Kasvatus- ja koulutusalan johtajat ovat varmasti huomanneet, että muutosten tahti on kiivastunut. Koulutuksen kenttään on kohdistunut useita lakimuutoksia ja opetussuunnitelmauudistuksia aina digitalisaation ja moninaisuuden lisääntymiseen. Myös yhteiskunnan ja työelämän osaamistarpeet, ilmastonmuutos sekä uuden tiedon nopeus vaikuttavat koulutuksen muutostarpeisiin.
Muutoksessa vauhti ei varsinaisesti ole ongelma, vaan energiaa vaativat enemmän muutosten asteittaisuus ja sirpalemaisuus. Tästä syystä hyvä lähtöasetelma muutokseen voisi olla vapautuneempi asenne epävarmuutta kohtaan. Muutosten tulemiselle ei voida välttämättä mitään, mutta sen mukana kehittyminen taas riippuu valinnoista. Meillä on mahdollisuus päättää, miten reagoimme muutokseen.
Muutosjohtamisessa voidaan nähdä neljä eri tekijää:
- suunnan näyttäminen
- yhdessä tekemisen toimintakulttuuri
- oppimisen syventäminen
- vaikuttavuuden varmistaminen.
Pysyvään muutokseen tähtäävän johtamisen tavoitteena on vaikuttaa tietoihin, taitoihin, arvoihin ja asenteisiin. Koulumaailmassa muutoksen yhtenä perustana on lasten ja nuorten omat kysymykset ja oppijoiden intohimo toteuttaa muutosta. Kyse on ennen kaikkea toimijoista ja heidän suhteidensa muuttamisesta; aikuisista, lapsista ja oppijoista, jotka muokkaavat järjestelmää.