Kestävän kehityksen polulla luonnonympäristön kantokyky antaa raamin ihmisen toiminnalle. Ekologinen kestävyys on toiminnan pohja ja perusta, jota huomioiden ja jonka päälle rakentuvat sosiaalinen, kulttuurinen ja taloudellinen kestävyys. Keskeistä on huomioida edellä mainittujen väliset riippuvuussuhteet. Hyvinvoivalla lapsella ja nuorella on myös vahvuutta luoda hyvinvointia lähiyhteisöön ja ympäristöön.
Ekologisen kestävyyden näkökulmat esiintyvät kuitenkin varhaiskasvatussuunnitelman ja opetussuunnitelmien perusteissa sosiaalista ja kulttuurista kestävyyttä harvemmin. Esimerkiksi sana ilmasto eri merkityksissä (ilmastonmuutos, ilmastovastuu, ilmastokasvatus) esiintyy perusopetuksen ja lukiokoulutuksen opetussuunnitelmissa useissa kohdin, mutta ei varhaiskasvatussuunnitelman tai esiopetussuunnitelman perusteissa. Toisaalta käsitteet kestävä kehitys, kehitystavoitteet, Agenda 2030, kestävä tulevaisuus, kestävä elämäntapa esiintyvät läpi varhaiskasvatussuunnitelman ja eri opetussuunnitelmien perusteiden ilmastonmuutosta useammin ja muodostavat eri luokka-asteilla selkeän kestävän kehityksen opinpolun varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle kunkin ikäkauden huomioiden. Koska ekologinen kestävyys on merkittävä perusta kaikelle kestävälle toiminnalle ja kehitykselle, kestävän kehityksen käsitteen mukana olo eri perusteissa mahdollistaa, että ekologinen kestävyys vahvistuu kasvatuksessa ja koulutuksessa.