Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa on asetettu kullekin oppiaineelle erityiset oppimistavoitteet ja saavutettavat arviointikriteerit. Jokaisen tavoitteen sisällä on luokiteltu, mitkä taidot oppilaan tulisi osata. Laaja-alaisen osaamisen osa-alue 7 (L7) eli kyky osallistua, vaikuttaa ja myötävaikuttaa kestävään tulevaisuuteen keskittyy kestävään kehitykseen, jonka tulisi levitä kaikkeen toimintaan. Oppilaan oppimispolun suunnittelemiseksi ja valmistelemiseksi on tärkeää valita jokaiselle oppiaineelle osaamisalue L7 ja kartoittaa, mitä jo tämän tavoitteen puitteissa tehdään ja mitä on vielä laajennettava, jotta koko kestävä kehitys läpäisisi kaiken toiminnan. Oppimistavoitteet luokitellaan värikoodin mukaan: ekologinen, taloudellinen sekä sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys.
Ympäristötiede vuosiluokilla 3–6
Oppimisen tavoitteet (L7) |
Arviointikriteerit (arvosana 8) |
Mitä jo tehdään? |
Mitä on tehtävä? |
T2 ohjata ja kannustaa oppilasta asettamaan tavoitteitaan opinnoille, työskentelemään pitkällä aikavälillä niiden saavuttamiseksi ja analysoimaan ympäristötieteen osaamistaan |
Oppilas osaa asettaa omat tavoitteensa pienemmille kokonaisuuksille ja työskennellä yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi. |
Oppilaalle esitellään eri oppimistyylejä.
Oppilas tutkii ympäristöä tekemällä yksinkertaisia kokeita. |
|
T3 tukea oppilasta kehittämään ympäristötietoisuutta sekä toimimaan ja vaikuttamaan lähiympäristössään ja erilaisissa yhteyksissä kestävän kehityksen edistämiseksi ja kestävän kehityksen merkityksen ymmärtämiseksi itselleen ja maailmalle |
Oppilas osaa esimerkkien avulla kuvata kestävän tulevaisuuden rakentamista tukevia ja sitä uhkaavia tekijöitä. Oppilas osaa kuvata erilaisia menetelmiä lähiympäristönsä turvaamiseksi, kehittämiseksi ja vaikuttamiseksi sekä yhteisissä edunvalvontaprojekteissa. |
Oppilas suojelee omalla toiminnallaan omaa lähiympäristöä. |
|
T4 kannustaa oppilasta muotoilemaan kysymyksiä eri aihealueista ja käyttämään niitä lähtökohtana tutkimukselle ja muulle toiminnalle |
Oppilas osaa muotoilla aiheeseen liittyviä kysymyksiä, joita voidaan yhdessä käyttää lähtökohtana tutkimukselle ja muulle toiminnalle. |
Oppilas pystyy muotoilemaan ja esittämään omia ideoitaan sekä osaa osallistua kestävää kehitystä koskeviin keskusteluihin. |
|
Oppijoiden oppimispolun valmistelemiseksi varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle on tarkasteltava koko toimintaa niin, että teema-alueet tukevat toisiaan ja muodostavat kokonaisuuden, joka etenee kestävyyden piirissä. Alla on esimerkki tästä.