Osiossa 6 voi tutustua Kielten supersankarit -hahmoihin ja sarjakuviin. Näitä hahmoja voi maalata myös
muraaleiksi eli seinämaalauksiksi. Seinälle saa näyttävän näköisiä hahmoja ja eri kieliä, joista syntyy
keskustelua!
Suunnittelu
Kielten supersankarit ovat hahmoja, joiden erityiskyvyt liittyvät jollakin tavalla kieliin ja kommunikointiin. Tehtävä sopii sekä lapsille että nuorille. Oppilaat voivat ensin kertoa yhteisesti erilaisista supersankareista, jotka ovat tehneet heihin vaikutuksen ja käydä läpi näiden supersankarien ominaisuuksia. Tämän jälkeen oppilaat pääsevät suunnittelemaan pareittain tai pienissä ryhmissä oman kielten supersankarinsa. Supersankari piirretään paperille.
Olisi hyvä,että jokainen oppilas pääsee vaikuttamaan sankarin ominaisuuksiin, vaikka yksi oppilas ottaisikin piirtämisestä päävastuun. Myöhemmin supersankarit tuodaan yhteen siten, että kahden parin (tai pienen ryhmän) suunnittelemat hahmot laitetaan kommunikoimaan keskenään kieliin liittyvien erityisominaisuuksiensa avulla. Jotta tämä onnistuu, täytyy oppilaiden suunnitella hahmot koulun seinälle lähelle toisiaan.
Hahmot
Supersankarit maalataan seinään luonnosten mukaisesti. Ennen maalausta seinä voidaan pestä kevyesti, minkä jälkeen hahmot voidaan luonnostella kevyesti lyijykynällä. Lyijykynäluonnosta voi myös hyvin korjata kumilla, kunhan kumin rippeet pestään irti. Seinämateriaalista riippuen maalausta varten valitaan joko puupinnalle tai kiviseinäpinnalle sopiva akryylipohjainen lateksimaali. Maali on vesiliukoista, kunnes kuivuttuaan siitä tulee vedenkestävää.
Hahmojen maalaamiseen käytetään erikokoisia pensseleitä: Yksityiskohtien maalaamiseen on hyvä varata hyvin pieniä siveltimiä, joita myydään taidetarvikemyymälöissä. Pintojen maalaamiseen sopivia isompia pensseleitä löytyy rautakaupoista.
Maalaaminen kannattaa aloittaa isoista pinnoista ja siirtyä niiden kuivuttua kohti yksityiskohtia. On hyvä, että oppilaat maalaavat hahmot huolellisesti, jotta lopputulos koulun seinillä kestää aikaa ja katsomista. Näin teoksia myös kunnioitetaan ja niiden arvo huomataan. Hahmot voi viimeistellä esimerkiksi tummilla ääriviivoilla, jotka tehdään tarkasti joko pienellä siveltimellä tai maalitusseilla. Maalitusseja täytyy ensin ravistaa hyvin, minkä jälkeen maali lähtee liikkeelle pumppaamalla tussin kärkeä paperia vasten.
Tekstit
Jos oppilaat suunnittelevat hahmojen kommukoinnin puhekupliin, voi puhekuplat valmistaa esimerkiksi sapluunatekniikalla. Sapluunat voi tehdä itse niin, että erikieliset tekstit suunnitellaan paksulle paperille ja leikataan irti. Sapluunoiden läpi seinään voi maalata sekä tekstin että puhekuplan joko spraymaaleilla (ulkona) tai tavallisilla maaleilla vaahtomuovisienellä töpöttämällä. Tekstit voidaan myös kirjoittaa seinään maalitussein tai suoraan siveltimellä maalaamalla, mutta tällöin tekstit kannattaa suunnitella huolellisesti, jotta lopputuloksesta tulee selkeä.
Huomioita
Työskentelyä kannattaa seurata ja ohjata siten, että kaikkien oppilaiden kielitaito tulisi teoksissa näkyviin. Kielet voivat olla myös sellaisia, joita lapset ja nuoret haluaisivat tulevaisuudessa oppia. On hyvä kiinnittää huomiota siihen, että kaikilla on tasapuolinen mahdollisuus osallistua kiinnostuksensa ja kykyjensä mukaisesti. Yhteisöllinen seinämaalaaminen voi avata oppilaille rooleja, joita he eivät normaalisti koulutyössä pääse ottamaan.