Monet tiedostamattomat uskomukset ja oletukset ohjaavat tapaamme olla sosiaalisissa tilanteissa, tulkita viestejä ja reagoida niihin. Näiden uskomusten tiedostaminen ja niihin vaikuttaminen on tärkeä osa tunne- ja dialogitaitojen kehittämistä. Oletukset ihmisten ja ihmisryhmien kyvystä muuttua ja muovautua ovat yksi tärkeä uskomusten joukko. Ne ohjaavat tapaamme tehdä päätelmiä niin yhtäältä itsestämme ja omista mahdollisuuksistamme kasvaa ja kehittyä kuin toisaalta toisista ihmisistä ja heidän mahdollisuuksistaan oppijoina tai keskustelukumppaneina.
Ihmisten ominaisuuksien muovautuvuutta korostavista uskomuksista käytetään myös nimityksiä ”kasvun ajattelutapa”, ”kasvun asenne” tai ”muovautuvuuden arkiteoria”. Sekä opettajilla että oppilailla on erilaisia käsityksiä siitä, missä määrin älykkyys, persoonallisuus ja muut yksilön ominaisuudet ovat synnynnäisiä, pysyviä ja muuttumattomia tai ympäristön vaikuttamia ja läpi elämän muovautuvia.
Usko ominaisuuksien muovautuvuuteen ennustaa
- sinnikkyyttä
- uskallusta käydä kohti haasteita
- motivaation säilymistä vaikeuksia kohdattaessa
- myönteisempiä tunnereaktiota oppimistilanteissa.
Etenkin virheitä tehtäessä usko muovautuvuuteen suojaa voimakkaiden tunteiden aiheuttamilta jähmettymisreaktioilta ja luo mahdollisuuksia virheistä oppimiseen.
Usko ominaisuuksien pysyvyyteen puolestaan ennustaa
- pyrkimystä keskittyä oman kyvykkyyden todistamiseen oppimisen sijaan
- haasteiden välttely
- lokeroivaa ja leimaavaa tapaa suhtautua sekä itseen että toisiin
- voimakkaampia kielteisiä tunnereaktioita virheitä tehtäessä ja epäonnistuttaessa.
Usein usko ominaisuuksien pysyvyyteen ja muuttumattomuuteen vaikuttaa myös niin, että toisten ihmisten menestystä ei koeta inspiraationa vaan uhkana.
Myös uskomukset ihmisryhmien mahdollisuudesta muuttua voivat olla hyvin erilaisia. Usko siihen että kulttuuristen, etnisten tai uskonnollisten ryhmien ominaisuudet (kuten ryhmien vaalimat arvot) muovautuvat jatkuvasti, vähentää ennakkoluuloja ja johtaa myönteisempiin asenteisiin toisten ryhmien jäseniä kohtaan. Se ennustaa myös halukkuutta olla tekemisissä erilaisten ihmisten kanssa.
Usko ryhmien ominaisuuksien pysyvyyteen taas johtaa alttiuteen muodostaa stereotypioita, yleistyksiä ja ennakkoluuloja. Vähäinen usko ryhmien mahdollisuuteen muuttua liittyy myös kielteisiin asenteisiin, pyrkimykseen vältellä vuorovaikutusta vieraaksi koettujen ryhmien edustajien kanssa sekä syrjivään käyttäytymiseen.
Oletukset ryhmien muuttumattomuudesta aiheuttavat polarisaatiota. (Ks. osio 4 Vaikeat aiheet ja yhteiskunnallinen keskustelu luokassa.) Hyvääkin tarkoittava myönteinen puhe toisista ryhmistä ja niiden jäsenistä voi lisätä yleistävää ja ennakkoluuloista suhtautumista, jos samalla ei pyritä vahvistamaan käsityksiä ryhmien sisäisestä moninaisuudesta ja muovautuvuudesta.
Pohdi
Mitä ajattelet ihmisten mahdollisuudesta kehittää älykkyyttään ja persoonallisuuttaan läpi elämän? Mitä ajattelet ihmisryhmien ja esimerkiksi kulttuurien muovautuvuudesta tai pysyvyydestä? Mihin nämä uskomuksesi perustuvat?
Mieti myös, miten tulkitset oppilaidesi käyttäytymistä ja oppimista. Milloin tulkitset oppilaan toiminnan johtuvan hänen ominaisuuksistaan – kuten älykkyyteen tai kulttuuriin liittyvistä pysyvistä piirteistä? Milloin selität käyttäytymistä tilanteeseen ja oppimisprosessin vaiheisiin liittyvillä tekijöillä? Miten nämä tulkinnat saattavat vaikuttaa pedagogisiin valintoihisi ja vuorovaikutukseesi?