Identiteetillä tarkoitetaan ihmisen omakuvaa, käsitystä omasta itsestään. Kulttuuri-identiteetti liitetään yleensä tunteeseen kuulumisesta ryhmään, joka käyttäytyy samalla tavoin, puhuu samaa kieltä ja jonka maailmankatsomus perustuu yhteiselle arvopohjalle, menneisyydelle ja traditioille. Kulttuuri-identiteetti ei kuitenkaan ole koskaan valmis, vaan se muokkautuu ja kehittyy läpi elämän.
Pelkkä ”suvaitsevaisuus” tai ”kulttuureihin tutustuminen” ei rakenna tasapainoista kulttuuri-identiteettiä. Tutkija Saija Benjaminin mukaan esimerkiksi vähemmistön vahva etninen identiteetti korreloi positiivisesti korkeamman koulutuksen ja maltillisten poliittisen näkemysten kanssa. Kulttuuri-identiteetin vahvistaminen edistää siis parhaimmillaan yhteiskuntarauhaa.
Identiteetti katsomusaineissa
Perusopetuksen uskonnon opetus tukee oppilaan itsetuntemusta, itsensä arvostamista ja elämänhallintataitojen kehittymistä koko perusopetuksen ajan. Opetus antaa oppilaalle aineksia oman identiteetin, elämänkatsomuksen ja maailmankatsomuksen rakentamiseen ja arviointiin. Se myös tukee oppilaan kasvua yhteisön ja demokraattisen yhteiskunnan vastuulliseksi jäseneksi ja maailmankansalaiseksi. (POPS 2014.)
Lukion uskonnon opetussuunnitelmien lähtökohtana on ajatus siitä, että identiteetti muodostuu sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja kehittyy koko ihmisen elämän ajan. Yksilön identiteetti voi olla vahvasti sidoksissa myös jonkin ryhmän, kuten uskonnollisen yhteisön, ryhmäidentiteettiin. (LOPS 2019.)
Identiteetin rakentumiseen vaikuttaa esimerkiksi
- sukupuoli
- ikä
- etnisyys
- kansallisuus
- uskonto tai katsomus.
Elämänkatsomustieto tukee perusopetuksen ensimmäisiltä luokilta lähtien oppilaan hyvinvointia, kehitystä ja oppimista tarjoamalla mahdollisuuksia ja käsitteellisiä välineitä tutkia, jäsentää ja rakentaa omaa katsomuksellista identiteettiä yhdessä muiden kanssa. (POPS 2014.)
Lukion elämänkatsomustiedon tavoitteiden mukaisesti opiskelija ymmärtää oman identiteettinsä osa-alueita ja osaa eritellä siihen vaikuttavia yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä. Ihmisen identiteetin ja sosiaalisuuden katsotaan sisältävän
- yksilöt yhteisöissä
- yksityisen ja julkisen
- sosiaaliset suhteet
- roolit ja normit
- ihmisen yhteisöllisen aseman
- intersektionaalisuuden ulottuvuudet.