Kielitietoisuuden rinnalla puhutaan myös kielellisesti vastuullisesta pedagogiikasta (esim. Lucas & Villegas 2013; Alisaari & Heikkola 2020), joka muodostuu
- opettajan kieltä ja kieliä koskevista asenteista
- opettajan tiedoista ja pedagogisista taidoista.
Alla olevia kysymyksiä pohtimalla voit yhdellä tavalla reflektoida omaa opettajuuttasi kielitietoisuuden näkökulmasta. Samalla voit tarkastella laajemminkin kouluyhteisöäsi ja sen toimintakulttuuria.
I Opettajan kieleen ja kieliin liittyvät asenteet
1. Sosiolingvistinen tietoisuus
- Tiedostanko ja ymmärränkö kielen, kulttuurin ja identiteetin tiiviin vuorovaikutuksen?
- Haluanko tunnistaa oppijoiden kielellisiä taustoja ja kykyjä?
- Olenko tietoinen siitä, että turvallinen oppimisympäristö lievittää stressiä ja ahdistuneisuutta uudella kielellä toimittaessa? Miten edistän asiaa omassa opetuksessani?
2. Kielellisen moninaisuuden arvostaminen
- Pidänkö kieliä samanarvoisina ja rohkaisenko eri kielten käyttöön?
- Tunnistanko luokassa käytettävän kielen aiheuttamia haasteita?
- Tunnistanko opettamani aineen kielellisiä haasteita?
- Osaanko selittää oppijoille, miksi syrjiviä tai halventavia katsomuksiin liittyviä sanoja ja ilmauksia ei tule käyttää?
- Näenkö, että eri kieliä voi käyttää voimavarana opiskelussa?
3. Kielenoppijoiden tukeminen
- Pyrinkö käyttämään erilaisia menetelmiä kielenoppijoiden oppimisen edistämiseksi?
- Onko tavoitteenani parantaa kielenoppijoiden osallisuutta yhteiskunnassa?
II Opettajan tiedot ja pedagogiset taidot
4. Oppijoiden taustojen, kokemusten ja kykyjen tuntemus
- Pyrinkö tunnistamaan oppijoiden erilaisia kielellisiä taustoja ja kehittämään keinoja oppimisen tukemiseksi ja kannustavan ilmapiirin luomiseksi?
- Osoitanko arvostusta oppijoiden koulun ulkopuolista identiteettiä ja kykyjä kohtaan?
5. Luokassa käytettävän kielen aiheuttamien haasteiden tunnistaminen
- Tunnistanko, miten arjen kieli eroaa opiskelukielestä ja koulussa käytetystä kielestä?
- Tunnistanko, millaista kielitaitoa ja tiedonalan kielen hallintaa oppija tarvitsee opiskelutehtävissä?
6. Tieto kielen oppimisen periaatteista ja sen soveltaminen
- Tiedänkö, miten kieltä opitaan?
- Tiedostanko, että kieltä opitaan käyttämällä sitä vuorovaikutuksessa toisten kanssa?
- Olenko tietoinen siitä, millä kielen osa-alueella oppijoiden kielitaito on vahvempi (esim. kielen ymmärtäminen) ja millä heikompi (esim. kielen tuottaminen)?
- Tiedänkö, miten kielen oppimiseen liittyvää tietoa voi hyödyntää opetuksen suunnittelussa?
7. Menetelmät (kielen)oppijoiden oppimisen edistämiseksi
- Annanko opetuksessani oppijoille mahdollisuuksia vuorovaikutukseen?
- Havainnollistanko opetustani?
- Annanko ohjeet selkeästi ja käytänkö tarvittaessa esimerkiksi kuvatukea?
- Opetanko opiskelustrategioita?
- Opetanko lukustrategioita?