sinua mietityttää?
  7. Vinkkejä opettajalle/ohjaajalle, miten etäopetus toimisi vielä paremmin?
  8. Mikä fiilis asteikolla 4–10?