Oppilaitoksen arjessa on monia huomiota vaativia asioita. Ei riitä, että kestävyyskysymyksiä pidetään periaatteessa tärkeinä, vaan niiden on myös noustava prioriteettilistalla kyllin ylös. Monet arjen vaatimukset vaativat välitöntä huomiota. Kestävyyskysymyksiä puolestaan kehitetään pitkällä tähtäimellä, kestävää tulevaisuutta rakentaen. Yksittäisten ihmisten ympäristöhuoli voi toimia muutoksen moottorina ja vaatimukset uudenlaiselle toiminnalle lisääntyä. Muutosvaatimukset voivat tulla koululle myös hallinnon kautta, esimerkiksi kun tarvitaan uusia toimenpiteitä liittyen laajempiin suunnitelmiin ja strategioihin – jotka nekin ovat alun perin muodostuneet esimerkiksi tutkijoiden ja heidän tuloksiensa synnyttämän huolen pohjalta. Tarve muutokselle voi siis syntyä sekä alhaalta ylös että päinvastoin – tai molemmista suunnista yhtä aikaa.
Olennaista on, että
- todellista muutosta ei tapahdu, jos siihen ei koeta olevan tarvetta juuri nyt
- muutoksen on tapahduttava monilla toiminnan tasoilla
- kunkin toiminnan osa-alueen suhde kestävyyteen täytyy tunnistaa.