Seuraavassa on listattu lähteitä, joita on käytetty kielitietoisuutta käsittelevissä artikkeleissa. Lähteitä voi hyödyntää oman kielitietoisuuden syventämisessä ja opetuksen kehittämisessä.
- Ahlholm, Maria. (2020). Kielitaitoiseksi kasvaminen. Tainio, Liisa, Ahlholm, Maria, Grünthal, Satu, Happonen, Sirke, Juvonen, Riitta, Karvonen, Ulla ja Routarinne, Sara (toim.). Suomen kieli ja kirjallisuus koulussa. Ainedidaktisia tutkimuksia 18. Suomen ainedidaktinen tutkimusseuran julkaisuja. s. 15–40.
- Alisaari, Jenni, Heikkola, Leena Maria, Commins, Nancy & Acquah, Emmanuel. O. (2019). Monolingual Ideologies Confronting Multilingual Realities. Finnish Teachers’ Beliefs About Linguistic Diversity. Teaching and teacher education 80. s. 48–58.
- Alisaari, Jenni & Heikkola, Leena Maria. (2020). Kielellisesti vastuullista pedagogiikkaa ja oppilaan tukemista. Suomalaisten opettajien käsityksiä kielen merkityksestä opetuksessa. Kasvatus 51 (4). s. 395–408.
- Alisaari, Jenni & Harju-Autti, Raisa. (2020). Sanavarastoa kartuttamassa: sanaston oppiminen ja sanavaraston merkitys luetun ymmärtämisessä. Tuovila, Seija, Kairaluoma, Leila & Majonen, Virva (toim.). Luku- ja kirjoitustaidon pedagogiikkaa yläkouluun. Rovaniemi: Lapin yliopisto. s. 32–38.
- Kielestä koppi – oppimateriaali kielitietoiseen perusopetukseen. Alisaari, Jenni ym. (toim.). Turun yliopisto.
- Lahti, Laura, Harju-Autti, Raisa & Yli-Jokipii, Maija. (2020). Kielitietoisempaa aineenopettajuutta etsimässä – kielididaktiikkaa kaikkiin oppiaineisiin. Hilden, Raili & Hahl, Kaisa (toim.). Kielididaktiikan katse tulevaisuuteen: Haasteita, mahdollisuuksia ja uusia avauksia kielten opetukseen. Ainedidaktisia tutkimuksia 17. Suomen ainedidaktisen seuran julkaisuja. s. 31–58.
- Lucas, Tamara & Villegas, Ana María. (2013). Preparing linguistically responsive teachers: Laying the foundation in preservice teacher education. Theory into Practice, 52. s. 98–109.
- Opetushallitus. (2017). Kielitietoinen opetus – kielitietoinen koulu.
- Roiha, A. & Polso, J. (2018). Onnistu eriyttämisessä. Toimivan opetuksen opas. PS-Kustannus.
- Saame. Kielitieto. Kotimaisten kielten keskus. Katsottu 31.1.2021.
- Sulkunen, Sari & Saario, Johanna. (2020). Monilukutaito eri oppiaineissa. Tuovila, Seija, Kairaluoma, Leila & Majonen, Virva (toim.). Luku- ja kirjoitustaidon pedagogiikkaa yläkouluun. Rovaniemi: Lapin yliopisto. s. 40–49.
- Suuriniemi, Salla-Maaria. (2019). Kielitietoisuuden käsite ja kieli-ideologiat helsinkiläisten peruskoulujen opetussuunnitelmadiskursseissa. Kok, Maria, Massinen, Henna, Moshnikov, Ilja, Penttilä, Esa, Tavi, Susanna & Tuomainen, Laura (toim.) Pidetään kielet elävinä - Keeping Languages Alive - Piemmö kielet elävinny: AFinLAn vuosikirja 2019. Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja, Nro 77. Jyväskylä: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA ry. s. 42–59.
- Viinikainen, Tanja & Putkonen, Niina. (2020). Tähtijengi ja Dialogikasvatus.fi – kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoisuus osallisuuden vahvistajana. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 11(3).