- Onko jokaisen kumppaniluokan/opetusryhmän työpanos merkityksellinen tavoitteen saavuttamiseksi?
- Perustuuko projektin tuotos monikansallisen tiimin yhteisen ponnistukseen?
- Mahdollistaako opettajan ohjaus ja tuki yhteistyön oppijoiden tuen tarpeet huomioiden?
Yhteistyö on enemmän kuin vain yhteydenpitoa. Kumppanit eivät ole vain tiedonsaajia, vaan tiimin jäseniä ja tekijäkumppaneita. Laadukkaassa projektissa tuotosten valmistuminen ja tavoitteen saavuttaminen perustuu sille, että kaikki kumppaniluokat antavat työpanoksensa.
Monikansalliset tiimit ovat erittäin tehokas käytäntö yhteistoiminnallisessa työskentelyssä. Monikansallisella tiimillä tarkoitetaan tiimiä, joka muodostuu eri maiden pienistä opetusryhmistä.
Laadukas yhteistyö ei ole vain kunkin luokan tekemän sisällön kokoamista yhdeksi yhteiseksi tuotokseksi kuten e-kirjaksi tai e-lehdeksi. Olennaista on työskennellä kumppaneiden kanssa eri sisältöjen luomiseksi (esim.erkiksilehtiartikkeli voi olla monikansallisen tiimin yhteinen ponnistus).
Projektin arvioinnissa ja edellä mainittujen kriteerien tulkinnassa on aina otettava huomioon muun muassa oppilaiden ikä, tausta ja oppimisen tuen tarve. Opettajien tulee myös ohjata oppilaita heidän ikäänsä ja taitoihinsa soveltuvalla tavalla, jotta yhteistyötä voidaan edistää myös nuorimpien oppijoiden kesken. Tämä voidaan toteuttaa esimerkiksi luokkien välisellä videoviestinnällä, jossa oppilaat keskustelevat aiheista tai valitsevat näkökulmia toistensa töistä mukaan lopputuotoksiin.