Joskus voi olla hyödyllistä, että oppilaat saavat ainakin aluksi ilmaista itseään anonymiteetin suojassa. Sen mahdollistavat erilaiset verkkosovellukset. Esimerkiksi AnswerGarden luo sanapilviä, joissa useammin syötetyt sanat kasvavat kooltaan. Sivusto ei edellytä rekisteröitymistä. AnswerGarden sopii esimerkiksi ryhmän mielikuvien kartoittamiseen keskustelun aluksi. Opettaja esittää kysymyksen ja ohjeistaa osallistujia antamaan vastauksensa yhdellä perusmuodossa kirjoitettavalla sanalla. Kukin voi kirjoittaa useampia vastauksia. Opettaja voi ottaa käyttöön moderointia varten salasanan, jos epäilee, etteivät kaikki vielä sitoudu dialogin lähtökohtiin.
Joskus tarvitaan mahdollisuus osallistua omilla kasvoilla, mutta ilman sanoja. Tämän mahdollistaa hyvin esimerkiksi erilaisten symboliesineiden käyttö. Hyödyntämisen tapoja on monia, kuten:
- Kaikilla on samanlainen esine, vaikkapa pieni kivi. Istutaan piirissä ja piirin keskelle asetetaan aihe paperille kirjoitettuna. Pikkukivien avulla voidaan ilmaista omaa suhdetta asiaan esimerkiksi asettamalla ne niin lähelle tai kauas aiheesta piirin sisäpuolella kuin oppilaasta tuntuu hyvältä. Voidaan laittaa pikkukivet yksitellen vuorollaan niin, että samalla kukin voi halutessaan sanallistaa lyhyesti suhdettaan asiaan. (Tai voidaan sopia, ettei käytetä puhetta lainkaan.) Jos luokassa ei voi muodostaa piiriä, voidaan toteuttaa kuvio esimerkiksi luokan eteen tai opettajan pöydälle.
- Kaikilla on oma esine valinnan mukaan. Tarvitaan erilaisia pieniä esineitä asettelumateriaaliksi, kuten esimerkiksi pikkukiviä, käpyjä, pieniä keppejä tai kaarnan paloja, helmiä ym. pieniä koriste-esineitä, höyheniä, ruuveja, pelinappuloita, miniatyyrejä ja niin edelleen. Ajatuksena on silloin, että esineistö voisi kuvata mahdollisimman laajaa kirjoa tunteita tai mielikuvia. Asetutaan piiriin ja laitetaan keskelle aihe paperilapulla. Osallistujat saavat pohtia suhdettaan teemaan, etsiä sitä parhaiten kuvastavan symboliesineen ja viedä sen teeman luo. Sovitaan, onko mahdollista sanoittaa halutessaan omaa suhdettaan asiaan samalla, kun vie esineensä.
- Jos asettelumateriaalia ei ole saatavilla, luokissa on kuitenkin usein värikyniä. Yksi tapa tehdä näkyväksi koko ryhmän tunneilmapiiriä on valita värit symboloimaan tunteita, kuten esimerkiksi verkosta saatavissa tunnekorteissa. Jokainen hakee omaa tunnettaan parhaiten kuvaavan värikynän, ja kynät järjestetään esimerkiksi opettajan pöydälle ympyrän muotoon.
Kuvatun kaltaisten menetelmien etu on erityisesti siinä, että ne helpottavat sellaistenkin oppilaiden osallistumista, joille kielellinen itseilmaisu on syystä tai toisesta haastavaa. Samalla voidaan saada koko ryhmän tunnelmat näkyviin yhtäaikaisesti. Toteutuneesta asetelmasta voi halutessaan ottaa kuvan ja palata siihen perusteellisemman keskustelun tai esimerkiksi tiedonhaku- tai ongelmanratkaisutehtävien jälkeen. Silloin voidaan pohtia, onko oma tai koko ryhmän suhtautuminen muuttunut. Jos aikaa on, asettelun voi myös toteuttaa kokonaan uudelleen samasta teemasta.