- Teeman huomioiminen koulutyössä eri oppiaineiden opetuksessa (esim. historia, yhteiskuntaoppi, äidinkieli, kuvaamataito ja musiikki), sekä
- Monialaisena oppimiskokonaisuutena esimerkiksi teemapäivän tai – viikon kautta
- Veteraaniprojekti, johon liittyy tiedon hankintaa, prosessointia ja esittämistä
- Koulujen vierailut kotiseutumuseossa, veteraani- tai lottajärjestöjen edustajat oppaina
- Veteraanien, lottien, veteraanijärjestöjen tai maanpuolustusjärjestöjen edustajien pitämät oppitunnit tai muut aktiviteetit kouluissa
- Oppilaiden esityksiä vanhainkodeissa, kohtaamisia, keskusteluja, yhteistoimintaa
- Veteraanikummit, joiden kanssa asioista pääsee keskustelemaan syvällisemmin
- Vierailujen ja museokäyntien dokumentointi (videointi, valokuvat, koulun www-sivut, ym.)
- Päivänavaukset Suomen historian kannalta oleellisina päivinä: oppilaat voivat lukea muistelmia tai muita sotavuosien ja niistä selviytymisen kuvauksia; miten silloin elettiin
- Sota-ajan musiikkia
- Veteraanihaastattelut, sukupuut: oppilaat tallentavat itse haastattelut ja kohtaamiset
- Lipunnoston ja siihen liittyvien perinteiden ja tapojen opettaminen
- Elokuvien hyödyntäminen historian opetuksessa ja/tai kaikille yhteisessä tilaisuudessa
- Yhteinen veteraanipäivän juhla tai muu tilaisuus veteraani- tai muun maanpuolustusjärjestön edustajien kanssa
Tärkeää on huomioida myös kotirintamaveteraanien, lottien, sotalasten ja -orpojen sekä evakkojen kokemukset.