Miten koulun uudistavuutta voi sitten arvioida ja edelleen kehittää? OKKA-säätiö on rakentanut yhdessä tutkijoiden ja oppilaitoskentän kanssa kestävän tulevaisuuden indikaattorit. Ne perustuvat edellä esiteltyihin oppimisen tasojen malliin ja neljään koulun muutoksen näkökulmaan. Indikaattoreiden avulla koulu voi arvioida, miten sen toiminta heijastaa toimintapaa, joka toisintaa olemassa olevaa, ennakoi tulevaisuutta ja uudistaa yhteiskuntaa. Indikaattorit on jaoteltu kolmeen osa-alueeseen, joita ovat opetus, toimintakulttuuri ja johtaminen.
INDIKAATTORI |
OLEMASSA OLEVAA |
TULEVAISUUTTA |
YHTEISKUNTAA |
---|---|---|---|
OPETUS |
|
|
|
TOIMINTA-KULTTUURI |
|
|
|
JOHTAMINEN |
|
|
|
Itsearvioinnin tavoitteena on tunnistaa, miten vahvasti koulua ohjaavat toisintavat, ennakoivat ja uudistavat toiminnan tavat. Usein toiminnassa on tunnistettavissa piirteitä kaikista näistä. Siksi ne eivät ole toisiaan poissulkevia. Koulu voi siis samanaikaisesti toimia osittain olemassa olevaa toisintavalla tavalla sekä samalla pyrkiä ennakoimaan tulevaisuutta ja jopa uudistamaan yhteiskuntaa.
Toisintavat toimintatavat ei myöskään ole huonompia kuin ennakoivat ja uudistavat toimintatavat. Kysymys on suuntautumisten välisistä suhteista. Toisintavat toimintatavat perustuvat sääntöihin, suunnitelmiin, ohjeisiin ja yhteisesti hyväksyttyihin käytäntöihin. Ne ovat välttämättömiä, jotta koulu voisi toimia. Ne luovat turvallisuutta ja mahdollistavat oppimisen. Ne ovat myös edellytys sille, että kouluyhteisön toimijat uskaltavat kokeilla asioita ja kurkottaa sellaiseen, mitä ei vielä ole olemassa.
Toisintavat toimintatavat voivat myös olla uudistumisen jarru. Ne voivat kahlita nykyisen toiminnan kyseenalaistamista ja kaventaa koulun näkökulmaa tulevaisuuteen. Itsearvioinnissa onkin tärkeä tunnistaa niitä toisintavia toiminnan piirteitä, jotka rajoittavat ennakoivuutta ja uudistavuutta.