Rasismin tunnistaminen ja purkaminen kasvatuksessa ja koulutuksessa -kehittämisverkosto on Opetushallituksen koordinoima valtakunnallinen verkosto, jossa kehitetään ratkaisuja rasismin ennaltaehkäisyyn ja poistamiseen kasvatuksessa ja koulutuksessa. Verkosto on avoin kaikille aiheesta kiinnostuneille. Verkostossa sovelletaan systeemistä kehittämistä ja ilmiökeskeisen työskentelyn keinoja.

Toimintatapana systeeminen kehittäminen

Rasismi on laaja ilmiö, joka ei noudata oppiaineiden, organisaatioiden, hallinnonalojen tai eri toimijoiden välisiä rajoja. Rasismia esiintyy kaikkialla niin instituutioiden käytänteissä kuin yksilöiden ja ryhmien välisessä vuorovaikutuksessa. Siksi rasismin tunnistamiseen ja purkamiseen tarvitaan systeemistä kehittämistä ja muutosta.

Systeemisyydessä ilmiöt, kuten rasismi, nähdään kokonaisuuksina eli systeemeinä, ja käsiteltäviä ilmiöitä tarkastellaan tutkimalla laajoja ja pitkäkestoisia syy-seuraus-suhteita, jotka syntyvät ilmiöihin liittyvien tekojen toistamisesta. Systeemistä tunnistetaan eri osia ja toimijoita, joiden välistä vuorovaikusta pyritään tekemään näkyväksi. Tavoitteena on päästä kiinni ilmiöiden syvempiin juurisyihin, jotka arkisessa toiminnassa saattavat jäädä huomiotta. Kehittämisverkoston toiminnassa tämä tarkoittaa sitä, että:

  • Kasvatus ja koulutus hahmotetaan kokonaisuutena, jossa erilaiset teot, prosessit, rakenteet, tavat ja ajattelumallit saattavat tuottaa rasismia ja muuta syrjintää. Verkostossa tutkimme, miten rasismi syntyy ja ilmenee, ja tutustumme erilaisiin käsitteisiin (kuten representaatio, diskurssi, normatiivisuus, mikroaggressio jne.). Käsitteet toimivat verkoston ajattelun työkaluina ja välineinä tunnistaa ja purkaa rasismia ja muuta syrjintää.
  • Tutkimme, millaisilla ratkaisulla rasismia tuottavia tekoja voidaan poistaa tai muuttaa kasvatuksen ja koulutuksen rakenteissa ja käytänteissä. Tarkastelemme niin toimintatapoja ja käytänteitä kuin ihmisten ja ihmisryhmien välistä vuorovaikutusta sekä erilaisten sanojen, kuvien, käsitteiden ja ilmauksien käyttöä. Pyrimme löytämään yhteisiä, systeemisiä ratkaisuja ja muutoksia, jotka toimivat ja vaikuttavat positiivisesti niin varhaiskasvatuksessa kuin eri koulutusasteilla.
  • Systeemisyys kumpuaa dialogisesta työotteesta, normatiivisuuksien tunnistamisesta ja ratkaisukeskeisyydestä. Sitoudumme turvallisempaan vuorovaikutukseen, jotta jokainen voi tuntea osallisuutta ja turvallisuutta verkostoon osallistuessaan. Keskusteluja ja työskentelyä fasilitoidaan ja häirintään, syrjintään ja muuhun epäasialliseen vuorovaikutukseen puututaan. Pyrimme tunnistamaan etuoikeuttavia ja syrjiviä normeja, valta-asemia, jotka joko mahdollistavat tai vaikeuttavat rasismin tunnistamista ja poistamista.
  • Tavoitteena on, että kasvatuksen ja koulutuksen parissa toimivien eri tahojen ymmärrys toistensa tarpeista sekä yhteisestä kokonaisuudesta vahvistuu. Tutkimme eri toimijoiden työn yhteisvaikutuksia, jotka yhdestä näkökulmasta tarkasteltaessa voivat jäädä piiloon. Luomme yhteistä tilannekuvaa siitä, millaista rasismiin liittyvää tutkimusta ja työtä kasvatuksen ja koulutuksen alalla tehdään sekä siitä, miten rasismia voidaan tunnistaa ja purkaa eri toimintaympäristössä.
  • Tavoitteena on kehittää kokonaisvaikutukset huomioivia ratkaisuja. Verkostossa kokeilemme erilaisia ilmiökeskeisen ja systeemisen työskentelyn välineitä. Samalla kun kehitämme osaamistamme tunnistaa ja purkaa rasismia, kehitämme kykyämme työskennellä sektorirajat ylittävän kompleksisen ilmiön äärellä.