Olemme tottuneet toimimaan erilaisissa ryhmissä varhaisista vuosista asti. Ryhmä on ihmiselle luonnollinen ympäristö, mutta samalla ryhmässä suuri osa energiasta voi kulua muuhun kuin oppimiseen. Tiina Nikkola (2013) puhuu ryhmässä ilmenevistä tuntemuksista, joita kavahdetaan ja jotka saattavat muodostua jopa oppimisen esteeksi. Jos ryhmän jäsenet kokevat uhkaa, voimavarat siirtyvät työn tekemisestä oman itsen suojaamiseen. Uuden oppimisen sijaan erilaiset sosiaaliset pelit saavat tilaa.
Vaikka koulutustilanteet toteutuvat usein ryhmässä, sitä ohjaava opettaja ei aina ole tietoinen ryhmän toimintaan liittyvistä ilmiöistä. Saara Repo-Kaarento (2010) muistuttaa, että ryhmä on harvoin täysin tasa-arvoinen: jo ensimmäisestä tapaamiskerrasta alkaen ryhmässä alkaa muodostua statusneuvotteluja eli ryhmään alkaa muodostua erilaisia asemia eri ihmisille. Tällaiset asemat ryhmässä vaikuttavat siihen, kuka käyttää puheenvuoroja ja kuka vetäytyy. Ryhmäilmiöt voivat siksikin jopa hidastaa oppimista.
Nikkola kuvaa, kuinka tunteet, joita on vaikea kohdata, voivat johtaa välttelemiseen tai ristiriitaiseen käytökseen. Samalla hän muistuttaa, että olosuhteiden korjaava käsittely kuitenkin auttaa ryhmän jäseniä ymmärtämään suojautumismekanismeja ja työskentelemään tarkoituksenmukaisemmin.
Opettajan on tietysti aloitettava ryhmäytyminen jokaisen ryhmän kanssa alusta. Olipa kyse luokanopettajasta tai aineenopettajasta, jokainen ryhmää ohjaava opettaja joutuu uuden ryhmän saadessaan työstämään ryhmän vuorovaikutusta.
Ensimmäisestä koulupäivästä lähtien voimme ohjata oppilaita toimimaan ryhmässä rakentavasti ja omaa sekä toisten oppimista edistävästi. Opettajan ei kannata odottaa ensimmäistä ristiriitatilannetta ja vasta sen jälkeen miettiä, kuinka ryhmän tunneilmapiiriin panostetaan. Sen sijaan voimme opetusta suunnittelemalla, tehtävätyyppejä valitsemalla ja erilaisia ryhmäytymistaitoja harjoituttamalla luoda ryhmään turvallista tunneilmapiiriä alusta asti.