Kansainvälisyys ja kulttuurinen rikkaus ovat osa perusopetuksen arvopohjaa ja siten koulujen toimintakulttuurin yksi kivijalka. Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu sisältyvät perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden laaja-alaiseen osaamiseen, joka ylittää oppiaineiden rajat.
Perusopetus tukee oppilaiden oman kulttuuri-identiteetin rakentumista sekä kiinnostusta muita kulttuureita kohtaan. Opetus vahvistaa kulttuurisen moninaisuuden kunnioitusta, edistää vuorovaikutusta kulttuurien sisällä ja niiden välillä ja luo siten pohjaa kulttuurisesti kestävälle kehitykselle. Perusopetus antaa perustan ihmisoikeuksia kunnioittavaan maailmankansalaisuuteen.
Koulu oppivana yhteisönä on osa monimuotoista yhteiskuntaa, jossa paikallinen ja globaali limittyvät. Erilaiset identiteetit, kielet, uskonnot ja katsomukset elävät rinnakkain ja ovat vuorovaikutuksessa keskenään. Oppivassa yhteisössä kotikansainvälisyys on tärkeä voimavara. Tavoitteena on kehittää yksilöiden ja ryhmien välistä ymmärrystä ja kunnioitusta sekä vastuullista toimintaa.
Perusopetuksen oppilaanohjauksen tavoitteisiin kuuluu tukea oppilaan kykyä toimia kulttuurienvälisissä kohtaamisissa ja yhteistyötilanteissa sekä opastaa oppilasta hankkimaan ja omaksumaan tietoa opiskelu- ja työskentelymahdollisuuksista monikansallisissa työympäristöissä ja ulkomailla.