Tulevaisuutta ei voi ennustaa, mutta sitä voi ennakoida ja siihen voi vaikuttaa. Tulevaisuusajattelu auttaa meitä hahmottamaan, millaisia muutoksia on näköpiirissä ja millaisia vaikutuksia niillä voi olla omaan elämäämme. Se myös antaa paremmat valmiudet kohdata edessä olevia muutoksia ja vaikuttaa niihin. Miten tulevaisuusajattelu voi tukea myös koulujen ja oppilaitosten työtä?
Megatrendit

Kirjoittaja: asiantuntija Sanna Rekola, Sitra

Koulutuksen kontekstissa tulevaisuusajattelua kannattaa lähestyä kokonaisvaltaisesti. 

  • Millaista tulevaisuutta kohti koulutukselle asetetut tavoitteet meitä vievät? 
  • Millaisia asioita olisi hyödyllistä oppia tulevaisuutta silmällä pitäen ja miten? 
  • Edistävätkö koulun arvot, maailmankuvat ja toimintakulttuuri kestävän tulevaisuuden rakentumista? 

Kun tavoitteena on kasvattaa aktiivisia ja vastuullisia maailmankansalaisia, jotka rakentavat yhdessä kestävää tulevaisuutta, on myös lasten ja nuorten tulevaisuusajattelun vahvistaminen luonteva osa koulujen työtä – onhan tulevaisuuteen vaikuttaminen taito, jota voi harjoitella ja kehittää.

Megatrendit voivat oivallisesti toimia koulujen tulevaisuusajattelun tukena. Niiden avulla voi hahmottaa kestävän kehityksen systeemisiä ulottuvuuksia ja tutkia, millaisia muutoksia kestävä tulevaisuus meiltä edellyttää arvojen, yhteiskunnan rakenteiden ja toiminnan tasolla.